Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SPS på ungdomsuddannelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SPS på ungdomsuddannelser"— Præsentationens transcript:

1 SPS på ungdomsuddannelser
Sine Eggert, specialkonsulent, Efterskoleforeningen Tlf /

2 Hvad er SPS?  Specialpædagogisk bistand kan ydes til elever der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder for at gennemføre uddannelsen har et fagligt velbegrundet behov for specialpædagogisk bistand, som kan kompensere funktionsnedsættelsen

3 Hvilke uddannelser ydes der støtte til?
STX (almen studentereksamen)  HHX (højere handelseksamen)  HTX (højere teknisk eksamen)  HF (højere forberedelseseksamen)  GSK (gymnasiale suppleringskurser)  EUD (erhvervsuddannelse)  SOSU (social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent)  PAU (pædagogisk assistent) KUU (kombineret ungdomsuddannelse)

4 Eksempler på funktionsnedsættelser
Ordblindhed Psykisk funktionsnedsættelse Udviklingsforstyrrelser Angst, depression m.v. Svagsynede og blinde Hørehæmmede og døve Bevægelseshæmmede

5 Støtteformer : Hjælpemidler
Programpakke/startpakke + instruktion og rammebevilling (ordblinde) Startpakker til svagsynede og blinde elever Høretekniske hjælpemidler Ergonomiske borde/stole til bevægehandicappede elever M.v.

6 Støtteformer: Studiestøttetimer
Afholdes af en underviser på uddannelsesstedet. Underviseren/støttelæreren yder faglig sparring og vejledning, så eleven kan udvikle strategier, der støtter indlæring og fastholdelse af faglig viden. Der er tale om en pædagogisk assistance, som skal imødekomme elevernes særlige behov med henblik på at gøre deres læring mere effektiv. Ugentlig ramme; 1-5 timer Ydes typisk til elever med ordblindhed og psykiske funktionsnedsættelser

7 Støtteformer: Praktisk medhjælp
Praktisk hjælp til bevægelseshæmmede er personlig assistance til for eksempel at komme rundt på uddannelsesstedet, få materialer op af tasken, flytte sig fra kørestol til almindelig stol, vende siderne i en bog og hjælpe eleven med at gå på toilettet, hente mad i kantinen og hjælpe med at spise.

8 Støtteformer: Støtteperson-timer (mentor)
Støttepersontimer kan bruges til praktisk støtte på uddannelsen, vejledning og hjælp til planlægning. En støtteperson er en person, der har regelmæssig kontakt med eleven og yder praktisk støtte på uddannelsen, vejledning og hjælp til planlægning. Det kan for eksempel ske ved at støtte eleven i at: indgå i studie-/uddannelsesmiljøet  møde til tiden i det rigtige undervisningslokale (når den uddannelsessøgende er til stede på uddannelsesinstitutionen, ikke morgenvækning og lignende)  indgå i projektarbejde  omgås sine medstuderende på en rimelig facon. Ramme på 1-5 timer om ugen

9 Den gode overgang Informer ungdomsuddannelsen om elevens behov/vanskeligheder/styrker I elevens uddannelsesplan på optagelse.dk Direkte kontakt til den nye uddannelse (skriftligt/mundtligt) Den nye uddannelse kan søge tilskud, når eleven er optaget på sin uddannelse – sørg for overlevering af viden umiddelbart derefter

10 Den gode overgang - hjælpemidler
Bevilgede hjælpemidler skal IKKE sendes retur til staten, hvis eleven fortsætter på en ungdomsuddannelse Eleven tager hjælpemidlerne med videre til ungdomsuddannelse Skriv gerne til den nye uddannelse og gør opmærksom på at eleven medbringer hjælpemidler Den nye uddannelse søger om en overflytning af hjælpemidlet Upload evt. ordblindetest i SPS2005, hvis man opdager behovet sent (og lad den nye uddannelse søge)

11 Hvor kan man læse mere? Spsu-net (til administratorer)
Brugernavn: spsu1026 Adgangskode: s1026 Spsu.dk (til forældre og elever) SPS-bekendtgørelsen for ungdomsuddannelser (BEK 1377 (2013))


Download ppt "SPS på ungdomsuddannelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google