Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Onlinemøder DES, 11. september Lluis Armangué, Københavns Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Onlinemøder DES, 11. september Lluis Armangué, Københavns Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Onlinemøder DES, 11. september Lluis Armangué, Københavns Kommune
Ellen Silleborg, Professionshøjskolen UCC

2

3 Workshoppens indhold:
Intro og navnerunde (frem til 14.15) Deltagerlandskab: Hvilke møder, egentlig? Og valg af mødetype (frem til 14.45) Ellen taler om EVA-erfaringer, Lluis inviterer jer til onlinemøder (frem til 15) I finder mødet, og sætter jer ind i øvelserne …og udfører dem (frem til 16) Fælles drøftelser (frem til 16.30) Lluis om evalueringsdesign og onlinemøder (frem til 16.55) Evaluering (frem til 17)

4 2. Deltagerlandskab – hvilke møder, egentlig?
Fokusgruppeinterview (Dataindsamling) (Professionsrettede) samtaler (Vejledning, konsultation) Arbejdsmøder (”Dagsorden-møder”)

5

6 Fx Lync-møde, to deltagere
Vejleder der venter på studerende? Samtale?

7

8 Fx videokonference, fem deltagere
Arbejdsmøde?

9

10 Fx Adobe-møde, 12 deltagere
Arbejdsmøde? Fokusgruppeinterview?

11

12 Adobe, tre deltagere Uformel professionsrettet samtale?

13

14 Windows, 5 deltagere Fokusgruppeinterview? Professionsrettet samtale?

15

16 Adobe, 9 deltagere Fokusgruppeinterview? Arbejdsmøde?

17 2. Vælg din mødetype Skriv dit navn og e-mail på en post-it, som du giver Lluis!
Gul post-it: Fokusgruppeinterview (Dataindsamling) Lyserøde post-it: (Professionsrettede) samtaler (Vejledning, konsultation) Grøn post-it: Arbejdsmøder (”Dagsorden-møder”) Nu begynder Lluis at indkalde jer til forskellige møder… Ha’ din mailboks åben! Samtale 1: Samtale 2: Samtale 3: Fokusgruppe: Arbejdsmøde:

18 At gafle informanter ved formelle fokusgrupper
3. Mens vi venter taler Ellen om EVA-erfaringer At gafle informanter ved formelle fokusgrupper Første mail: Du er en værdifuld informant, vær sød at svare på denne mail Anden mail: Tak for din tilbagemelding. Doodle et tidspunkt via dette link. Tredje mail: Tidspunkt og login for mødet (ca. 10 dage før) Mødets indhold Tekniske information Anonymitet Fjerde mail: Udelukkende teknisk info (få dage før) Før I går i gang: Afklar på organisationen, hvem som tager sig af det tekniske. Der skal evt. formuleres nye arbejdsfunktioner, fx hos IT. Få godt udstyr og godt lokale. I skal sidde godt og det skal se professionelt ud. Overvej hvor mange som skal være stand-by i forb. med et onlineinterview – fx til at ringe frustrerede op eller gennemføre telefoninterview, for informanter det aldrig lykkes for. Husk: Stort frafald (inviter gerne lidt flere) - Selektion –kompensér gerne for tekniske nørder

19 3. fortsat (mens vi venter taler Ellen om EVA-erfaringer)
At forberede formelle fokusgruppeinterview Lav en lille og ”simpel” spørgeguide Vær to – gerne tre tovholdere Log på i god tid Ha’ deltagernes mobilnumre i nærheden… Rammesæt tydeligt Tænk over interviewguides placering

20

21 4. Tid til gruppearbejde / øvelser
Find din gruppe (fokusgruppe, arbejdsmøde, professionsrettet samtale) Orienter jer i samtaleguiden (ark) Hold et onlinemøde Vi mødes igen om en time (kl 16)

22 6. Fælles drøftelser Indledning: Vigtigt med en god ice breaker?
Afklar fortrolighedsrummet (forbipasserende?) Husk at sætte tempoet ned? Mødestyring og flow: Turnusgivning og magtbalancer - giv evt. opgaver? Øjenkontakt, forfængelighed, baggrund? Andet? Få tempoet ned, fx ved at drikke vand og tage det med ro. Det er ikke så meget plads til humor, det bliver tit meget alvorlige interview. Husk at smil. Det fungerer godt at være tre informanter. To, som ikke kender hinanden, fungerer faktisk også fint. Man kan sagtens ”sætte dem fri” og efter lidt tid sige: ”Vi vil gerne have, at I taler sammen, frem for at jeg styrer det hele… Har I mod på, indbyrdes, at diskutere følgende tema xxx”.

23 7. Onlinemøder som del af evalueringsdesign
Hvilke muligheder ser I i onlinemøder ud fra evalueringsdesign? Summe to og to. Post-its Opsamling, eksempler, inspiration

24 Evalueringsdesign - at facilitere netværksdannelse evt. løbende evaluering. Fx UCC læreruddannelse på Bornholm, Kbh, Gladsaxe … eller seks plejehjem i en kommune. - at indsamle data via fokusgrupper på tværs af organisationsniveauer (forvaltning, dagtilbud, skole, PPR) eller på tværs af kommuner - at øge antallet af kontakter i løbet af en undersøgelse, så vi kan følge deres arbejde under flere nedslagspunkter - at invitere eksperter til interviews med praktikkere og på den måde koble ekspertvurderinger til institutionspraksis - at vægte bestemte geografiske områder (fx Tønder, Thisted, Hjørring), uden høj transporttid - at sætte ansigt på hinanden. Selv rutinerede virksomheder, som arbejder med telefoninterviews med flere deltagere ad gang, mener at se ansigtet på samtalepartneren gør en stor forskel (AEA, 2013). - at dele, vise og arbejde med dokumenter i real time - at pilotteste spørgeskemaer eller redskaber

25 Tak fordi i kom. Tak for i dag
Tak fordi i kom! Tak for i dag! I er velkomne til at kontakte os: Lluis Armangué: Ellen Silleborg:


Download ppt "Onlinemøder DES, 11. september Lluis Armangué, Københavns Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google