3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

1. Forventninger og information • Vejlederbrev med den rette detaljeringsgrad tilgængelig på hjemmeside og sendes efter første henvendelse fra studerende.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Velkommen til Kandidat Åbent hus 2014
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Biblioteket som læringscenter
Skriftlighed i biologi
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU Infomøde for Sprog og Europæiske studier V. Studievejledningen.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Omlagt skriftlighed i International Økonomi. Identificeret problem: Mange elever har svært ved at skrive samfundsvidenskabeligt. Frustrationer hos såvel.
Eksamensprojektet Lars Jensen og Søren Hartling. Eksamensprojektet Planlægning af året Information til kursister Udarbejdelse af projektet Eksamen Hvorfor.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Virksomhedens udvikling
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Online arbejdsmiljøuddannelse
Vejledning: selvbetjeningssystem
OSO opgaven på Midtjysk
Velkommen.
Styringsmæssige afsæt
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvorfor resultatløn?.
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Introoplæg – tilvalg i samfundsfag
Kommunikation/dialog i e-læringsforløb
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 10
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Tro på dig selv - det gør vi
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
Bachelorprojekt Forår 2017
Den gode tone Lse.
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
En vision for almen praksis
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Temadag 2018.
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
SUMO - analyse.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Arbejdsark.
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Hvad lærte vi af projektet?
At tænke uddannelse som en del af et læringsforløb
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læsning til større faglig forståelse Status maj 2014 Mercantec.
[klik og indsæt kommunenavn]
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Introoplæg – tilvalget i samfundsfag
Læringsmål og niveaubeskrivelser
dho- og sro-evaluering
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

3 MAJ 2016 TINE WIRENFELDT JENSEN AKADEMISK SKRIVNING Udvikling af studerendes skrivekompetencer

3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Formålet med projektet var i samarbejde med fagene at udvikle de studerendes forståelse for den akademiske genres krav og deres faglige skrive- og feedbackkompetencer.  Statskundskab, Økonomi, Erhvervsøkonomi (Aarhus og Herning), Jura, HA(jur.), Psykologi, Erhvervssprog, Erhvervskommunikation  Model i fire trin Formål, deltagere, fremgangsmåde

3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN  Forankring hos studielederne  Dialog med undervisere, instruktorer, studievejledere  Fokus: Hvordan den konkrete disciplin former kravene til akademisk skrivning Trin 1: Dialog med fagdisciplinerne

3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN  48 workshops (Akademisk argumentation, akademiske skrive- og arbejdsprocesser, peer feedback og brug af vejledning) Primært målrettet speciale- og BA-projektskrivere, men også instruktorer, studievejledere, internationale studerende og 1. og 3. semesterstuderende. Trin 2: Workshops

3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN  Ressourcesider med relevant materiale om akademisk skrivning til studieportalerne  Dialog med bibliotekerne Trin 3: Udarbejdelse af digital ressourceside

3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN  Skriftlige evalueringer (i alt 354)  Notater til fagene  Opdateret viden om moderne universitetsstuderendes behov i forhold til akademisk skrivning Trin 4: Videndeling

3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN  Tre uddannelser afholder forløbet for egne midler (F2016)  En uddannelse har taget initiativ til et projekt der samler undervisere og bibliotekarer for at sikre progression i det skriftlige arbejde på BA-uddannelsen  En uddannelse er i gang med at undersøge om undervisning i akademisk skrivning kan tænkes sammen med et eksisterende fag  En uddannelse har fået sat fokus på interne forskellige opfattelser af: krav til bundne opgaver, hvordan opgaver stilles og hvordan forventninger kommunikeres til studerende på grunduddannelsen Projektet som afsæt for uddannelsesudvikling

3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN  Øget studenterdiversitet (eksplicitering af tavs viden)  Fremdriftsreform (ændrede rammer, proceskompetencer bliver vigtige)  Plagiatfokus (plagiatangst vs. krav til en selvstændig opgave) Nye betingelser for udvikling af skrivekompetencer

3 MAJ TINE WIRENFELDT JENSEN Mange tak for kurset. Som en, der sejler rundt af og til, rent skriftligt, er de værktøjer HØJT værdsat.