SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
Økonomi og Personale Sundhed og Omsorg Aarhus Kommune Gennemgang af budgetmål Oplæg på udvalgsmøde den 13. maj 2013 v. Thor Davidsen, Afdelingschef,
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
IT understøttelse af tidlig opsporing Jacob Fisker, Konsulent i Digitalisering, Magistratsafdelingen for Sundhed & Omsorg, Aarhus Kommune.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
11 Status på demenshandleplanen v/ Nanna Skriver, centerchef for Center for Omsorg 12. november 2015.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Godkendt i Samvirkets styregruppemøde den 18.januar 2017 Point System
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
DUBU Superbrugerrollen
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch.
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
BADMINTON.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
Temadag 2018.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Ekstern kommunikation
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolebestyrelsesmøde
Børne- og undervisningsudvalget den
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Det er en politiske bestilling!
[klik og indsæt kommunenavn]
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Efterbyggelse.
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune

Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg - Aarhus Kommune Opgaver  Drift af lokalcentre og plejehjem  Træning og rehabilitering  Pleje og praktisk hjælp til alle borgere uanset alder  Hjælpemidler til alle borgere uanset alder  Aktivitets- og sundhedsfremmetilbud  Koordinering og implementering af sundhedsopgaver i hele Aarhus Kommune  Madproduktion og drift af caféer på lokalcentre  Kørselsordninger Nøgletal  Der er godt borgere i Aarhus Kommune over 60 år  Mere end borgere modtager hjemmehjælp  pleje- og ældreboliger  9 lokalcenterområder med 38 lokalcenter-enheder  medarbejdere  SOSU-medarbejdere udgør den største medarbejdergruppe (50 %)  12 % af medarbejderne har etnisk minoritetsbaggrund

”Som medarbejder i Sundhed og Omsorg er du medskaber af det vigtigste i verden: At gøre en forskel i et andet menneskes liv. Med din faglighed og dine kompetencer skaber du muligheden for, at borgeren kan få det liv, som han eller hun ønsker sig. Det gør du, når du undersøger, lytter og samarbejder om at skabe den løsning, der gør det gode hverdagsliv muligt”

Uddannelse, kompetenceudvikling og kompetencekrav i Sundhed og Omsorg

Sundhed og Omsorgs strategi  Medarbejderne skal omsætte vores strategi Eksempelvis:  Arbejde efter borgers livsrytme og planlægge hjælpen sammen med borgeren  Skabe sundhed gennem livsglæde  Arbejde med teknologi, der øger borgers selvhjulpenhed  Inddrage frivillige  Skabe gode oplevelser

Medarbejdere skal leve op til vores stillingsbeskrivelser Eksempler fra SOSU-stillingsbeskrivelser:  Arbejde rehabiliterende  Opspore og vurdere  Dokumentere  Tværfagligt samarbejde  Arbejde efter retningslinjer og instrukser

Organisering af uddannelsesområdet i Sundhed og Omsorg Fælles grundlag for uddannelse og kompetenceudvikling Konkrete tiltag  Dansk Sundhed og Omsorgs chefteam Udvalg for kompeten- ceudvikling Udvalg for grund- uddannelse Udvalg for uddannelse af borgere

Alle medarbejdere i Sundhed og Omsorg skal kunne tale og skrive et forståeligt dansk Rådmand for Sundhed og Omsorg Jette Skive: "I Sundhed og Omsorg fokuserer vi på kvalitet til vore borgere. En kvalitet formet af høj faglighed, gode sociale evner og ikke mindst, et tydeligt og klart sprog, som alle forstår. Jeg har både i byrådssalen og nu som rådmand igen og igen efterspurgt, at vi skriver og taler i et forståeligt dansk. Kan vi ikke det, så kan vi ikke give vore borgere den kvalitet de fortjener!"

Hvorfor danskundervisning til medarbejdere på sundheds- og omsorgsområdet?

SPOT på dansk Mål og udbytte Målet med at tilbyde opkvalificering i dansk er, at forbedre medarbejdernes mundtlige og skriftlige kommunikation. Sundhed og Omsorg forventer, at et løft af medarbejdernes danskkundskaber vil give disse gevinster: –Medarbejderne får redskaber til at kunne læse og skrive bedre – og vil derved få lettere ved at løse en række opgaver – til gavn for borgerne –Vi forbedrer medarbejdernes forudsætninger for at kunne gennemføre efteruddannelse –Medarbejderne får større selvtillid og oplever større arbejdsglæde

SPOT på dansk Målgruppen  Alle medarbejdere ansat i faste stillinger Tilbud  Test og undervisning er et tilbud Samarbejdspartnere  VUC Aarhus og SOSU Aarhus står i fællesskab for tests og undervisning

Undervisningen  Tilbud om test lokalt  Tilbuddet om opkvalificering i dansk omfatter: o Kurser i læsning og skrivning (FVU) o Kurser for ordblinde (OBU) o Kurser i mundtligt dansk  Undervisningen foregår på hold med andre kollegaer fra Sundhed og Omsorg  Undervisningens indhold er målrettet Sundhed og Omsorg  Undervisningen tager afsæt i medarbejdernes daglige opgaver og integrerer brug af IT  Undervisningen foregår i arbejdstiden på ugentlige undervisningsdage hos SOSU Aarhus  Deltagerne får træningsopgaver mellem undervisningsdagene

Organisering af indsatsen Ledernes ansvar Det er ledernes ansvar, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer  Alle ledere skal under rekruttering, MUS-samtaler og ved kompetenceafklaring sætte fokus på dansk. –Er behovet der, tilbydes medarbejderen danskundervisning,  Lederne skal vurdere, hvor behovet er og tilbyde medarbejderne en test, så vi sikrer et forståeligt dansk i skrift og tale  Lederne skal motivere medarbejderne til at tage imod tilbuddet

Ved kursusafslutning evalueres det om medarbejderens niveau er forbedret Medarbejderne formulerer fokusområder, som de skal arbejde med efter endt undervisning Medarbejdere og ledere har dialog om, hvordan der arbejdes med fokusområderne Træning via nye opgaver og træningsmakker Efter undervisning - Opfølgning - Medarbejdere og ledere skal sammen sikre opfølgning

2014Forår 2015 August 2015 Efterår Beslutning om igangsætning af initiativ Drøftelse i Hovedmed- arbejderudvalg Valg af samarbejds- partner Etablering af styregruppe Drøftelse af danskprojektet i alle lokale medarbejder- udvalg Pilotforløb Tilbud om test i områder Opstart af undervisning: - OBU-hold - FVU-hold Første erfaringer: -Mange i målgruppen FVU 1 og 2 - Primært SOSU- hjælpere - Primært medarbejdere med anden etnisk baggrund Status Ca. 130 medarbejdere er testet Fire gennemførte FVU-hold Et hold igang Tilbud om dansktest i forbindelse med andre kurser Indsatsen fortsætter Fire nye FVU- hold og to OBU-hold efter nytår Ved udgangen af 2016 skal alle medarbejdere med behovet have gennemført undervisning