Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende."— Præsentationens transcript:

1 Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Department of Orthopaedics Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende. Louise Hallbæck RN, Marie Kragh Nielsen RN, Louise Bager RN, MCsN Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

2 Baggrund Opkaldsregistering (1 måned 2013)
Department of Orthopaedics Baggrund Opkaldsregistering (1 måned 2013) Af de sygeplejefaglige problemstillinger var størstedelen relaterede til smerter - hovedsageligt non- adhærence til smertelindrende medicin. Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

3 Department of Orthopaedics
Mål At øge sygeplejerskernes kompetencer i forhold til undervisning af patienter og pårørende Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

4 Teoretisk baggrund Metode: ‘Teach-back’
Department of Orthopaedics Teoretisk baggrund Metode: ‘Teach-back’ Vurdering af patient eller pårørendes forståelse af sundhedsinformation. (Kornburger 2013; Madsen et al. 2009; Starr, Sacks 2010). Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

5 ”Teach Back” – At vurdere forståelse
Department of Orthopaedics ”Teach Back” – At vurdere forståelse Formål: At bedre patienternes sundhedsrelaterede kompetencer Sygepl. Patient el. pårørende Gentag den nye viden i egne ord eller demonstrer den nye færdighed (”Teach Back”) Lær ny viden eller færdighed 1 Opklar eller ret misforstået information 2 Hvilke spørgsmål har du så nu? 3 Fortsæt processen ind til viden eller færdigheden er forstået 4 Gentag den tilrettede information Opfordre til spørgsmål Brug simpelt sprog Begræns læring til 3-5 hovedpunkter Principperne i Health Literacy Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

6 Implementeringen Projektgruppen afprøvede metoden ‘Kick-off” – Temadag
Department of Orthopaedics Projektgruppen afprøvede metoden ‘Kick-off” – Temadag Én til én undervisning Feedback og drøftelser løbende Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

7 Department of Orthopaedics
Lommekort ”Jeg vil gerne sikre mig, at jeg har forklaret dig dette rigtigt …?” ”Kan du med dine egne ord fortælle mig…?” ”Vil du vise mig hvordan…?” ”Kan du forklare mig hvordan…?” Indled med et åbent spørgsmål ”Er der noget du gerne vil spørge om?” Afslut med et åbent spørgsmål ”Hvilke spørgsmål har du så nu?” Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

8 Vores erfaringer En udskrivningsproces Information – en udfordring
Department of Orthopaedics Vores erfaringer En udskrivningsproces Information – en udfordring Vurdering af egne formidlingsevner Betydningen af pårørendes tilstedeværelse Ikke økonomisk udgift Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

9 Resultater (9 måneder efter undervisningen)
Department of Orthopaedics Alle kunne redegøre for metoden i egne ord. Resultater (9 måneder efter undervisningen) ”Bruger du på nuværende tidspunkt Teach Back metoden?” ” Oplever du ”Teach Back” som en hjælp til at skabe større forståelse hos patienter/pårørende?” Altid 36% Sjældent 0% Aldrig 0% Always 17% Sjældent 0% Aldrig 0% Ofte 64% Often 83% Antal besvarelser: 26 ud af 31 Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

10 Kan du give eksempler på undervisningsemner hvor du bruger Teach Back?
Department of Orthopaedics Kan du give eksempler på undervisningsemner hvor du bruger Teach Back? Symptomer på DVT - Obstipationsprofylakse -Symptomer på infektion - Medicinlister - Emner patienten finder vigtige i udskrivelses folderen - Forbindingsskift - Selvinjektion - Smertescoring Nedtrapningsskema - Forhold omkring behandling og kommende plan - Kontaktforhold Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen

11 Department of Orthopaedics
Litteratur Sørensen, K., Nørgaard, O., Maindal, H.T., Behov for mere forskning i patienters sundhedskompetence. Ugeskrift For Læger 176, V Nørgaard, O., Sørensen, K., Maindal, H., Kayser, L., Måling af patientens sundhedskompetence kan bedre kommunikation i sundhedsvæsenet. Ugeskriftet For Læger 176/1 Madsen, M. Højgaard, B. & Al- bæk, J Health literacy - Begrebet, konsekvenser og mulige interventioner. Udarbejdet. Dansk Sundhedsinstitut. Sundhedsstyrelsen Kornburger, C. Gibson, C. Sadowski S. Maletta M. Klingbeil C Using “Teach-Back” to Promote a Safe Transition From Hospital to Home: An Evidence-Based Approach to Improving the Discharge Process. Journal of Pediatric Nursing 28, Starr B. Sacks R Improving Outcomes for Patients With Chronic Disease: The Medication Adherence Project (MAP). NYC Health. Lokaliseret d map-tools-manual.pdf Herlev and Gentofte Hospital, University of Copenhagen


Download ppt "Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google