1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Samfundsfag i Studieretningsprojektet
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Studieretningsprojekter
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Studieretningsprojekt
Studieretningsprojekt
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
3g Studie Retnings Projekt
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Studieretningsprojekter
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
SRP 2014.
Information omkring studieretningsprojekt I skal begynde at overveje område allerede nu 7. december skal I via blanket vælge fag og område Her skal I også.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Studieretningsprojektet!
Studieretningsprojektet 2017
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Om prøveformen Filosofi C.
SRO SKRIV!.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole

2 Formålet med FoU-projektet Mange elever vil skrive studieretningsprojekt inden for de økonomiske profilfag: international økonomi virksomhedsøkonomi afsætningsøkonomi da de ofte er studieretningsfag. FoU-projektet har været centreret om vejledningsperioden og udarbejde af eksempler på opgaveformuleringer.

3 Processen Opgave- formulering Valg af fag og område Vejledning SRP Skrive- periode Interesseområde

4 Vejledningsfasen Eleven er den aktive og tager initiativ til møder. Eleven producerer typisk skriftlige oplæg i vejledningsperioden, fx Mindmap Plan for informationsindsamling Grovskitse til struktur Evt. synopsis

5 Vejledningsscenario TidslinieFasens indholdEksempel Ca. 3 mdr. før opgavens udleveres Eleverne orienteres om mulige emner. Sonderende samtaler mellem lærere og elever om mulige emner. Eleven udarbejder oversigt over stof og materialer Ca. 6-8 uger førFastlæggelse af: - Informationssøgning - Faglige rammer - Problemstillinger. Analyse af ølbranchen – med fokus på mikrobryggerier Senest 6 uger før Eleven afleverer blanket med valg af fag og område. Vejleder(e) udpeges Fag: VØ/AØ Område: ølbranchen

6 Vejledningsscenario TidslinieFasens indholdEksempel Ca. 4 uger førIndsnævring af emnet Struktur Grovskitse Strategisk analyse af ølmarkedet - med fokus på Gourmetbryggeriet 1-2 uger førEvt. synopsis NUOpgaveformulering udleveres SkriveugerKonkrete, opgavetekniske spørgsmål Hvad er en normalside ?

7 Opgaveformuleringen Opgaveformuleringen skal være en indsnævring af området og skal indeholde anvisninger på de flerfaglige sammenhænge, eleven skal behandle. Den bør eksplicit kræve, at eleven bevæger sig på flere taksonomiske niveauer: Redegør – beregn – karakteriser Sammenlign – forklar – analyser Vurder – diskuter – perspektiver

8 Eksempel på opgaveformulering (Hovedfag: IØ og bifag: Tysk) Foretag en sammenligning af de velfærdsmodeller der gør sig gældende i Tyskland og Danmark. Analyser, hvilke velfærdsudfordringer der gør sig gældende i de to lande. Diskutér hvilke løsningsmodeller, herunder hvilke typer økonomisk politik der kan bringes i spil for at løse de nævnte udfordringer

9 Eksempel på opgaveformulering (Hovedfag: AØ og bifag: VØ) Karakteriser virksomheden Gourmetbryggeriet og foretag en økonomisk analyse af virksomheden. Analyser ølbranchen i Danmark. Med udgangspunkt i analyserne skal du vurdere Gourmetbryggeriets strategiske muligheder.

10 Valg af område IndividVirksomh. BrancheLandGlobal Redegør Beregn Karakteriser Sammenlign Forklar Analyser Vurder Diskuter Perspektiver

11 Den gode opgaveformulering (udformes af vejlederne) 1. bør anvende taksonomiske begreber 2. være ukendt men ikke overraskende 3. stille klare forventninger 4. være fagligt udfordrende 5. give plads til selvstændighed 6. give plads til fordybelse 7. lægge op til naturlig flerfaglighed Hvis disse krav er opfyldt, vil opgaveformuleringen dels være et godt udgangspunkt for elevens opgavebesvarelse og dels være et godt grundlag for bedømmelse.

12 Indledning (elevens tolkning af opgaveformuleringen) Eleven kan inddrage følgende elementer i indledningen: 1. En begrundet afgrænsning af opgaveformuleringen, hvis dette er relevant. 2. En redegørelse for, hvorfor et bestemt emne eller en teori er væsentlig at undersøge. 3. En redegørelse for væsentlige begreber i forbindelse med opgaveformuleringen. 4. Beskrivelse af hvilke dataindsamlingsmetoder, der evt. indgår. 5. Redegørelse for opgavens struktur.

13 Bedømmelseskriterier Der gives en karakter ud fra en helhedsvurdering. overensstemmelse mellem besvarelse og opgaveformulering eksaminandens udvælgelse, inddragelse, bearbejdning og perspektivering af relevant fagligt stof problemstillingernes sværhedsgrad og kompleksitet formidlingen af stoffet.