Skolen som uddannelsessted Temadag for praktikansvarlige Praktikkontoret på Læreruddannelsen i Aarhus
Velkomst Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvordan gør vi?
8.30 Velkomst i auditorium C Oplæg: Skolen som uddannelsessted – et paradigmeskifte i praktikken v/Niels Tange Formiddagen: Den gode uddannelsesplan 9.15 Den gode uddannelsesplan. Korte inspirationsindlæg fra henholdsvis Praktikkontoret, Dorthe Skanderby, lærer og praktikansvarlig på Holme Skole og Vibeke Juhl Nielsen, viceskoleleder og praktikansvarlig på Vestervangsskolen i Odder Pause – kaffe og frugt Et 37-timers studie – hvordan det? Introduktion til studieaktivitetsmodellen, som redskab til at lave arbejdsplan for de studerende. V/Niels Tange Gruppedrøftelser og fælles opsamling(Vigtigt: Alle deltagere medbringer 2 kopier af egen uddannelsesplan!) Sandwich i kantinen Eftermiddagen: Workshops med inspiration til praktikken Introduktion til Workshops i auditorium C4.41. Man vælger frit hvilke to workshops man vil deltage i. Workshop 1: Lektionsstudier – en måde at arbejde med undervisningsplanlægning og vejledning i praktikken v/Arne Mogensen, Ella Jørgen og Peder Rostgaard – Lektorer ved læreruddannelsen i Aarhus Workshop 2: Brug af video som læringsredskab i praktikken v/Rikke Juul Hornbøll, praktikleder ved UC Metropol, Læreruddannelsen i København Workshop 3: Prøven i praktik – præsentation af forskningsprojekt og konkrete råd til hvordan man som skole går til opgaven og introduktion til en forsøgsordning som afprøves i dette studieår under titlen Fokus lektion(Se praktikhåndbogen) v/Niels Tange – Workshops - 1. runde Lokaleskift – kaffe Workshops - 2. runde Opsamling på dagen i auditorium C Tak for i dag!
Oplæg – et paradigmeskifte? Hvad var nyt i LU13: Kompetencemål Prøve 3 perioder … Ikke hvad, men hvem!
Tekster Forligsteksten ”…mere skole ind i læreruddannelsen…” Bekendtgørelsen §13. Professionshøjskolen godkender de praktikskoler, der indgår i praktiksamarbejdet, på grundlag af kvalitetskrav, som professionshøjskolen har udarbejdet. Stk. 2. Praktikskolen udarbejder en uddannelsesplan for praktikken i overensstemmelse med kompetencebeskrivelsen for den pågældende praktikperiode. Professionshøjskolen skal godkende uddannelsesplanen. Fivu-aftalen Fuld modulforpligtelse og hele refusionstaksametret til kommunen…
Pointer Practice turn Større kobling – og ligevægt? - mellem teori og praksis Transfer Kompetencemål tættere på praksis Prøven? Mindre praktik?? Fra input til output Skolen har kompetencen Skolen som underviser i modulet praktik
Altså Skolen og kommunen har: Økonomien Valg af indhold Læreruddannelsen har: Kvalitetssikringen
? Hvilke krav stiller dette til: Skolen? Læreruddannelsen? Samarbejdet?
! Fra praktiksted til uddannelsessted Sparringsgruppen for praktik Årligt møde med skolechefer Den svære balancegang …. I dag!
Formål for faget praktik § 11 Praktikken har, ligesom fagene og professionsbachelorprojektet, til formål at skabe kobling mellem teori og praksis med henblik på, at den studerende erhverver teoretisk funderede praktiske færdigheder i at forberede, gennemføre og evaluere undervisningsforløb. Stk.2 De studerende skal have praktik i de valgte undervisningsfag.
Den gode uddannelsesplan Praktikkontoret Dorthe fra Holme skole Vibeke fra Odder Pause Studieaktivitetsmodellen Gruppedrøftelser
Pause Vi starter igen 10.30
Studie-aktivitets-modellen(s. 39) Fuldtidsstudie i praktikken?
