Velkommen 10. maj 2016. Dagsorden 10. maj 2016  Velkommen  Præsentation af MeeBook  Anbefalinger  Kommunikationsplan  Indskolingen - Stian Rasmussen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Præsentation af materialer på personalemøde
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Når lærere samarbejder med forældre
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Lærermiddelkultur(er)?
Præsentation af materialer på personalemøde
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Et fagligt løft af folkeskolen.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Indslusningsordning for nyuddannede lærere ”Sådan gør vi i København” Oplæg til konference om lærerstartordninger.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Målstyret undervisning
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Netværk Dagtilbud & Skole.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
SUF - gevinstrealisering
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
- Kom tættere på dit barns skolegang
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
SOSU NORD, praktikken og elevplan
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
MEEBOOK – en digital læringsplatform
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

Velkommen 10. maj 2016

Dagsorden 10. maj 2016  Velkommen  Præsentation af MeeBook  Anbefalinger  Kommunikationsplan  Indskolingen - Stian Rasmussen  Praktik og spørgsmål  Tema eftermiddag den 23. maj  Afslutning

Brugerportalsinitiativet Aftale mellem regeringen og KL betyder: Vi skal anskaffe en læringsplatform senest i sommeren 2016 Den skal være fuldt implementeret ved årsskiftet 17/18

Læring og læringsplatform MeeBook skal ikke ses som en ny metode, men et værktøj til at understøtte det, vi allerede gør rigtig godt ude på skolerne. Læringsplatformen må ikke blive et værktøj, vi alene tager i brug, fordi vi skal. Det bliver værdifuldt, når den enkelte medarbejder oplever, at det skaber refleksion og læring i praksis. MeeBook er et vigtigt instrument til at reflektere over læring og læringsmål og til at dele de gode undervisningsforløb, vi har, med vore kolleger. På den måde kan vi sammen øge vores kollektive professionalisme.

MeeBook Introduktion til MeeBook

Dem vi har lyttet til Input fra Skoleledermøde den 19. marts MeeBook’s erfaringer Resultater fra Demonstrationsskoleforsøg ”Praktikerdag” den 25. april

Anbefalinger Minimum2016/22017/12017/22018/1 Intro fra MeeBook+ ÅrsplanerAlle fag Alle fag Forløb Af længere varighed. Med elevinddragelse, eleverne evaluerer….. 123min. 4 forløb i hovedfag pr lærer (i elevplansfagene) Korte forløb Med elevinddragelse, eleverne evaluerer… min. 2 forløb Forløb Forløbet planlægges i Meebook, men uden elevinddragelse, elev evaluering. Øve Man planlægger alle ørige forløb i MeeBook. Se nedenfor. ***

Anbefalinger Læringstænkning og MeeBook Når en lærer planlægger undervisningsforløb, foregår det med overvejelser omkring læringsmål, elevforudsætninger, didaktik, indhold, evaluering m.m. Det er helt de samme overvejelser, man skal gøre sig, når et forløb laves i MeeBook. Det eneste nye er, at det nu foregår digitalt i MeeBook.

Anbefalinger Minimum2016/22017/12017/22018/1 Shareit - kommunalt+1 Udvalgte forløb Elever++++ Elevplaner +++ Forældre(+)+++ Læringsagenter++++ Teamsamarbejde++++

Demonstrationsskoleforsøg Det virker ”De overordnede konklusioner peger på, at der er et potentiale i digitale teknologier, både i forhold til at administrere og monitorere elevernes læring og i forhold til at sikre struktur i forberedelsen, så de Forenklede Fælles Mål mødes.” Fleksibel ”…da de på den ene side skal være fleksible og tillade, at forskellige lærere og elever arbejder ud fra forskellige mål og opfattelser af, hvad mål er”

Demonstrationsskoleforsøg Teamsamarbejde ”Både kvantitative og kvalitative resultater, samt arbejdet på skolerne, viser, at de bedste resultater med målstyret undervisning opnås, når grupper af lærere arbejder sammen med at udvikle deres målforståelser og praksis omkring målstyring.” ”Bekymring/Negativ holdning" ”De kvantitative resultater viser blandt andet en stigende tendens til bekymring eller negativ holdning til målstyret undervisning hos både interventionslærere og hos de kontrollærere, der har besvaret spørgeskemaerne uden at deltage i interventionen.” ”Dels kan fælles kollegialt arbejde være med til at løfte kvaliteten af undervisningen, og dels peger projektets resultater på manglende ejerskab til målstyret undervisning som et stigende problem, der bl.a. skyldes, at koncepter og teknologier, der understøtter målstyret undervisning, opfattes som udefra påtrykte regelsæt. ”

