KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Skriftlige opgave kom IT
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
MUNDTLIGT krav – form – indhold
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Generel introduktion til EC
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Værkstedsundervisning
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Teoretisk pædagogikum
Modul 3.2 – Forberedelse til læringsteams
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45

Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) VejledningFag

Det vigtigste VIS JERES FAGLIGHED - OG BRUG DEN HJÆLP, DER ER TIL RÅDIGHED FX : P ORTALEN DENNE POWERPOINT ( VIA PORTAL ) V EJLEDERNE M ATERIALESAMLING OG DATAUDTRÆK

SYNOPSIS BETYDER ’SAMLET SYN’ ELLER ’OVERBLIK’

To dele Synopsen kan ikke stå alene.

Ved grundig planlægning kan I minimere risikoen for uforudsete spørgsmål DET VIL SIGE, AT I HAR MULIGHED FOR AT PLANLÆGGE HVILKE EMNER, I GERNE VIL UDDYBE UNDER DEN EFTERFØLGENDE DISKUSSION/DIALOG!

FORSKELLE RAPPORTSYNOPSIS B ASERER SIG ALENE PÅ SKRIFTLIG KOMMUNIKATION ALLE ’MELLEMREGNINGER’ OG DELRESULTATER ER BESKREVET FOR LÆSEREN EKSEMPEL: SRP KORT SKRIFTLIGT OPLÆG TIL MUNDTLIG FREMLÆGGELSE OG DISKUSSION IKKE ET FÆRDIGT PRODUKT! INDEHOLDER OVERSIGT SOM SÆTTER LÆSEREN IND I UNDERSØGELSENS INDHOLD OG LÆGGER OP TIL UDDYBNING VED DEN MUNDTLIGE FREMLÆGGELSE

G EM NOGLE AF DE MEST SELVSTÆNDIGE DELE TIL FREMLÆGGELSEN

De følgende slides gennemgår krav, som de fremgår af portalen – så følg med der!

Krav til struktur og layout Fra:

Afsnittet: Opgaveformulering Her skal I blot skrive opgaveformuleringen ind!

Afsnittet: Metode og kildekritik

Så et antal hovedafsnit, hvor I svarer på opgaveformuleringen. Minimum 3 afsnit, der følger opgaveformuleringens taksonomiske opbygning. Dvs. minimum et redegørende afsnit, et analyseafsnit og et afsnit med diskussion. Giv afsnittene nogle overskrifter, der siger noget om det konkrete indhold af afsnittet. Det skal være tydeligt, hvad det er I når frem til, men I må gerne holde nogle af ”mellemregningerne” igen, som I så kan uddybe til den mundtlige fremlæggelse.

Det redegørende niveau Beskriv hvad der kendetegner den danske velfærdsmodel. Redegør herefter for, hvordan modellen er udfordret af ét af de følgende: - Demografisk pres - Finansielt pres/Økonomisk klemme - Stigende individualisering og forventningspres - Pres fra globaliseringen - Udfordringer med konkurrenceevnen Fokus: Sæt ord på, hvilken velfærdsmodel DK har og hvad dette indebærer fx i form af ydelser, skat, offentlig udgifter osv. Dokumenter herefter, ved hjælp af kilder, den udfordring, som I vælger. Dvs. fastslå, at udfordringen eksisterer og forklar, hvordan den presser den danske velfærdsmodel.

Det analyserende niveau Analyser, med inddragelse af selvvalgte kilder, hvordan udfordringerne kan håndteres ved hjælp af politiske tiltag med forskellig ideologisk udgangspunkt. Fokus: Tag udgangspunkt i den udfordring, I har valgt og kom med udgangspunkt i forskellige kilder med flere (minimum 2) forslag til, hvordan man kan løse/lette udfordringen. I skal komme med forslag, der ideologisk er forskellige. Fx et forslag, som man er mere tilbøjelig til at foreslå som socialist end liberalist, og så fx et forslag, som er meget liberalistisk eller evt. konservatistisk. I skal således kunne forklare, hvorfor et tiltag fx er mere socialistisk end liberalistisk.

Det diskuterende niveau Diskuter afslutningsvis, med inddragelse af "velfærdstrekanten", konsekvenserne ved ét af de pågældende politiske tiltag på kort og evt. langt sigt Fokus: Kom ind på, hvad det valgte tiltag vil kunne medføre på kort og evt. langt sigt. Brug figuren nedenfor analytisk og svar på, hvor tiltaget kan føre os hen mht. velfærdsmodel. Og husk at bruge jeres egne kritiske sans og inddrage flere kilder, så I bliver balancerede i diskussionen, og både forholder jer til mulige positive og negative effekter af tiltaget.

Husk

Præsentationen – den mundlige fremlæggelse I skal have forberedt jer og have styr på en række ting. BEMÆRK – det er i uddybningen af det faglige arbejde, at I skal præsentere noget, som man ikke har kunnet læse sig til i synopsen.

I skal også være klar på følgende:

Husk samarbejde!

God arbejdslyst!