Hvad er portfolio? Et pædagogisk redskab, der bygger på et mappeprincip, og hvis formål er at øge elevens bevidsthed om og ansvar for egen læring. Målet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Advertisements

Portefølje som lærings- og evalueringsredskab
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Fra pædagogisk servicecenter til læringscenter
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Evaluering.
Evaluering, bedømmelse og karaktergivning i Elevplan
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Portfolio Hvad er portfolio? Hvilke typer findes der?
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
ALS 2008/2009 Året på ALS 08/09 Nye kollegaer Portfolio Projekter Temauger Dannelsesrejser Nye tiltag & 09/10.
IT i undervisningen.
Inspiration til reformarbejdet
Forskningsperspektiver på læremidler
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Procesorienteret skrivepædagogik i teori og praksis
Fra sanseindtryk til fagudtryk
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Sunds skole Evaluering
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
ORGANISERING OG PLANLÆGNING PÅ IBC HANDELSGYMNASIET AABENRAA METTE ANDERSEN, REKTOR.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
It-støttet religionsundervisning
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
KVALITET OG DATA. Kvalitet og data 1.Kvantitative data Fremmøde Frafald Gennemførelse Karakterer - Indgang & Udgang  løfteevne Årselever - Fordelt efter.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
- Kom tættere på dit barns skolegang
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Portfolio IT B.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
SIP3: Differentiering Temaer
Præsentationens transcript:

Hvad er portfolio? Et pædagogisk redskab, der bygger på et mappeprincip, og hvis formål er at øge elevens bevidsthed om og ansvar for egen læring. Målet den elektroniske mappe. Jeg arbejder pt. med en fysisk mappe.

Portfolio består af to dele 1.Arbejdsportfolioen 1.Præsentationsportfolioen

Procesportfolio/arbejdsportfolio Samler arbejdet som eleven laver i løbet af en periode f.eks. grundforløbet eller 3 år i dansk.

Præsentationsportfolioen Ud fra arbejdsportfolien skal eleven udvælge de produkter, som han/hun ønsker skal indgå i den præsentationsportfolio, der danner grundlag for karaktergivning. Læreren opstiller en liste over hvilke typer af produkter der bør indgå.

Portfoliomappen Skriftlighed Stile/dele af stile f.eks. Indled/afslut. Manuskript til oplæg/præsentationer Noter til lektier Logbog Rapporter/udsnit af rapporter Evaluering af forløb/arbejdsformer