Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Studieretningsprojektet (SRP)
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Studieretningsprojekt
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Karl Henrik Flyums model
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP 2014.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Introduktion til opgaveskrivning
SRP 2014.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Celle.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
Studieretningsprojektet!
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb

Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt at kunne bevæge sig op i taksonomisk niveau fra det redegørende, til det vurderende niveau at bevidstgøre eleverne om den argumenterende skrivning at eleverne bliver bevidste om den læring der finder sted (progression)

Hvad skal eleverne kunne før mini-SRP? skal kunne kende forskel på ind- og ud-tekster skal have arbejdet med problemformulering have kendskab til pentagonen (den gode opgave) skal kunne læse, forstå og vurdere kilder, beherske grundlæggende citatteknik skal have kendskab til forskellige skriftlige genrer og diskurser/sprog (grundlæggende faglige genrer, hvordan man grundlæggende skriver i kernefagene) beherske grundlæggende notatteknikker, tænkeskrivning, mindmaps, mm. have kendskab til formalia i forbindelse med kilder, henvisninger, anvendelse af figurer mm.

Hvad skal eleverne lære ved at skrive mini-SRP? lære at kunne fastholde tanker ved hjælp af log træne i at problemformulere ud fra pentagonen for ”den gode opgave” træne i at strukturere opgaven træne eleverne i at forholde sig argumenterende til de givne problemstillinger stilladsere og træne eleverne i skriveprocessen – struktureret skrivning introduktion af den faglige opgave som genre (akademisk skrivning)

Hvad skal eleverne arbejde med efter mini-SRP? eleverne kan arbejde selvstændigt med den indledende research før opgaven stilles eleverne kan gennemføre skriveprocessen selvstændigt eleverne skal kunne beherske en opgave, der har et større omfang

Trin-for-trin forløbsplan Tidsforbrug forløb: Introduktion 3 dages skriveværksted Skrivetid i weekenden Aflevering mandag morgen Omfang opgave: 5 sider + forside og kildeliste

Introduktion i klasserne Orientering til eleverne: Hvad er mini-SRP? Eleven vælger mellem eksempelvis få fagkombinationer. Herefter udleveres en færdig opgaveformulering og tilhørende kildemateriale samt skabelon til læselog.

Elevens forberedende arbejde Eleven går hjem og læser, laver informationssøgning og laver læselog. Læselog skal medbringes til første vejledning (som dokumentation på at eleven er forberedt!) Eleven skal finde minimum én - gerne flere - kilder selv.

VEJLEDNING (lærer-elev ca. 1 kvarter) Eleven medbringer læselog! Der udleveres en vejledningslog (elektronisk eller på papir). Eleven udfylder med udbyttet af vejledningssamtalen og ved efterfølgende kontakt med vejlederne noteres det relevante i log’en, som uploades i portfolioen ved forløbets afslutning.

SKRIVEVÆRKSTED (ons.tors.fre.) DAG 1 1. lektion (i klassen) Udlevere kompendium: Akademisk skrivning og genrebevidsthed. Gennemgang af kompendiet. Orientering om div. skriveøvelser Fokus på: skabelon til en opgave med 5 siders opgavebesvarelse, hvordan laver jeg en problemformulering og en disposition?

SKRIVEVÆRKSTED 2.lektion Alle faglærere tilstede Indledes med reflektionsskrivning (5 min). Hvad er vigtigt? Hvad går min opgave ud på? Fokus på det faglige indhold

SKRIVEVÆRKSTED 3. lektion Alle faglærere tilstede Omskrive opgaveformulering til en problemformulering ud fra opgavens pentagon Lave udkast til disposition

SKRIVEVÆRKSTED lektion Fælles skriveværksted: Arbejde med problemformulering og disposition. Vejledercheck på baggrund af udkast (udfyld vejledningslog) Vejlederen ’prikker’ de elever som kunne have gavn af at komme til skriveværkstedet næste dag.

