”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.
Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Vejen til speciallæge -hoveduddannelsesansættelse Helle Christiansen H1-kursist /kursusreservelæge/ hoveduddannelseslæge/ ?
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Kontaktlæreren som Mentor
handel, event og mediegrafik
Den åbne innovative folkeskole
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Fordybelse i et projekt
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Tænketankens vision i en skolekontekst
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
OSO opgaven på Midtjysk
Velkommen.
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset?
Hvorfor resultatløn?.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Elevernes evaluering af grundforløbet
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Anerkendende pædagogik
FÆLLES målstyring i matematik
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Handlingsplan for øget gennemførelse
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Netværksmøder - Drejebog
En god start på lægelivet
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Skoleudvikling i Praksis 1
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Skolebestyrelsens årsberetning
Hvor kan jeg hente hjælp?
Greve Kommune Parternes ønsker til samarbejde om ny LUP
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
professionsideal for lærere
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Indsæt billede af din skole
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011

Den gode historie ETU-scoren er høj – og har været det i al den tid, der er lavet ETU´er på Randers TS/Tradium Frafaldsprocenterne er lave – og har været det hele tiden siden de kom i fokus Det er aldrig undersøgt, hvad vi gør rigtig - men vi har nogle bud…..

ETU 2010

Frafald Al statistik er halvt løgn – vi kan altid anfægte de frafaldsprocenter, der oplyses! Frafald kan være det rigtige for eleven! Principielt set er vi ligeglade med statistikkerne – bare vi er stolte af vores arbejde

Frafald Afdelingens holdninger: – Kun frafald med perspektiv er acceptabelt – Så længe en elev drømmer om at blive mekaniker, så er der ”rum” til ham/hende – Eleven må ikke være alene med overvejelser om frafald – Konstant fokus på umotiverede elever – Læsevejleder, mentor og psykolog skal bruges!

Det gør vi! Kontaktlæreren Det sociale miljø Undervisningen – Fokus på den enkelte – Principper Teamorganisering Underviserne

Kontaktlæreren Eleven får sin kontaktlærer ved info-mødet i juni Forældrene på banen! Samme kontaktlærer i hele grundforløbet Kontaktlæreren er også underviser for eleven Fast kontaktlærertime hver uge Kontaktlærersamtaler – fastlagte og spontane Tæt samarbejde med mentor

Socialt miljø

Kontaktlærertimerne 2 kontaktlærere pr. klasse Fokus på det sociale miljø Holdningsbearbejdende aktiviteter Praktikpladssøgning Personlig udvikling – fra skoleelev til lærling Hygge!!!! (kage)

Socialt miljø

Undervisningen - 1 Underviserne skal kende, forstå og respektere den enkelte elev Differentiering – fokus på den enkelte – Et klap på skulderen (mange) – Et spark bag i – En hånd i ryggen

Undervisningen 2 Målstyring Opgave-styret undervisning Eleven arbejder – underviserne vejleder Tydelige ”her-og-nu”-mål Intet fagligt pres – kun passende udfordringer Virksomhedsforlagt undervisning

Grundforløbsteamet Ugentlige møder – ”Elever” er et fast punkt – Mentor deltager i møderne Fælles fodslaw = samme holdninger Fælles elever = fælles problemer Tæt samarbejde om undervisningen (planlægning, udførelse og udvikling)

Engagement Undervisernes engagement betyder alt – ”Den stemning læreren er i, når han kommer ind af døren om morgenen” Ligeværdighed som mennesker En god omgangstone Masser af humor Autentiske lærere - rollemodeller

Underviserne

Hvordan gør man det (ledelse)? Konstante pædagogiske input Prioritere kontaktlærerfunktionen Ansætte lærere, der er engagerede i unge mennesker og ser de svage elever som en spændende udfordring Prioritere teamudviklingen – hele tiden! Pædagogik før økonomi – Gode rammer!