”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011
Den gode historie ETU-scoren er høj – og har været det i al den tid, der er lavet ETU´er på Randers TS/Tradium Frafaldsprocenterne er lave – og har været det hele tiden siden de kom i fokus Det er aldrig undersøgt, hvad vi gør rigtig - men vi har nogle bud…..
ETU 2010
Frafald Al statistik er halvt løgn – vi kan altid anfægte de frafaldsprocenter, der oplyses! Frafald kan være det rigtige for eleven! Principielt set er vi ligeglade med statistikkerne – bare vi er stolte af vores arbejde
Frafald Afdelingens holdninger: – Kun frafald med perspektiv er acceptabelt – Så længe en elev drømmer om at blive mekaniker, så er der ”rum” til ham/hende – Eleven må ikke være alene med overvejelser om frafald – Konstant fokus på umotiverede elever – Læsevejleder, mentor og psykolog skal bruges!
Det gør vi! Kontaktlæreren Det sociale miljø Undervisningen – Fokus på den enkelte – Principper Teamorganisering Underviserne
Kontaktlæreren Eleven får sin kontaktlærer ved info-mødet i juni Forældrene på banen! Samme kontaktlærer i hele grundforløbet Kontaktlæreren er også underviser for eleven Fast kontaktlærertime hver uge Kontaktlærersamtaler – fastlagte og spontane Tæt samarbejde med mentor
Socialt miljø
Kontaktlærertimerne 2 kontaktlærere pr. klasse Fokus på det sociale miljø Holdningsbearbejdende aktiviteter Praktikpladssøgning Personlig udvikling – fra skoleelev til lærling Hygge!!!! (kage)
Socialt miljø
Undervisningen - 1 Underviserne skal kende, forstå og respektere den enkelte elev Differentiering – fokus på den enkelte – Et klap på skulderen (mange) – Et spark bag i – En hånd i ryggen
Undervisningen 2 Målstyring Opgave-styret undervisning Eleven arbejder – underviserne vejleder Tydelige ”her-og-nu”-mål Intet fagligt pres – kun passende udfordringer Virksomhedsforlagt undervisning
Grundforløbsteamet Ugentlige møder – ”Elever” er et fast punkt – Mentor deltager i møderne Fælles fodslaw = samme holdninger Fælles elever = fælles problemer Tæt samarbejde om undervisningen (planlægning, udførelse og udvikling)
Engagement Undervisernes engagement betyder alt – ”Den stemning læreren er i, når han kommer ind af døren om morgenen” Ligeværdighed som mennesker En god omgangstone Masser af humor Autentiske lærere - rollemodeller
Underviserne
Hvordan gør man det (ledelse)? Konstante pædagogiske input Prioritere kontaktlærerfunktionen Ansætte lærere, der er engagerede i unge mennesker og ser de svage elever som en spændende udfordring Prioritere teamudviklingen – hele tiden! Pædagogik før økonomi – Gode rammer!