Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Efterbyggelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Efterbyggelse."— Præsentationens transcript:

1 Efterbyggelse

2 Formål Efterbyggelse – opfølgning efter rehabiliteringsforløb for at forebygge fornyet behov for hjælp. Efterbyggelses-teamets formål er følge op efter borgerens rehabiliteringsforløb for, at udskyde fornyet behov for hjælp og at højne livskvaliteten hos den enkelte borger.

3 Det gør vi fordi Ved at hjælpe borgeren til at trives kan vi forebygge ensomhed, sygdom, indlæggelser, inaktivitet og funktionsevnetab. Derved kan vi sørge for borgeren fortsat kan leve en selvstændig og indholdsrig tilværelse. ”Ældre der oplever ensomhed, har markant større risiko for at modtage hjemmepleje end ældre, som ikke oplever ensomhed”. Kilde: Kora (2013): Målgruppen for rehabilitering til daglige aktiviteter. Hvad kategoriserer målgruppen, og hvad motiverer til rehabilitering? KORA. Det nationale Institut for Kommunale og Regioners Analyse og Forskning.

4 Målgruppen Borgere der er blevet selvhjulpne og har afsluttet deres rehabiliteringsforløb. De besøges 2 måneder efter de har afsluttet deres rehabiliteringsforløb. Opspores via Care/Cura. Borgere der i forbindelse med deres rehabiliteringsforløb har udvist tegn på mistrivsel eller ensomhed. Dette også borgere, der tidligere har fået bevilliget hjælp eller som ikke bliver selvhjulpne i rehabiliteringsforløbet. De besøges kort tid efter henvendelsen. Opspores via kollegaer.

5 Eksempler på indhold i Efterbyggelse
Opstart på aktivitetscenter både ift. træning eller socialt samvær. Følger borgeren de første par gange. Tage bus sammen med borgeren til en aktivitet, indtil borgeren selv kan tage afsted. Hjælpe borgeren i gang med at blive frivillig. Opsøge tidligere venner eller støtte borgeren i at invitere nye venner med hjem. Opstart i forening eller klub til billard, nørkle eller andet. Hjælpe borgeren med at blive tryg ved at køre elkøretøj.

6 Tendenser. Over halvdelen af borgerne er startet i et aktivitetscenter, forening, klub eller andet fælleskab. En lille andel afsluttes pga. sygdom, indlæggelse eller opstart af nyt rehabiliteringsforløb. Ca. 1/4 har fået bevilliget et hjælpemiddel eller et træningsforløb for at Efterbyggelsesindsatsen lykkedes.

7 Status Status på hjælp/ydelser 6 måneder efter borgeren har modtaget Efterbyggelse. Lidt under halvdelen af borgerne har stadig ingen hjælp. Ca. halvdelen har samme hjælp som ved start af Efterbyggelse.

8 Erfaringer. Opsporing:
Det virker når der en indsats til det man opsporer på. Når kendskabet til indsatsen udbredes, kommer der mere opsporing fra kollegaer. Ledelse: Vigtigt at lave forventningsafstemning, når man starter på opsporing og en ny indsats. Udvælg ”de rigtige” parametre at måle på og styre/lede efter.


Download ppt "Efterbyggelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google