SKRIVEVÆRKSTED (udvalgte elever) DAG 2 Hjemmearbejdsdag med mulighed for vejledning på skolen el. virtuelt Skriveværksted for elever med særlige behov (skriveblokering ) –puljemidler! Skriveøvelser hvor det er nødvendigt

Skriveøvelse - eksempel Flyum Med kursiv: Indledning og afslutning (i punkt 3) Leg og læring Leg og læring er ikke længere forbeholdt børn og deres forældre, kammerater, kæledyr osv. Robotter bliver med udviklingen inddraget mere og mere i menneskenes hverdag. Både til leg, og læring samt overtagelse af vores daglige pligter. Dette sker da udviklingen af robotter i dag går i retning af fleksibilitet, sådan at robotterne skal kunne klarer flere og flere uafhængige opgaver. På den måde rykker automatiseringen ud af fabrikkerne. Ældrepleje Det fortælle ofte i medierne at ældreplejen står overfor store besparelse, måske er robotten løsningen til disse. Eftersom vi udvikler robotter som er mere fleksible end tidligere, overtager de også flere og flere af vores pligter. Robotterne har udviklet sig bil produktion til ældrepleje. Dette kan både være som genoptræning f.eks. efter et falduheld eller direkte som til pleje. Eksempelvis bad. Men hvor går de etiske grænser, er det en dag i orden at de ældre en dag bliver passet udelukkende af robotter. Overtagelse af pligter Vi har som moderne danskere rigtig travlt. Her kan de moderne robotter komme os til hjælp, da de med udviklingen bliver mere og mere avancerede og derved fleksible. Dette medføre at de er i stand til at udføre flere og flere forskellige opgaver for os som mennesker. Derved er der færre opgaver vi skal bekymrer og om i hverdagen. Hvordan påvirker dette vores levevilkår, med hensyn til økonomi, fritid og sundhed. Ide, industri, servicesektor (sekundær og tertiær erhverv) Hvad bliver robotters rolle i fremtidens danmark?

SKRIVEVÆRKSTED DAG 3 Processkrivning på egen tekst. Dagens program er at arbejde med: Indledning, konklusion, kausalkædeøvelse, litteraturliste Vejlederen går rundt og checker op på hver enkelt elev. Efter disse 3 dage går eleverne hjem og færdigskriver opgaven.

AFLEVERING Aflevering mandag. Rettestrategi (formativ evaluering) Respons på de skriveøvelser de har været igennem i skriveværkstedet, som sigter mod beherskelse af akademisk skrivning 1. struktur 2. argumentation (kausalkæder) 3. sprogligt niveau 4. fagligt niveau Grøn markering: eksemplarisk (du er på rette vej!) Rød markering: skal bearbejdes Der gives en samlet karakter!

Evalueringsark Opfylder du genrekravene til den faglige opgave? Krav til den faglige opgave Har du omformuleret opgaveformuleringen til en problemformulering med metode? Skriver du argumenterende? Overholder du formalia? (se krav i kompendiet) Er opgaven formidlet i et klart og korrekt skriftsprog Yderligere bedømmelseskriterier Er der overensstemmelse mellem din besvarelse og opgaveformuleringen, herunder de afgrænsninger, krav og taksonomiske niveauer, der indgår i denne? Din udvælgelse, inddragelse, bearbejdning, og vurdering og perspektivering af relevant fagligt stof. Hvordan spiller fagene sammen i din opgave Samlet bedømmelse:

EVALUERING Mundtlig evalueringssamtale med den lærer, der har rettet opgaven. Opfølgning på rettelserne. Rettelog føres under samtalen. Én af klassens lærere bruger et kvarter i klassen på at lade alle elever skrive reflektionsskrivning og samler op på, at alle elever får lagt opgaveformulering, besvarelse, rettelog og reflektionsskrivning i portfolioen.

ABSTRACT Abstract Engelsklærererne arbejder i løbet af ugen( i en dobbeltlektion) med klassens skrivning af en abstract. Denne indgår som en engelskaflevering.