3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer
3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Formålet med projektet var i samarbejde med fagene at udvikle de studerendes forståelse for den akademiske genres krav og deres faglige skrive- og feedbackkompetencer. Statskundskab, Økonomi, Erhvervsøkonomi (Aarhus og Herning), Jura, HA(jur.), Psykologi, Erhvervssprog, Erhvervskommunikation Model i fire trin Formål, deltagere, fremgangsmåde
3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Forankring hos studielederne Dialog med undervisere, instruktorer, studievejledere Fokus: Hvordan den konkrete disciplin former kravene til akademisk skrivning Trin 1: Dialog med fagdisciplinerne
3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN 48 workshops (Akademisk argumentation, akademiske skrive- og arbejdsprocesser, peer feedback og brug af vejledning) Primært målrettet speciale- og BA-projektskrivere, men også instruktorer, studievejledere, internationale studerende og 1. og 3. semesterstuderende. Trin 2: Workshops
3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Ressourcesider med relevant materiale om akademisk skrivning til studieportalerne Dialog med bibliotekerne Trin 3: Udarbejdelse af digital ressourceside
3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Skriftlige evalueringer (i alt 354) Notater til fagene Opdateret viden om moderne universitetsstuderendes behov i forhold til akademisk skrivning Trin 4: Videndeling
3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Tre uddannelser afholder forløbet for egne midler (F2016) En uddannelse har taget initiativ til et projekt der samler undervisere og bibliotekarer for at sikre progression i det skriftlige arbejde på BA-uddannelsen En uddannelse er i gang med at undersøge om undervisning i akademisk skrivning kan tænkes sammen med et eksisterende fag En uddannelse har fået sat fokus på interne forskellige opfattelser af: krav til bundne opgaver, hvordan opgaver stilles og hvordan forventninger kommunikeres til studerende på grunduddannelsen Projektet som afsæt for uddannelsesudvikling
3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Øget studenterdiversitet (eksplicitering af tavs viden) Fremdriftsreform (ændrede rammer, proceskompetencer bliver vigtige) Plagiatfokus (plagiatangst vs. krav til en selvstændig opgave) Nye betingelser for udvikling af skrivekompetencer
3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Mange tak for kurset. Som en, der sejler rundt af og til, rent skriftligt, er de værktøjer HØJT værdsat.