Fra praktik til prøve Sofia Esmann, lektor og praktikkoordinator.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Advertisements

Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Prøven i praktik Møde/kursus for eksaminatorer ved praktikprøver 2016.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Modul 2.
Karrierelæring på egen krop
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Alle rettigheder forbeholdes
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Undervisning og formativ feedback
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Læring gennem registrering og indberetning
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
FÆLLES målstyring i matematik
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Lektionsstudier i praktik - temamøde om praktik – 15 sep 2015
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Undervisningspligten
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
MUNDTLIG FREMSTILLING
Nyt fra ministeriet Billeddias
Innovation i humanistiske fag
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
En introduktion af Otto
Alle rettigheder forbeholdes
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Fra praktik til prøve Sofia Esmann, lektor og praktikkoordinator

Program ”Oplægget vil indeholde vigtige nedslag i samarbejdet mellem praktiklæreren og de studerende”

Nedslagene Læreruddannelsen PraktiklærerStuderende

Nedslagene Kompetenceområderne Observation Skemaer Prøven

Kompetenceområder Didaktik Relations arbejde Klasse- ledelse

Et generelt observationsfokus Hvordan starter timen? Hvordan er overgangen fra én opgave til en anden? Hvordan er relationen mellem elev og lærer? Hvordan er relationen eleverne imellem? Hvilke faktorer skaber klassens miljø? Hvordan afsluttes timen? Hvad tror du, eleverne lærte i timen? 9

Hvad er observation? Observation: Opmærksom iagttagelse. Man forsøger på koncentreret vis at observere noget, der har pædagogisk betydning. Første ordens observation: – Den primære opgave. Skal ikke andet end koncentrere sig om den pædagogiske situation. Anden ordens observation: – Kontinuerlig observation af den pædagogiske situation hun selv indgår i. Finder sted samtidig med aktiviteten og er ikke det primære, men sideordnet med undervisningen. 10

Observation – gode pointer Observation i en pædagogisk praksis kræver knager og strukturer at anbringe observationer på Afgræns fokus for det, du observerer, til en/få ting OG Kritisk vurdering til egne og andres observationer, fordi (Kolivosky og Taylor, 1977): – To mennesker ser ikke den samme ting på den samme måde – Det billede, mennesket har af sig selv, påvirker den måde, det ser verden på – Mennesket ser ting på baggrund af tidligere erfaringer – Mennesket ser det, det vil se – Menneskets følelser farver det, det ses 11

Observationsmodel Ifølge Askland, 1997 Information – Konstekstuelle faktorer, fx hvem og hvad vi observerer, hvornår vi observerer (i undervisningen), hvad skete forud for starten på vores observation Sagsfremlæggelse – Det, der faktisk sker Tolkning – Hvad vi mener kan ligge til grund for det, vi observerer Vurdering – Hvilke konsekvenser vi mener, at det, vi har set via observationen, bør få 12

Forskellige former for observation 13 c) Fysisk skjult observatør/skjult kamera, og det informeres der ikke om. (anden ordens observation. a) Lærer observerer egen undervisning uden at der informeres om, hvad der observeres (anden ordens observation) b) Lærer observerer egen undervisning. Der informeres i nogen grad om, hvad der observeres (anden ordens observation) d) Observatøren har observation som primær aktivitet. Der informeres i nogen grad om, hvad der observeres (første ordens observation) Grad af åbenhed Høj Lav Høj Grad af deltagelse

Hvor struktureret skal jeg registrere mine observationer? I praksis vil observatøren pendle mellem: Fra observationsnotater uden faste kategorier, Observationsnotater/-skemaer med temaer/åbne kategorier Observationsskemaer med lukkede kategorier Til minutobservation og andre tidsforbrugsstudier 14 Struktureret observation Ustruktureret observation

Ustrukturerede iagttagelser Ulemper Tilfældighed Manglende sammenhæng Fordele? Undren Inspiration til systematiske iagttagelser

Strukturerede iagttagelser (Kilde: Rønn, Carsten (1998): At studere praksis, Praktikstudier i skolevirkelighed, Århus Dag- og Aftenseminarium) Konteksten Overordnet emne/problemområde Fokuspunkter Konkrete iagttagbare forhold Iagttagelsesfelter Metoder Registrerings- og dokumentationsmetoder

Strukturerede iagttagelser (Kilde: Bjørndal, Cato R.P. (2003): Det vurderende øje, Observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning s. 59, Forlaget KLIM 1.Notater uden faste kategorier 2. Notater eller skemaer med temaer eller åbne kategorier 3. Skemaer med lukkede kategorier 4. Minutiagttagelser og andre typer tidsforbrugstudier.