Kategori 1 Deltagelse af undervisere og studerende initieret af underviser Kategori 2 Deltagelse af studerende Initieret af underviser Kategori 3 Deltagelse af studerende Initieret af studerende Kategori 4 Deltagelse af undervisere og studerende initieret af studerende Kategori 1 Deltagelse af undervisere og studerende initieret af underviser Kategori 2 Deltagelse af studerende Initieret af underviser Kategori 3 Deltagelse af studerende Initieret af studerende Kategori 4 Deltagelse af undervisere og studerende initieret af studerende
Arbejde med faglig og didaktisk opkvalificering i forhold til praktisk eller analytisk fokus Egen forberedelse til undervisning, vejledning og eksamen Gensidig vejledning og feedback Arbejde med mål og progression i praktikken Udarbejdelse af fælles forslag mhp. deltagelse i trepartsamtale Debatarrangementer Egen opsamling på gruppearbejde Studievejledning formulering af fokuspunkter med henblik på praktiklærerens observation af undervisning Projekt og gruppearbejde i forbindelse med undervisning eller skolens arbejde Forberedelse til undervisning, vejledningstimer, herunder spørgsmål til vejleder. Studiebesøg, feltstudier Evaluering af studie-og undervisning Deltagelse i lektiehjælp/ lektiecafé. Undervisning af elever Fælles forberedelse og efterbehandling af undervisning Observation af eller deltagelse i praktiklærerens eller andre studerendes undervisning Deltagelse i møder: Pædagogisk råd, teammøder, udvalg mv. Deltagelses i aktivitetstimer, ekskursion og lejrskoler Vejledning, øvelser, feedback, introduktioner mv. Eksamen, prøver Kategori 1 Deltagelse af undervisere og studerende initieret af underviser Kategori 2 Deltagelse af studerende Initieret af underviser Kategori 3 Deltagelse af studerende Initieret af studerende Kategori 4 Deltagelse af undervisere og studerende initieret af studerende
Arbejdsplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1.K K2K K4 8.
Gruppedrøftelse om uddannelsesplanen Blandede grupper af 3 Kort udveksling og præsentation af uddannelsesplaner Diskuter de input I har fået fra oplæg og hinandens uddannelsesplaner. Udvælg en ide, som I vil dele på plenum og skriv den på tavlen. Vi samler op i plenum kl
Workshops Workshop 1: Lektionsstudier – en måde at arbejde med undervisningsplanlægning og vejledning i praktikken v/Arne Mogensen, Ella Jørgen og Peder Rostgaard – Lektorer ved læreruddannelsen i Aarhus – lokale B6.10 Workshop 2: Brug af video som læringsredskab i praktikken v/Rikke Juul Hornbøll, praktikleder ved UC Metropol, Læreruddannelsen i København – lokale B6.09 Workshop 3: Prøven i praktik – præsentation af forskningsprojekt og konkrete råd til hvordan man som skole går til opgaven og introduktion til en forsøgsordning som afprøves i dette studieår under titlen Fokus lektion(Se praktikhåndbogen) v/Niels Tange – Lokale B6.12 Tidsplan – Workshops - 1. runde Lokaleskift – kaffe Workshops - 2. runde
Opsamling Kommentarer fra salen Præsentation af praktikbøgerne Hilsen fra praktiklærerforeningen Evaluering
Praktiklærerforeningen BLIV MEDLEM AF PRAKTIKLÆRERFORENINGEN Personligt medlemskab300 kr. Skolemedlemskab1200 kr. (faktura via EAN-nummer) SEND EN MAIL TIL: MED FØLGENDE OPLYSNINGER: Navn Adresse Tlf. Mailadresse Cpr.nr. Ansættelsessted INDBETAL 300 KR. PÅ BANKKONTO: Reg.nr Kontonummer (Danske Bank) Husk navn på indbetalingen!! EFTERFØLGENDE VIL DU MODTAGE EN BEKRÆFTELSE PÅ DIN INDBETALING SAMT ET MEDLEMSNUMMER
Evaluering Giv karakteren 1-5(5 er højest) alt efter hvor meget det enkelte element har været relevant for dit arbejde med praktik. Skriv gerne kommentarer. Navn:Skole:Funktion: 1. Oplæg: Skolen som uddannelsessted 2. Den gode uddannelsesplan. Korte inspirationsindlæg 3. Et 37-timers studie – hvordan det? Introduktion til studieaktivitetsmodellenn 4. Gruppedrøftelser og fælles opsamling 5. Workshops Workshop 1: Lektionsstudier Workshop 2: Brug af video som læringsredskab i praktikken Workshop 3: Prøven i praktik 6. Temadagen generelt