Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016"— Præsentationens transcript:

1 JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016

2 Program - formiddag 10.00 – 10.20 Velkomst
10.00 – Kort velkomst v. STAR 10.10 – Formål med seminaret, program, præsentation v. DISCUS 10.20 – TEMA 1: Organisering af virksomhedssamarbejdet 10.20 – Virksomhedssamarbejdet i JobFirst Hvad kan vi lære af VCG2? v. DISCUS 10.35 – Hvordan er vores virksomhedssamarbejde omkring målgruppen for JobFirst? v. Jobcenter Aarhus 10.50 – Hvordan er vores virksomhedssamarbejde omkring målgruppen for JobFirst? v. Jobcenter Lolland 11.05 – Hvordan vil vores virksomhedssamarbejde i JobFirst se ud? Gruppedrøftelser    11.25 – Pause – Spot på snusepraktikker To mini-input fra Jobcenter Hedensted og Jobcenter Lolland. Derefter gruppedrøftelser: Hvordan vil vi tilrettelægge snusepraktik hos os? 12.20 – Frokost

3 Program - eftermiddag 13.15 – TEMA 2: Kvalitet i virksomhedssamarbejdet – Opkvalificering af virksomhedsmentorer v. Jobcenter Aalborg – Forflytning af indsats til virksomhederne v. Jobcenter Haderslev – Rollen og opgaven som virksomhedsmentor v. virksomhedsmentor, Haderslev Domkirke – Hvordan vil vi sikre kvalitet i virksomhedssamarbejdet i JobFirst? Gruppedrøftelser – Pause – Spot på ordinære timer To mini-input fra Jobcenter Hedensted og Jobcenter Aarhus. Derefter gruppedrøftelser: Hvordan vil vi sikre ordinære timer til deltagerne i JobFirst? – Afslutning Opsamling på dagen v. DISCUS Farvel og tak v. STAR

4 Virksomhedssamarbejdet i JobFirst Hvad kan vi lære af VCG2 ?

5 Virksomhedssamarbejdet i JobFirst
Snuseperioden Max. 13 uger – inkl. opstart Praktik/ordinære timer * Min. 13 uger Virksomhedsforløb 26 uger * Ordinære timer så tidligt som muligt

6 Virksomhedscenter generation 2 (VCG2)
Formål: At udvikle en landsdækkende ramme for beskæftigelsessporet i den samlede rehabiliterende indsats Målgruppen: Borgere tilkendt ressourceforløb og borgere på kontanthjælp med komplekse problemer Omfang: 25 kommuner deltog i perioden 2013 til Alle havde et vist beredskab af virksomhedscentre

7 4 succesmål (VCG2) Borgere i målgruppen kommer i længerevarende forløb på en rigtig virksomhed Borgere i målgruppen oplever progression i forløbet i en virksomhed Flest mulige borgere fra målgruppen overgår fra offentlig forsørgelse til hel eller delvis selvforsørgelse Der udvikles konkrete modeller og metoder for, hvordan jobcentrene bedst muligt iværksætter og understøtter virksomhedsrettede forløb, hvor udsatte borgere oplever progression og udslusning i forhold til arbejdsmarkedet

8 Resultater (VCG2) Det kan lade sig gøre!
2.665 borgere i virksomhedspraktik, 2/3 i mere end 13 uger 2. Kommunerne vurderer, at der har været progression i mange forløb (fx som forøgelse af timetallet under praktik) 3. Kommunerne oplyser, at 14 % af deltagerne er kommet i ordinært job, uddannelse, fleksjob efter afsluttet praktik (per september 2015) 4. Udviklet nye modeller og metoder for Tætte samarbejdsrelationer i jobcentret og på tværs af forvaltninger Nye og mere fleksible virksomhedscentermodeller Opkvalificeringstiltag for virksomhedsmentorerne Større involvering af borgeren i den virksomhedsvendte indsats

9 Hvad er vigtigt for hvem (VCG2)?
Borgerne Kvalitet: praktikken skal være relevant og give mening Virksomhederne Kvalitet: virksomhedsmentor klædt på til opgaven, tæt kontakt med jobcentret Struktur: skriftlig aftale med klar rolle - og ansvarsfordeling Jobcentrene Kvalitet: kompetente virksomhedsmentorer Struktur: tæt samarbejdskæde internt i jobcentret Volumen: virksomhedsberedskab med en bred vifte af samarbejdsvirksomheder

10 Hvad skal virksomhederne kunne?
Plads til individuelle og længerevarende løsninger Positive over for praktik på få timer per uge (start 1 time) Indstillet på at justere i opgaveplanlægning, fx ved hyppigt fravær Se gode perspektiver i længerevarende forløb Indstillet på, at der foregår andre vigtige indsatser samtidig med praktik Fokus på progression, muligheder for praktikanten Virksomhedsmentorer skal være parate til nye udfordringer - og at blive klædt på Positive overfor ordinære timer!

11 Hvordan gribes det bedst an?
Via en struktureret samarbejdsform: Virksomheden kan være privat eller offentlig Der indgås en kontrakt om et antal pladser til borgere i målgruppen Virksomheden har en fast kontaktperson i jobcentret Virksomheden stiller en eller flere virksomhedsmentorer til rådighed Jobcentret sikrer uddannelse og opkvalificering af virksomhedsmentoren Samarbejdet er tæt og kontinuerligt

12 Fire modeller for virksomhedssamarbejdet
Model 1: Fast aftale om en eller flere faste pladser Model 2: Forhåndsaftale om en eller flere mulige pladser Model 3: Virksomheden opsøges og pladsen skabes, når en borger matcher Model 4: Klyngevirksomhedscenter

13 7 infoark Findes på JobFirst.dk under Virksomhedsindsats
Samarbejdet med virksomhederne Virksomhedsmentorer Arbejdsaftalen Brug af progressionsmåling Intern organisering Forebyggelse af frafald i virksomhedspraktik Vejen til job og uddannelse

14 Gruppedrøftelse Tema 1 Hvordan vil vores virksomhedssamarbejde i JobFirst se ud? Hvad bygger vi på? Hvad er vores eksisterende virksomhedssamarbejde omkring de udsatte borgere? Hvad er nyt? Hvad vil vi udvikle af nyt virksomhedssamarbejde til JobFirst?

15 Gruppedrøftelse Spot på snuseaktiviteter
Hvordan vil vi tilrettelægge snuseaktiviteter hos os? Skriv mindst 3 eksempler på gode snuseaktiviteter, der kan bidrage til at finde det rette match mellem borger og virksomhed

16 Gruppedrøftelse Tema 2 Hvordan vil vi sikre kvalitet i samarbejdet med virksomhederne i JobFirst? Hvordan vil vi sikre klare aftaler i samarbejdet? Hvordan vil vi klæde virksomhedskontaktpersonen/ virksomhedsmentoren på til opgaven? Hvordan vil vi sikre et tæt samarbejde omkring borgeren? (fastholdelsesindsats)

17 Gruppedrøftelse Spot på ordinære timer
Hvordan vil vi sikre ordinære timer til deltagerne i JobFirst? Skriv mindst 3 konkrete gode tiltag, der kan bidrage til, at deltagerne i JobFirst får ordinære timer så tidligt som muligt


Download ppt "JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google