Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www"— Præsentationens transcript:

1 KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i Indlejring i KU Learning Management System & Udvikling af læringsobjekter i Sofie Carsten Nielsen uddannelses og forsknings ministeren har som et af de fem resultatkrav til universiteterne: Øget social mobilitet – flere talenter i spil = Fokus på den sociale mobilitet og optag af studerende fra uddannelsesfremmede hjem. For at øge den sociale mobilitet er det for det første væsentligt, at så mange elever på ungdomsuddannelserne som muligt får indsigt i, hvad det vil sige at studere på et universitet. Det er for det andet væsentligt at fastholde så mange studerende som muligt fra uddannelsesfremmede hjem på en videregående uddannelse ved at mindske frafaldet. FAKTA er bare at vi oplevet at 2/3 af de nye studerende ikke kender til bibliotek.dk – her kan folkebibliotekerne virkelig gøre en forskel Men for at blive mere konkret så har jeg lavet en PP med skærmdumps, så I kan se hvad det er vi gør Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

2 Learning Management System
”Absalon” KU’s Learning Management System Vi arbejde målrettet på at få biblioteksfagligheden helt ud i undervisningen – helt ud i kurserne på Absalon Som I kan se står der KUBIS CULIS i den grå menu – det linker til en KUBIS hovedside MEN man er kun synlig i kurserne hvis en underviser inviterer en ind!! Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

3 Eksempel på bibliotekets bidrag i KU kursus
Her kan I se biblioteket er til stede – ofte er det kurser med en andel af internationale studerende, der efterspørger biblioteket. Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

4 Eksempel på bibliotekssite i KU kursus
Vi opretter en side der fortæller hvordan de får adgang – andre kurser beder eksempelvis om links til bestemte tidsskrifter/databaser Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

5 Eksempel på litteraturliste med dybdelinks/fjernadgang
Det startede egentlig med adgangen til ressourcerne online – da KVL oprettede 100 % online kurser, da opdagede underviseren pludselig at de manglede en spiller Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

6 Eksempel på kildekritiske ”værktøjer” implementeret i KU undervisning
Allerede tilbage i 2009 forsøgte vi at indlejre biblioteksfaglige værktøjer/redskaber i den fagfaglige undervisning – Det er kildekritik, plagiering, referenceværktøjer, Nvivo (hjælp til kvalitativ analyse) o.lign. Det nye kan være apps som Evernote og andre studieværktøjer Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

7 har udviklet platformen www.learninglib.dk
DEFF projektet ”Levende læring” har udviklet platformen Men det er jo kedelige hvis man hver gang kun kan skrive en tekst og give et fladt stykke papir, så derfor var jeg tovholderen på DEFF projektet ”Levende læring: Udvikling af biblioteksfaglige digitale læringsobjekter til undervisningsbrug”. Undervisningen er i udvikling og vi skal kunne leverer materialer til den og her opstod ideen til at udvikle en platform der havde en standardskabelon for læringsobjekter. Du udfylder i trin og kan vælge at tilføje quiz, test, video, billeder i skabelonen. Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

8 Eksempel på læringsobjekt: Testen fra Stopplagiat.nu
Indholdet på siden er udtræk af allerede eksisterende DEFF producerede platforme: Stopplagiat.nu og Betterthesis.dk – der er fyldt med gode oplysninger, men alt for store at indlejre i en undervisningssammenhæng. Som I kan se så kan man her se indholdet i læringsobjektet + man kan dele, embedde=indlejre eller videresende læringsobjektet Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

9 kan få ”back end” login til Learninglib.dk -
Alle FFU biblioteker kan få ”back end” login til Learninglib.dk - Så de her kan udarbejde egne objekter eller kopiere og genbruge andres. Alle FFU biblioteker kan få ”back end” login til Learninglib.dk - Så de her kan udarbejde egne objekter eller kopiere og genbruge andres. Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

10 Læringsobjektet indlejret i Absalon
Sådan ser et indlejret læringsobjekt ud i Absalon – Lige nu er jeg tovholder for to KUBIS projekter DEFF projektet: Informationskompetence i det virtuelle læringsmiljø – der er et samarbejde mellem tre KUBIS biblioteker (JURA, SAMF og SCIENCE) – undervisere og e-læringskonsulenter, webudvikler og spiludvikler – vi skal udvikle nye trin i learninglib.dk der indeholder spil/gamification KUBIS projektet: Virtuel og blendet learning – med baggrund i erfaringer fra JURA Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl

11 KUBIS underviserservicekoordinator, Bibliotekar DB
Med venlig hilsen Jette Fugl KUBIS underviserservicekoordinator, Bibliotekar DB Det Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultetsbibliotek KUBIS, Frederiksberg Campus Mail: Tlf.: Jeg håber I har fået et indtryk i hvad vi går og laver og hvad vi taler om når vi taler biblioteksfaglighed og læring på forskningsbiblioteket Oplæg BF, 13. maj 2015 v/Jette Fugl


Download ppt "KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google