Eksempler på skemaer (Kilde: Bjørndal, Cato R.P. (2003): Det vurderende øje, Observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning s , Forlaget KLIM DatoTidspunktSituation PersonBeskrivelser: Hvad bliver der sagt? Hvad sker der? Dato/tidSituationTemaer TemaPerson Beskrivelse: hvad bliver der sagt? Hvad sker der?

(Kilde: Bjørndal, Cato R.P. (2003): Det vurderende øje, Observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning s , Forlaget KLIM Minutter 01Filip kommer ind i klassen 05Bliver bedt om at sætte sig 07Finder bogen frem 10Snakker med David Osv.

Forberedelse og gennemførsel af observation: Hvem skal observere? 1. eller 2. orden? I hvilken grad skal man som observatør involvere sig i dem man observerer? Hvilke skemaer skal anvendes? Observationsskemaernes indhold er struktureret efter kompetenceområderne Under middel – middel – over middel (subjektiv tolkende) Fortolkning og refleksion i løbet af registreringen i den boksen med kommentarer 20

Refleksioner på baggrund af observationer: I vejledningen: Hvordan ”ser” og ”tolker” vejleder/studerende observationerne? Hvad der overraskelser? Var de bekræftelser af hypoteser/antagelser? Forslag til intervention Udarbejdelse af handleplan

Analyse af undervisning Fortolkning af iagttagelser Refleksion over iagttagelser Vejledning med udgangspunkt i iagttagelser Hvordan forstår du det? Hvilken sammenhæng er der? Hvad er grunden til at …? Åbne spørgsmål

Mål med vejledningen? at fortælle hvad jeg gør? at vise hvad der virker? at støtte den studerende? at give gode råd? at give kritik af plan? at lade de studerende stille spørgsmål? at lade de studerende reflektere?

Reflekterende vejledning at den studerende udvikler sin teori om undervisning at den studerende udvikler sine undervisningsplaner at den studerende udarbejder skriftlige iagttagelser og undervisningsplaner, som er udgangspunkt for vejledning at den studerende udarbejder en ”dagsorden” for vejledningstimen

Skema Case – skema 1.1. – 2.2. – 3.3.

Opsamling Begrænsninger Udviklingsmuligheder

Praktikprøven  Bedømmelse i forhold til 7-trins-skalaen og kompetencemålene  Synopsis indgår i bedømmelsen  Til prøven: Medbragt materiale eller praktisk demonstration (indgår ikke)

Hvordan kan en synopsis se ud? Uddrag af praktikhæfte for niveau 1: Vedr. synopsis Omfang: maks. 5 normalsider Synopsen skal indeholde: · Indledning ·Undersøgelsesspørgsmål/Problemformulering · Præsentation af teori og metode · Præsentation af empiri og eksempel på undervisningsplan · Foreløbig konklusion · Litteraturliste Afleveres i elektronisk form

Praktiklærerens opgave  at være vejleder i forhold til den studerende  Praktiklærer som eksaminator  Hvilke undersøgelsesspørgsmål eller problemstillinger kan være relevant for den studerende at fokusere på?

Forslag til litteratur Fischer, Henrik (2009): En lærer bliver til – i mødet med praksis, Hans Reitzels Forlag Hartberg, Egil Weider, Dobson, Stephen og Gran, Lillian (2012): Feedback i skolen, Dafolo Bjørndal, Cato R.P. (2003): Det vurderende øje, Observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning, Forlaget KLIM (2. udgave 2013) Schmidt, Maria-Christina Secher (red.)(2011): Klasseledelse og fag – at skabe klassekultur gennem fagdidaktiske valg, Dafolo Bergkastet, Inger, Dahl, Lasse og Hansen, Andreas (2011): Relationsorienteret klasseledelse – en praktisk håndbog, Dafolo Jensen, Elsebeth og Jensen, Helle (2007): Professionelt forældresamarbejde, Akademisk Forlag