Forventninger til lederne ”Så det passer til organisationen. Der skal kunne tages individuelle hensyn” ”Sætte tydelige forventninger” ”Lederen sætte en tydelig ramme, argumentere for anvendelse, give mandat til forskellighed” ”Synliggøre hjælp og støtte” ”Klæde PLC/PU og andre godt på, tilbyde sparring også på indhold” ”Klæde læringsagenterne godt på, udbrede den rigtige tænkning, give dem mandat, rolleafklaring/funktionsbeskrivelse”

Læringsagenter Skal kunne hjælpe med arbejdet med læringsmål Tilknytning til skolens andre ressourcepersoner/vejledere (PLC) Samarbejde med årsgangs- og/eller fagteams Tydeligt mandat fra ledelsen Vælges ikke ud fra teknisk kunnen men vejleder kompetence Men skal kunne klare "superbruger-funktionen” ”Er der brug for læringsagenter efter 1/1 2018?”

Team samarbejde ”Implementeringen skal/bør foregå gennem teamsamarbejdet” ”Man skal arbejde sammen om brugen af det i fag- og årgangsteam” ”Fokus skal være på fagteam og her skal der følges op og der skal sættes tid af til det.” ”Der skal være fokus på fagteam” ”Kan læringsagenterne dække både team og fagområde? ( naturfag, praksis musisk og humanistisk)”

Kommunikation Kommunikationen foregår decentralt, men vi støtter med central kommunikation Før sommerferien har vi et INTERNT FOKUS Efter sommerferien tager vi hul på et eksternt fokus primært rettet mod forældre. Hjemmeside samler information på

Stian Rasmussen Hjælp i gang med daglig brug af MeeBook (indskoling) Workshops – forskellige problematikker (elevplaner, årsplaner o.s.v.) Samler op på udfordringer og problematikker Kontakt: Stian Rasmussen, Tlf.: , Mail:

Brugerportalsinitiativet

Unilogin og forældre Nyt gruppebegreb - Formål: At etablere et værktøj til gruppedannelse, så elever kan arbejde i samme grupper på tværs af systemer samt gøre det muligt for andre end de skoleadministrative systemer at oprette grupper Forældre får at UNI-Login - Formål: At give forældre ét 1-faktor-login, som sikrer let og smidigt adgang til børnenes digitale skoledag Etablering af licensoverblik - Formål: At give den enkelte elev og den enkelte skole ét samlet overblik over, hvilke digitale materialer, de har adgang til. Forbedring af UNI-Logins loginfunktionalitet herunder kobling til NemID

Office 365 & Gyldendal Onedrive, office 365, Skolebordet er valgt til fillager. Digitale læremidler Gyldendals fagportaler (kommunalt indkøb) Clio Online Alinea M.fl.

Elevplaner (dynamiske) Særlige forhold i skoleåret 16/17 Det giver ikke mening at bruge de nuværende fra SkoleIntra. ”Dispensation” i skoleåret 16/17 – Elevplan i MeeBook for 2 fag Implementeres senest i foråret 2017 Elevplanerne er dynamiske

Læringsagenter Uddannes i MeeBook Fredag den 20. maj kl. 9 – 12 Sted: Viborg Gymnasium & HF Tilmelding sendes til Frist tirsdag den 17. maj

Tema eftermiddag, mandag den 23. maj Temadag med mulighed for at drøfte implementering på egen skole (evt. netværk) Hvem: Skoleledelser, PLC, PU, læringsagenter,…. Hvor: Ungdomsskolen, auditoriet Hvornår: Mandag den 23. maj kl. 13 – 16 Tilmelding sendes til Frist tirsdag den 17. maj

Intro kurser fra Meebook 3 timers kursus på skolen. Forbered indhold – udfyld materiale fra MeeBook Tilmelding sendes til Frist ……. Kontakt til ”Praktikere”

Lederlogin til Meebook MeeBook tildeler manuelt ”lederlogin” Navn og uni-brugernavn Sendes til Snarest

Afslutning Opfølgning i skoleåret 16/17 Opfølgning i forhold til MeeBook Kommentar, ideer, spørgsmål m.m. til Mobil: