Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse
Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion 1
Kursets formål At give deltagerne kendskab til og indsigt i principper og værktøjer, som anvendes ved planlægning, gennemførelse og opfølgning af intern survey. At give deltagerne tilstrækkelig viden og færdigheder til at kunne anvende intern survey, som et effektivt og pålideligt værktøj til brug i kvalitetsudviklingen. At give deltagerne en forståelse for de personlige egenskaber, som er afgørende for at opnå værdiskabelse gennem intern survey.
Kursets indhold Kvalitetsstyringssystemet – Grundliggende principper Procesorientering Krav til kvalitetsstyringssystemet – Den Danske Kvalitetsmodel “Best practise” for intern survey – DS/ISO Planlægning, forberedelse og udførelse Rapportering, afslutning og opfølgning
Kursets form Undervisningslektioner Refleksion Øvelser Rollespil
Kursusmateriale Kursusprogram Kursusmappe Øvelser Formularer Kursusevalueringsskema
”Tillid er godt Kontrol er bedre Razzia er bedst!” Lulu Wilenius, Ledende sygeplejerske, Herlev Sygehus DSKS Årsmøde 2008
Audit At lytte Hvad er intern survey så?
Hvad er interne survey audit så? En systematisk, uafhængig og dokumenteret proces for at fremskaffe objektivt bevis for at krav er overholdt. At lytte En proces, hvor vi skaffer bevis for, at vi gør det, som vi har besluttet os for.
Uafhængig Uafhængig betyder: at auditor/surveyor er uafhængig af den aktivitet, som auditeres, dvs. frihed for ansvar for den aktivitet, som undersøges at der ikke er interessekonflikter at surveyor/auditor aldrig må auditere sit eget arbejde.
Faser i Den Danske Kvalitetsmodel StandardudviklingImplementering Akkreditering 1. år 2. år3. år Uddannelse nøglepersoner og surveyors Prøve- akkreditering Udvikling af standarder Høring af standarder Redigering af standarder Pilottest Redigering og klargøring af standarder til overdragelse Basisvurdering Udviklingsperiode (evt. tiltag) Selvevaluering Udviklingsperiode (evt. tiltag) Intern survey Ekstern survey Tilbagemelding til institutionerne/rapport Tiltag ved kvalitetsbrist Akkreditering Offentliggørelse Midtvejsmøde ∞
Hvorfor intern survey? Intern survey er en væsentlig del af institutionens egenkontrol. Intern survey kan vise –om institutionen i praksis efterlever det system, den har udviklet –om systemet er effektivt i forhold til de problemstillinger og udfordringer, som institutionen skal håndtere –om systemet er hensigtsmæssigt og vedligeholdt
Hvorfor intern survey? Intern survey kan også bruges til at belyse en række andre forhold i institutionen, f.eks.: –At ”lytte” til institutionens funktion og resultater. –At afdække risici. –At identificere potentielle forbedringsmuligheder. –At afdække om metoder/retningslinier er i konflikt med hinanden eller ikke er opdateret. –At afdække om budskabet i kommunikation bliver forstået og anvendt af medarbejderne. –At afdække om ændringer i metoder/retningslinier er effektivt implementeret. –At identificere status af formodede problemområder. –At afdække om processer i institutionen skaber værdi.
Præsentation Interview personen ved siden af dig – 3 min. Information til kurset – 30 sek. Personens navn Stilling/ansvarsområde Kendskab til kvalitetsstyringssystemer Erfaring som surveyor Forventninger til kurset