Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Unge på kanten af fællesskabet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Unge på kanten af fællesskabet"— Præsentationens transcript:

1 Unge på kanten af fællesskabet
Maren Ottar Hessner Integrationskonsulent En Del 2 – i det sociale Charter Vi går tættere på…

2 Hvordan implementerer vi det Sociale Charter?
Hvad betyder ‘Det sociale Charter’ for vores skole? Skal vi have nye, udsatte grupper ind? Skal vi sikre at dem, der kommer, ikke falder fra? Uanset – nogen falder udenfor fællesskabet – hvorfor?

3 Vi starter med os selv… Hvor går fællesskabets grænser? Hvordan ser dette fællesskab ud? Hvem er vi? Et fællesskab = et lille samfund = en kultur Når man skal se på de andre, er det altid ud fra vores eget udgangspunkt. Derfor vigtigt at starte med at finde ud af, hvad er vores eget udgangspunkt. Hvor står vi? For at finde ud af hvor de står? – Og hvor vi kan mødes

4 Mere end en skole Vi laver Personlig Faglig & Social Integration Af alle elever - I fællesskabet på vores skole – i Vores efterskoles kultur Vi vil gerne sige ‘i samfundet’ – men i realiteten – i hverdagen .. I praksis

5 Kulturmøde ”Det er ligesom at være hjemme hos nogen Der lugter.
Ens egen kultur.. ”Det er ligesom at være hjemme hos nogen Der lugter. Og så ved de, hvor tingene skal stå” - Henrik Nordbrandt Vi kan være ureflekterede over det velkendte – ‘sådan er det bare’ Forskelle der kommer i spil – og tvinger os til at reflektere, være bevidste om hvem vi er og vil være – hvordan vi ønsker samfundet, de sociale relationer etc. Men – passe på med ikke at essentialisere – og ALTID møde det enkelte menneske – ikke ‘en kultur’

6 Hvordan er vores efterskoles kultur?
Hvilke værdier er indskrevet i vores værdigrundlag? Har vi tilbud om dansk som andetsprog? Hvor stor er diversiteten blandt eleverne? Socialt, geografisk, etnisk, politisk Blandt lærerne? Hvordan er den ‘typiske’ efterskoleelev hos jer? Hvor social og ekstrovert skal man være for at være med i fællesskabet? Bliver forskellighed italesat og bragt i spil i dagligdagen? Hvad har social status blandt eleverne? Skal man kunne noget bestemt – fx indenfor en bestemt sportsgren? Hvad kræver man af forældrenes deltagelse? Hvordan går man klædt? Hvordan taler man? Hvor mange lommepenge har eleverne med? Hvornår er noget ‘humor’ – hvornår er det ‘mobning’? Er de elever, der kræver noget ekstra fagligt, en ‘specialopgave’, der løses på alle områder af bestemte enkeltpersoner? Summeøvelse Lærerne som rollemodeller – uenighed – vil skabe usikkerhed og uenighed blandt eleverne Hvor går grænsen? Hvis svært at beskrive – prøv at tage noget som er meget fremmed – f.eks. Jakkesættet ;-) Skal man tale dansk hele tiden?

7 Hvordan får vi de unge ind i fællesskabet?

8 Hvem skal vi have? Vi skal ville de unge, være åbne og nysgerrige og turde frustreres Hvad kan VI klare personligt, socialt og fagligt? Hvilke kompetencer, tilbud og muligheder har vi? Er der noget vi ønsker at udvikle? Hjerte – engagement, omsorg – børn og unge – Respekt og hensyn – men fald ikke i ‘det er synd for’-grøften Frustration Hvis de ikke lever op til alt det personligt socialt og fagligt som vi mener de skal Hvis de har hjemve i starten, er lidt introverte, hvis vi ikke kan rykke dem så meget fagligt, som vi tror vi skal Og NÅR vi NU kender os selv så… skal vi se på os selv med professionelle briller - i alle rummene!

9 Hvad kan vi udvikle? Optagelsesprocessen! - Match og forventningsafstemning Besøg/ophold på skolen Samtaler – hvad er formålet med opholdet? Viden om.. Sprog, faglige behov, støttebehov Kontakt til kontaktlæreren Afklaring af rammer – økonomi og støttetiltag Ikke den eneste ‘anderledes’ Netværk


Download ppt "Unge på kanten af fællesskabet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google