Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets."— Præsentationens transcript:

1 EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets Uddannelser Overgange til bygge og anlægsbranchen for elever, der gennemfører uddannelse i ErhvervsGrundUddannelsen (EGU). 1

2 EGU – fakta: 1. For unge under 30 år, som ikke umiddelbart er i stand til at gennemføre en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse. 2. Formålet er, at de opnår kvalifikationer til at fortsætte i en erhvervskompetencegivende uddannelse, eller opnår beskæftigelse på arbejdsmarkedet. 3. EGU tilrettelægges individuelt sammen med den unge, vejlederen og arbejdspladsen. 4. EGU varer 2-3 år. 5. Fra 20 til 40 uger skal være skoleforløb. 2

3 6. Den resterende tid er en praktikplads på en arbejdsplads, hvor den unge er ansat i følge overenskomst 7. Praktikpladsen kan kun godkendes, hvis virksomheden er bekendt med muligheden for at oprette en uddannelsesaftale i.h.t. loven om erhvervsuddannelser. 8. EGU er derfor også et tilbud til virksomheder, som ikke kan godkendes til de ordinære erhvervsuddannelser (for små, for specialiseret m.v.) 9. Både skoler og praktikpladser skal være informeret om den samlede plan, og vejlederen skal være tilknyttet i hele forløbet. 10. En EGU plan kan justeres undervejs og kan afbrydes ved f.eks. optagelse på anden kompetencegivende ungdomsuddannelse, eller fastansættelse på praktiksted 3

4 Baggrund for projektet Aftale mellem regeringen (Venstre og Konservative) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en Praktikpladspakke7. maj 2009 ”Der gennemføres en omlægning af finansieringsmodellen for egu til en refusionsordning, hvorefter kommunerne i stedet for at blive fuldt kompenseret over bloktilskuddet (budgetgarantien) modtager en delvis statslig refusion op til et bestemt beløb pr. elev. Kommunerne får dermed styrket de økonomiske incitamenter til at igangsætte egu-forløb frem for at lade de unge modtage kontanthjælp.” Der indføres et løntilskud på 30 kr. i timen i prøveperioden til virksomheder, der opretter nye praktikpladser i erhvervsgrunduddannelsen (egu). Fokus på EGU som indsats område 4

5 Baggrund for projektet Organisationerne 3F, Dansk Byggeri og TIB ønsker med ordningen på bygge og anlægsområdet. Protokolat februar 2009 5

6 Baggrund for projektet Samarbejdspartnere : Byggeriets Uddannelser, Selandia, EUC Sjælland, KorsørProduktionshøjskole Ansøgning og bevilling til et FOU-projekt i perioden 2010 -2011 Indledende udarbejdelse af EGU-præsentationsfoldere. Elev- Virksomhed. Elektronisk kompetenceskema til EGU-forløb rettet mod kompetencerne på en af grundforløbene i uddannelserne. Grundforløbskompetencer – personlige kompetencer Visitation og afklaring af potentielle elever Kontakter til vejledningerne i Slagelse, Korsør og Næstved Kontakt til egnede praktikvirksomheder. 6

7 Hvem forestiller vi os som potentielle elever? - Unge der ønsker arbejde / uddannelse indenfor byggeriet. -Unge der ikke er ”parat” til en EUD uddannelse. Grundet : Manglende Modenhed, Skoletræt, Vanskeligt ved det boglige. Spottet i folkeskolen - dermed vejledt til denne særlige vej. - Unge der påbegynder en EUD indenfor Byg – og anlæg, men som står overfor at droppe ud. - Spottet af erhvervsskolen – og vejledt til denne særlige vej. 7

8 Erfaringerne med at få oplyst og kontaktet unge til egu bygge og anlæg Forestillede os: - at de unge ville stå i kø. -at vejlederne ville vejlede mange til forløbet. -at jobcenteret ville vejlede mange til forløbet. -at erhvervsskolen ville bruge det aktivt i forhold til frafalds problemstillingen. -at flere af de unge som i forvejen vejledes til EGU, ville den vej. -MEN Resultatet har været yderst beskedent. KUN 1 elev. Årsag kan være : for lidt info, de unge vil ikke, drukner i alle mulige andre aktiviteter og kampagner 8

9 Hvad har der været gjort i forhold til information. -Folder til potentielle elever. -Folder til potentielle praktikværter /arbejdsgiver. -Orientering til UU og jobcenter. -Møde med Selandias erhvervsklasse. -Ide præsenteret for elever, der var vejledt til EGU. 9

10 EGU i ”konkurrence” med: EUD om praktikpladser Virksomhedsforlagt undervisning Praktik fra jobcenter, løntilskud Lønnen Dårlig rygte 10

11 11

12 Den unge i centrum, mulighederne. -Behov, behov. -Hvis der kun er en elev, skal vi så lukke og slukke ? -Den unge i centrum, hvad er deres behov. -Mange veje og måder for at nå målet. -Der er behov for et fleksibelt uddannelsessystem. -EGU er en pind, PBE en anden...... 12

13 Den unge i centrum, mulighederne. -Eleverne begynder typisk på Grundforløbene efter 9. klasse. -Screening i de første uger. -Skolerne / Underviserne forsøger på mange måde at fastholde eleverne. -Nogle grupper unge kan opfattes som en udfordring. -Der er behov for at brede viften ud med mulighederne. -Udbrede kendskabet og mulighederne i EGU. -Andre initiativer som PBE. -Samarbejde mellem undervisere og vejledere. Internt og eksternt. -Udbrede kendskabet til EGU. -Vi skal samarbejde på tværs af institutioner. 13

14 Den unge i centrum, mulighederne. -Samarbejde mellem undervisere og vejledere. -Internt og eksternt. -Vi skal samarbejde på tværs af institutioner. -Mindre kasser og mere ung. -Mere ung og mindre kasser. 14


Download ppt "EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google