Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LÆR AT TACKLE. Livsmestring og aktiv selvhjælp

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LÆR AT TACKLE. Livsmestring og aktiv selvhjælp"— Præsentationens transcript:

1 LÆR AT TACKLE. Livsmestring og aktiv selvhjælp
Pædagogik og underviserkompetencer v. Lea Hegaard Dunkerley Blå kors medarbejderkonference Nicolaj Holm Ravn Faber, Chefkonsulent Nicolaj filosofi og retorik Knyt hånden – motivation kan man ikke tvinge folk til. I dag vil jeg præsentere en metode der virker. Stil gerne spørgsmål undervejs

2 Samskabelse af velfærd
Mestring Egenomsorg Selvmestring Egenmestring Mestringsforventning Recoveryproces Patientinddragelse Brugerinddragelse Peer-to-Peer Samskabelse af velfærd Self-efficacy Pædagogik og underviserkompetencer v. Lea Hegaard Dunkerley Blå kors medarbejderkonference Nicolaj, t-trainer i LÆR AT TACKLE Nicolaj filosofi og retorik Knyt hånden – motivation kan man ikke tvinge folk til. I dag vil jeg præsentere en metode der virker. Stil gerne spørgsmål undervejs

3 Disposition Præsentation Hvorfor Recovery og Aktiv selvhjælp
Self-efficacy En smagsprøve på selvhjælp Frivillighed – Hvad kræver det? LÆR AT TACKLE på Blå kors væresteder

4 Komiteen for Sundhedsoplysning
Ansatte Tandlægers Organisation Danske Regioner Ergoterapeutforeningen Danmarks Apotekerforening Farmakonomforeningen Dansk Kiropraktor Forening Jordemoderforeningen Dansk Psykolog Forening KL Dansk Sygeplejeråd Lægeforeningen Dansk Tandplejerforening Tandlægeforeningen Danske Fodterapeuter Danske Fysioterapeuter

5 Simplicity is the ultimate sophistication Leornardo Da Vinci
Hvorfor er recovery og aktiv selvhjælp vigtigt? 5 kursusretninger. CDSMP er den oprindelige version, de øvrige er videreudviklinger

6 Fokus på recovery og mestringsforventning
5 kursusretninger. CDSMP er den oprindelige version, de øvrige er videreudviklinger 98 % af tiden er vi selv ansvarlige De handlinger vi foretager, har stor betydning for effekten af den støtte vi får fra ‘samfundet’

7 Symptomcirklen Misbrug Dårlig søvn Muskel-spænding Træthed Indre uro
Stress/ angst Vanskelige følelser Sorg/tab Smerter Åndenød Træthed Misbrug 2-og-2 tal om negative cirkler I oplever, uanset om det handler om at være pårørende eller selv er ramt af langvarig sygdom

8 Self-efficacy i Albert Banduras perspektiv – 4 strategier
At træne færdigheder Rollemodeller Revurdering af symptomer Gruppeeffekt Ligemandsprincippet Self-management fokus (aktiv selvhjælp)

9 Aktiv selvhjælp betyder at træne følgende kernekompetencer:
At træffe beslutninger At sætte sig mål At løse problemer

10 Værktøjskassen til aktiv selvhjælp
Håndtere symptomer fx træthed, smerter, angst, depression Vejrtrækningsøvelser Kommunikation Konflikthåndtering Samarbejde med behandlere og sagsbehandlere Sund mad Fysisk aktivitet Forebyggelsesstrategier Tanketeknikker At træffe beslutninger Muskelafspænding At løse problemer At sætte sig mål

11 At lave en handleplan: Gør noget godt for dig selv på Medarbejderkonferencen
Noget DU ønsker eller beslutter dig for Realistisk En handling Svar på spørgsmålene Hvad Hvor meget Hvornår Hvor ofte 5. Hvor sikker er du (0-10)?

12 PROBLEMLØSNING TRIN FOR TRIN
Identificer problemet Skriv ideer ned til løsning af problemet Vælg en ide at afprøve Afprøv ideen Hvis den ikke løser problemet, så afprøv en ny ide Træk på andre ressourcer Accepter at problemet ikke kan løses her og nu

13 Frivillighed – vores erfaringer
Stærk og skrøbelig kompetence og samarbejdspartner Ekstremt godt værktøj til at skabe brugerinddragelse og involvering Kræver en stærk organisation til at understøtte aktiviteterne udført af frivillige Er ikke de vise sten, men en ressource

14 Status 2017: LÆR AT TACKLE i drift
64 kommuner (81) 3.689 kursister i 2016 Over kursister siden 2003 27 lande har licens til CDSMP Europæisk netværk

15 LÆR AT TACKLE målgrupper
Mennesker med langvarig lidelse, mentalt eller fysisk og deres pårørende Kroniske smerter Angst og depression Syg og ledig Beboere i social boligområder Landsforeningen af sociale væresteder Indvandrere og andre med begrænset sproglighed på dansk Online angst og depression 15-25 årige Pårørende

16

17 National følgegruppe for LÆR AT TACKLE
Danske Regioner og KL Danske Patienter 5 kommuner og 5 regioner Psykiatrisk Center København Dansk Psykolog Forening Kræftens Bekæmpelse Sundhedskartellet DAB OUH, Indvandrermedicinsk klinik Landsforeningen af væresteder Sjældne Diagnoser PIO Mental Sundhed Pårørende i Danmark BL Ældresagen Angstforeningen Alzheimerforeningen Sundhedsstyrelsen Parkinsonforeningen EN AF OS Hjerteforeningen Depressionsforeningen Samvirkende Menighedsplejer Region Hovedstadens Psykiatri SIND Sundhedskartellet (Dansk Sygeplejeråd) Røde Kors

18 Effekten af LÆR AT TACKLE
Moderat til god evidens for: Bedre selvvurderet helbred Reduktion af bekymring for helbred Reduktion af smerte og træthed Reduktion i funktionsnedsættelse Øget fysisk aktivitet Øget brug af tanketeknikker til at håndtere symptomer Øget self-efficacy

19 Effekten af LÆR AT TACKLE
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering. Sundhedsstyrelsen 2009. Lær at leve med kronisk sygdom. Dansk Sundhedsinstitut 2011. Mehlsen M et al. A prospective evaluation of the Chronic Pain Self-Management Programme in a Danish population of chronic pain patients. Patient Education and Counseling; 2015. Mehlsen M et al. LÆR AT TACKLE kroniske smerter. En randomiseret kontrolleret effektevaluering umiddelbart efter kurset og ved 5-måneders opfølgning. Århus Universitetshospital, 2015. Kristensen, Søren et al. Evaluering af Satspuljeprojektet LÆR AT TACKLE angst og depression. Sundhedsstyrelsen 2016.

20 Andre Peer-to-peer indsatser
Region Hovedstaden Trafiklys til frokosten på engelsk medicinsk afdeling Rickshaw cykelkørsel med ældre

21 Spørgsmål? Tak for ordet! nhf@sundkom.dk eller +45 22671012
Kontakt: eller Pædagogik og underviserkompetencer v. Lea Hegaard Dunkerley


Download ppt "LÆR AT TACKLE. Livsmestring og aktiv selvhjælp"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google