Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Portefølje som lærings- og evalueringsredskab
på vej til vores evalueringskoncept
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Evaluering.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Økonomiske kompetencer
IT i undervisningen.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Mestring af ADHD som voksen.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Medalje til Høje-Taastrup
Generel introduktion til EC
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Problemorienteret projektarbejde
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Peter Nedergaard: Hypotesetest
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Velkommen til konference om Formativ evaluering 27.april 2007 – Slagelse CfU – JCVU & Undervisningsministeriet.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
Evaluering.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Temadag for TR.
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Formativ vurdering i undervisningen.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Elevledede skole-hjem-samtaler
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Selvevaluering og opfølgningsplan
Præsentationens transcript:

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne 2Emne 3Emne 4 Viden, sprog, holdninger, vaner og forestillinger Kendskab og adgang til evaluerings- og planlæg- ningsred- skaber Procedurer for og erfaring med udvæl- gelse og planlægning af nøgle- områder Procedurer for og erfaring med doku- mentation og opfølgning

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Model for gruppearbejdet

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 1 Stor forskel på skolerne og lærernes forudsætninger

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 2 Der er en betinget positiv holdning til 2005-reformens skærpede evalueringskrav blandt lærere og ledere

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 3 Lærerne ved, at de har adgang til mange evalueringsredskaber, men de har ikke tilstrækkelig fortrolighed med området, til at de formår at udnytte mulighederne

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 4 Mange lærere forestiller sig ikke, at den refleksive, formative evaluering handler om det faglige. måske pga. en fejlforståelse måske pga. mangel på viden

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 5 Grundmodellen for formativ evaluering er, at eleven udfylder et skema og derefter er der samtale. vanskeliggør integration af evaluering i undervisningen, idet både udfyldelsen af skemaet og samtalen tenderer til at ligge uden for undervisningen

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 6 Dokumentation af evalueringerne er tilfældig og opfølgninger af evalueringer er bundet til de felter, der evalueres

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 7 Der finder ikke en systematiseret deling af evalueringsresultater sted mellem lærerne

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 8 Der er en tendens til, at planlægningsredskaber til evalueringer forstås som: Elektroniske redskaber og tidsmæssig og en skemamæssig planlægning (hvor og hvornår) ikke som redskaber til strategisk, indholdsmæssig planlægning (hvem, hvad, hvordan og hvorfor)

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Undersøgelsesresultater 9 Hverken lærere eller ledere har særlig stor opmærksomhed på udvælgelse af nøgleområder til evaluering.

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU tidkrævende ekstra arbejdsopgave pædagogisk-didaktisk aktivitet/udviklingsaktivitet EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU tidkrævende ekstra arbejdsopgave på-skrømt-evalueringer via (præfabrikerede) skemaer og afkrydsning pædagogisk-didaktisk aktivitet/udviklingsaktivitet læreprocesser ved fælles refleksion over systematisk indsamlede data EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU tidkrævende ekstra arbejdsopgave på-skrømt-evalueringer via (præfabrikerede) skemaer og afkrydsning forholder sig til det ydre ved aktiviteten, ikke det væsentlige (det faglige!) pædagogisk-didaktisk aktivitet/udviklingsaktivitet læreprocesser ved fælles refleksion over systematisk indsamlede data løser nogle af aktivitetens (fx undervisningens) centrale opgaver EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU tidkrævende ekstra arbejdsopgave på-skrømt-evalueringer via (præfabrikerede) skemaer og afkrydsning forholder sig til det ydre ved aktiviteten, ikke det væsentlige (det faglige!) dokumentation er alene afrapportering pædagogisk-didaktisk aktivitet/udviklingsaktivitet læreprocesser ved fælles refleksion over systematisk indsamlede data løser nogle af aktivitetens (fx undervisningens) centrale opgaver dokumentation er en mulighed for at formulere og fastholde erfaringer EvalueringsvisionEvalueringskarikatur

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Accept af reform Kritik af reform Afvisning af reform Stærk udviklings- orientering Moderat udviklings- orientering Status quo orientering Baggrundsholdninger og reaktioner på reformkrav om evaluering

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Accept af reform Kritik af reform Afvisning af reform Stærk udviklings- orientering Implementere begejstret alt det nye Afprøve det nye og udvikle alternativer Lave oprør Moderat udviklings- orientering Status quo orientering Baggrundsholdninger og reaktioner på reformkrav om evaluering

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Accept af reform Kritik af reform Afvisning af reform Stærk udviklings- orientering Implementere begejstret alt det nye Afprøve det nye og udvikle alternativer Lave oprør Moderat udviklings- orientering Begrænse det nye til udvalgte dele Skabe balance mellem nyt og gammelt Formulere modstand Status quo orientering Baggrundsholdninger og reaktioner på reformkrav om evaluering

Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Accept af reform Kritik af reform Afvisning af reform Stærk udviklings- orientering Implementere begejstret alt det nye Afprøve det nye og udvikle alternativer Lave oprør Moderat udviklings- orientering Begrænse det nye til udvalgte dele Skabe balance mellem nyt og gammelt Formulere modstand Status quo orientering Gennemføre det allermest nødvendige Bevare det gamle i det nye Gøre ingenting/ stilstand Baggrundsholdninger og reaktioner på reformkrav om evaluering