Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept."— Præsentationens transcript:

1 turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept

2 Erhvervsorienterede overgange - om samarbejde mellem efterskoler/erhvervsuddannelser/virksomheder Erfaringer fra et pilotprojekt: Industriprojektet

3 Flakkebjerg Efterskole, Sjælland Han Herred Ungdomsskolen, Nordjylland Dejbjerglund Efterskole, Vestjylland

4 Samarbejdspartnere: IPL-Group, Lem Vestas, Lem StokoPlast, Lem Tistrup Mejeri, Herning Sygehus (Røntgen afd.) Erhvervsuddannelserne i Skjern

5 De gode historier…

6 Efterskolens kendskab til virksomheden De konkrete forløb og enkelte læringsansvarlige Virksomhedens kultur og uddannelsessyn Skolens mål med undervisningen og praktikken Rammefaktorer på virksomheden; produkter og processer Formidlings- og undervisnings forudsætninger på virksomheden Efterskole-virksomheds-relationsmodellen

7 1) Samarbejde Lad ledelse, lærer, virksomhed og ungdomsuddannelse samarbejde og inspirere hinanden. Vær positivt interesseret i virksomhedens arbejdsgange, processer, produkter osv. En nysgerrig tilgang giver det bedste resultat.

8 2) Opmærksomhed Vær lydhør overfor frustrationer og udfordringer undervejs i projektet. Vær klar til at støtte lærerne og evt. omlægge andre opgaver. At lave aftaler med virksomheder og ungdomsuddannelser tager meget tid.

9 3) Efterskolelivet Lad hverdagens rutiner køre, som de plejer, og få projekterne med virksomheder og ungdoms-uddannelser puttet ind i det almindelige skema, så vidt det er muligt.

10 4) Inddragelse Ved at inddrage flere lærere og mange elever, bliver det mere synligt i hverdagen, og eleverne bliver mere interesserede i de andres projekter, hvis de selv er deltagende. Inddrag også eleverne i valg af virksomhed, da det gør eleverne mere engagerede i projekterne.

11 5) Tovholder Lad efterskolen være tovholder i elevernes projekter med virksomhed og ungdomsuddannelser. Læreren kender eleverne og ved, hvad de har brug for at lære, og læreren har den pædagogiske tilgang, hvilket især er vigtigt i forhold til samarbejdet med små og mellemstore virksomheder.

12 Samarbejdet med virksomheden er det bedste ”Det fedeste var ude på virksomheden. Det virkede som om man rigtig arbejdede der, de snakkede til en som ligemænd. Man kunne høre, at de tog ens pointer til sig, lyttede til os. Man blev taget alvorligt, og kunne se at det man lavede kunne bruges til noget. Vi fik feedback, hvor de mente de kunne bruge det, det var virkelig sejt.” (Elev). Hvad har været det bedste ved at være med i Industriprojektet? ”Dejligt at det er undervisning på en anden måde med mere projektarbejde. At man selv får lov til at lave nogle ting - Det kan godt blive kedeligt med normal undervisning” (Elev) Samarbejdet med virksomheden er det bedste ifølge eleverne - det er fundamentalt anderledes end hvad de ellers oplever i skolen Over 2/3 dele oplever af have fået stort eller meget stort fagligt udbytte af både samarbejdet med virksomheden og uddannelsesinstitutionen N = 54

13 Elevers uddannelsesvalg ”Jeg fandt ud af at Htx eksisterer, Jeg havde aldrig hørt om det før, troede bare det var for en masse drenge. Men nu skal jeg så selv på htx. Jeg var sikker på, jeg skulle på handelsskolen inden. Så projektet var med til at omvende mig.” (Elev). Hverken elevernes tilfredshed eller faglige niveau hænger sammen med, hvorvidt deltagelsen har påvirket deres valg af uddannelse 2 ud af 54 elever har valgt EUX - Disse 2 udtrykker, at industriprojektet har påvirket deres uddannelsesvalg ”Før var jeg i tvivl om, hvad jeg gerne ville - det er jeg stadig, men nu har jeg været ude i virkeligheden og opleve jobmuligheder. Det har gjort mig klogere i forhold til mit kommende valg” (Elev). ”Jeg har længe vist, hvad jeg ville – industriprojektet har ikke haft betydning for det” (Elev). I hvor høj grad har Industriprojektet været med til at påvirke, hvad du skal efter efterskolen? ”Jeg vil gerne på DTU - før vidste jeg det ikke. Før tænkte jeg hhx, men industriprojektet klargjorde, at jeg skulle på htx. Jeg ville gerne være der før, men havde også tænkt jeg måske ville have en butik. Projektet har haft betydning, nu er jeg mere sikker.” (Elev). N = 54

14 Industrien som en mulighed? ”Jeg ved det virker mærkeligt, men nu har jeg set, hvordan der er ude på en industrivirksomhed, og der kunne jeg ikke forestille mig at arbejde som smed.” (Elev) De fagligt dygtigste elever er i højere grad dem, som er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse eller karriere inden for industrien efter deltagelse Der er sammenhæng mellem elevernes bedre indsigt i industrivirksomheder og deres tilbøjelighed til at vælge uddannelse eller karriere inden for industrien Er du i dag mere eller mindre tilbøjelig til at vælge en uddannelse eller karriere inden for industrien, end før du deltog i Industriprojektet? ”Det har åbnet mine øjne for industriområdet. Tidligere har jeg været meget hooked på at blive politimand eller fysioterapeut – men hvis jeg ikke kan blive det og skal vælge noget andet, så kunne det godt være industriens vej.” (Elev). N = 54

15 ”Jeg har meget været et tryghedsmenneske. Gjort alt hvad far har bedt mig om, jeg er fars pige. Derfor har det været svært at sige, at jeg gerne vil på htx - svært at sige, at jeg ville noget andet. Mine forældre forstod det ikke rigtigt. De havde aldrig hørt om htx før, og de havde aldrig set mig lave lektier. I folkeskolen var jeg rigtig dårlig, men her har mine karakterer rykket sig to karakterer op. Mine forældre kom op og snakkede med min vejleder om htx, og da de så havde snakket med hende, kunne de jo godt forstå, at jeg var glad for fysik, selvom jeg aldrig havde været det før. Det lå ellers i luften jeg skulle på handelsskole ligesom resten af familien.” Reflekterede valg Selvstændige og selvsikre valg

16 De unges billeder af industrien ”Vestas har ændret mit billede af industrien. Før tænkte jeg bare samlebånd, så de har været gode til at sige, at det er meget mere end det. Der er rigtig mange uddannelser, som der kan føre til, at man kan være på Vestas. Det gjorde mit syn lidt bredere i forhold til industrien” (Elev). ”Jeg tror, at virksomhederne skaber drømme hos de unge, derfor er det vigtigt, at de rette virksomheder vælges. Jeg er ligeglad med, hvor eleverne går i skole bagefter - det vigtigste er bare, at de vælger industrien.” (Lærer på Htx)

17 Industriprojektet og erhvervsorienterede overgange Læs mere på: www.efterskoleforeningen.dk/industriprojektet www.efterskoleforeningen.dk/industriprojektet http://efterskoleforeningen.dk/da/Paedagogiske- temaer/Aktuelle-paedagogiske- projekter/Industriprojektet/Vejledningerhvervsorienteredeov ergange

18

19 Efterskole møder industrivirksomhed møder efterskole møder erhvervsskole…

20

21

22

23


Download ppt "Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google