Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Advertisements

Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Tværsektoriel monitorering af rehabiliteringsindsatsen for mennesker med KOL og type 2 DM Overlæge, forskningsleder, PhD, Anne Frølich, Afdeling for sammenhængende.
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Pædagogik og underviserkompetencer
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Reagér på bivirkninger ved medicin - Og hjælp med at gøre medicin mere sikker for alle Lægemiddelstyrelsens nationale indsats over for plejepersonale
Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital.
Livsførelse – handleplan - pædagogik Handleplan (kan) understøtte livsførelsen Livsverden - systemverden (kunne færdes i begge) Kontekstuelle sammenhænge.
Social- og Specialpædagogik
Tværfaglighed – en ny måde at skabe innovative hygiejneresultater på Hygiejne.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Den regionale lægemiddelkomité 23. juni 2016 Poul Kraghede.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Shared care Lene Falgaard Eplov, overlæge, ph.d..
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Lær at tackle job og sygdom Seminar Nicolaj Holm Faber chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning Lea Hegaard chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
©Projektstyring – i teori og praksis (1.udg.) Lars Krogh Jensen & Henriette Bjerreskov Dinitzen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2011.
KOL og palliative indsatser v.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Biografisk narrativ metode
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Den røde tråd i bevillingspraksis
Kvantitativ undersøgelse om hjerteflimmer 2016
DUBU Superbrugerrollen
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Sundheds-it-forskningen på DSI
Hovedfunn fra evaluering af VAM programmet
Hvad siger forskningen om it i EUD?
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Spændingsfelter i vejledningsloven
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Projektgruppe – Projektroller
Prioriteringstavle En prioriteringstavle er vigtig i projektets etableringsfase I anvender den til at afgøre, hvilke af de fremkomne ideer der straks kan.
LÆR AT TACKLE. Livsmestring og aktiv selvhjælp
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Adfærd, kommunikation og samarbejde med de pårørende til mennesker med kræft. Fredag d
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Udvalgte resultater Januar 2016
Niveau 2: Hypotesetestning
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Digitalisering af prøver i grundskolen
Ida Gå-hjem-møde: Branchen har brug for reelle energiberegninger
Dialog mod Vold som business-case
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Ledelsesevaluering.
Socialpædagogiske blikke på praksis omkring en evidensbaseret manual
Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Indsatser, der virker 20 veje til at bruge mindre antibiotika
Dynamiske effekter af skatter og offentlige udgifter
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Undervisningsplanlægning
Design ”Machine Learning/AI” så det bliver lovligt fra start
Konkret bud på lektions/studieaktivitetsplan
Præsentationens transcript:

Teori, pædagogik og underviserkompetencer & Diskussion af fremtidig forskning Marie Henriette Madsen, Projektleder, Dansk Sundhedsinstitut & Lea Aasberg, Projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning

Det teoretiske grundlag  Patientuddannelsernes teoretiske grundlag er generelt sparsomt beskrevet  Især patientuddannelse for patienter med KOL  Patientuddannelser for patienter med type-2 diabetes, hvor der er påvist effekter er typisk baseret på:  ’terapeutisk patientuddannelse’  self-efficacy  self-management  CDSMP den eneste generelle patientuddannelse, hvor der er påvist effekt og som har beskrevet det teoretiske grundlag, nemlig:  self-efficacy

Den pædagogiske praksis  Patientuddannelsernes pædagogiske praksis er generelt sparsomt beskrevet  Især patientuddannelse for patienter med KOL  Patientuddannelser for patienter med type-2 diabetes, hvor der er påvist effekter er typisk baseret på:  Sociale læringsteknikker (gruppetilgange)  Adfærdsmodificerende øvelser  CDSMP den eneste generelle patientuddannelse som viser effekt og hvor den pædagogiske praksis er vebeskrevet:  Tilegnelse af færdigheder (handleplaner og problemløsning)  Brug af rollemodeller  Refortolkning af symptomer  Gruppedynamik

Undervisningskompetencer  Type 2:  Effekten øges, hvis underviserne både har pædagogiske kompetencer og besidder viden om diabetes og behandlingsmetoder  Effekten afhænger ikke af underviserens faglige baggrund, men af om vedkommende er uddannet i at undervise i den pågældende patientuddannelse  KOL:  Begrænset viden både om undervisningskompetencer og effekt heraf  Generel patientuddannelse:  Begrænset viden om forholdet mellem undervisningskompetencer og effekt heraf.  Kun patientuddannelserne Chronic Disease Self- Management Program og Diabetes Self-management Program har beskrevet undervisernes uddannelser.  Men begrænset/ingen viden om effekten heraf

Behov ved fremtidig forskning  Et længere tidsperspektiv i forskningsdesign  Behov for viden om kontekstens betydning for at gennemføre livsstilsforandringer  Behov for en nuancering af effektmål  Behov for viden om virkningsmekanismer, herunder teori, pædagogisk praksis og undervisningskompetencer