Ny skolehverdag Støvring Gymnasium 2015-16. Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Advertisements

KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Orientering om skriftlige prøver (eksamen, termins- og årsprøver) 2016.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer:
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Studietid på Roskilde Gymnasium Liv Fernley Schoppe.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Madkamp - DM i madkundskab
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Projekt Ny Skolehverdag EUC Nordvest
Forberedelse til eksamen
Elevernes evaluering af grundforløbet
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Det gode møde i folkeskolen
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
SSO - Større skriftlig opgave
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
SSO - Større skriftlig opgave
Faglig læsning og skrivning
Digitalisering i gymnasiet set fra elevers perspektiv
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Grønlandske unge på efterskole i Danmark
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
SPS på ungdomsuddannelser
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Undervisningsplanlægning
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Præsentationens transcript:

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte undervisning  - at eleverne i 1.g og 2.g i juni måned har en høj andel af tiden besat med skolerelaterede aktiviteter  - at eleverne kommer til at arbejde bedre skriftligt, og at det afspejles i deres karakterniveau

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Hvad har vi gjort ift., at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte undervisning  Dette mål gælder hele skolen, og alle lærere er i princippet involverede  Fleksibelt skema: Omlægning ved kurser og andre aktiviteter, flytning af timer, indhentning af aflyste timer.  Øget opmærksomhed på normopfyldelse.  Højt udgangspunkt: : 97,9%  Det når vi måske ikke i år!

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Hvad har vi gjort ift., at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte undervisning  Status pr. 1/2 2016:  1g: Årsnormsopnåelse: 59%Antal skoledage: 59%  2g: Årsnormsopnåelse: 65%Antal skoledage: 64%  3g: Årsnormsopnåelse: 61%Antal skoledage: 65%  Problemfelter:  Busser.  Kortvarig sygdom.

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Hvad har vi gjort ift., at eleverne i 1.g og 2.g i juni måned har en høj andel af tiden besat med skolerelaterede aktiviteter  Dette mål gælder 1.g og 2.g elever, og de fleste lærere kan i princippet være involverede  Vi har på faggruppemøder talt om de mange forskellige ting, man kan anvende juni måned til f.eks.: Almindelig undervisning i fortsætterfag Repetitionskurser i fortsætterfag Ekskursioner i fortsætterfag Skriftlige opgaver – omlagt skriftlighed i fortsætterfag Og vi har bedt lærerne melde ind i løbet af februar med ideer og ønsker

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Hvad har vi gjort ift., at eleverne kommer til at arbejde bedre skriftligt, og at det afspejles i deres karakterniveau  VI har udpeget seks klasser, tre 1.g klasser og tre 2.g klasser spredt på forskellige studieretninger. I klasserne er mindst 25% af elevtiden til skriftligt arbejde omlagt til tilstedeværelse sammen med lærere  Vi har eksperimenteret med organiseringen af det skriftlige arbejde og tilbagemeldinger herpå  Vi har sat flere ressourcer af til studiecaféer, og vi har studiecaféer på flere forskellige tidspunkter

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Vores erfaringer med indsatsen ift. det skriftlige arbejde  Mange lærere organiserer undervisningen, således at elevere skriver på forskellig måde i kortere eller længere tid i alle moduler  Dvs. at der ikke kun er fokus på omlagt skriftlighed, men også på en opgradering af skriftligheden i det daglige arbejde med det faglige stof.  Dette giver et øget fokus på den skriftlige dimension.

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium  Erfaringer i matematik:  Den bedste udnyttelse af tiden til den omlagte skriftlighed er hjælp til strukturering af opgave og tid  Arbejde med eleverne mhp, hvordan man formidler i matematik, f. eks. ved at udlevere en opgave og et screenshot af en løsning, hvor elevens opgaver er at arbejde med formidlingen af løsningen.  Omlagt skriftlighed, hvor læreren går rundt og hjælper eleverne med at løse opgave (ligner studiecafé). Suppleret med, at opgaver, der er lavet i skriftlig omlagt undervisning, ikke behøver at blive afleveret.  Hjælp i forbindelse med temarapporter

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium  Erfaringer i engelsk og dansk:  God mulighed for at lade eleverne arbejde med det skriftlige i grupper efter niveau  Mindmap på tavlen, eleverne kommenterer deres input  Engram: en god hjælper til det grammatiske og nemt at tjekke elevernes aktivitet  Skriftligt arbejde i dansk – arbejde med de kommenterede skriftlige afleveringer, eleverne bedømmer i niveaudelte grupper og bliver bevidste om bedømmelseskriterier mv.

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium  Erfaringer i naturvidenskab:  Arbejdet med forskellige aktiviteter: mind map, skrivning af vejledninger og rapporter  I naturgeografi er rapporterne rettet mod eksamen, hvilket virker motiverende  Nogle lærere anvender den omlagte skriftlighed, så den ligner studiecafé  Omlagt skriftlighed, hvor læreren stilladserer og derefter optræder som konsulent

Ny skolehverdag Støvring Gymnasium  Problemfelter:  For nogle elever kan det være svært at komme i ”skrivekoncentrationsfasen”  Nogle elever vil gerne sidde hjemme og arbejde. Vores opgave er at lære dem at arbejde i forskellige situationer svarende til i et arbejdsliv  Skal det skriftlige arbejde anvendes til, at eleverne bliver dygtigere eller til at læreren kan vurdere, hvad eleven kan. Hvis den omlagte skriftlighed anvendes til at løfte niveauet for den konkrete opgave – i hvilken udstrækning kan den så anvendes som karakterbaggrund