Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pædagogik og underviserkompetencer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pædagogik og underviserkompetencer"— Præsentationens transcript:

1 Pædagogik og underviserkompetencer
LIF’s Ekspertdage 2014 Patientuddannelse Charan Nelander Direktør Komiteen for Sundhedsoplysning Pædagogik og underviserkompetencer v. Lea Hegaard Dunkerley Tak fordi jeg må komme og fortælle 10 minutter til at fortælle om ca. 10 års arbejde med patientuddannelse – et PIXI oplæg Derfor vil jeg afgrænse mig til at tale om Lær at tackle-programmerne Baggrund for oplægget Ansvarlig for nationale implementering af Lær at tackle - 4 kommunale patientuddannelser i samarbejde med ministerier og styrelser, trygfonden

2 Lær at tackle… …kronisk sygdom …kroniske smerter …angst og depression
…job og sygdom 4 programmer til mennesker med langvarige lidelser 2,5 times undervisning i 6-7 uger – udbydes af kommunerne

3 Lær at tackle… Udviklet på Stanford Universitet
Veldokumenterede effekter Frivillige undervisere er rollemodeller Manual-baseret Udbydes i de fleste af landets kommuner Formål – at styrke sundhedsadfærd Oversat, afprøvet, evalueret og implementeret i danske kommuner siden 2004

4 Effekter – eksempel: Moderat til højt evidensniveau for:
Bedre selvvurderet helbred Reduktion af bekymring for helbred Reduktion af smerte Reduktion af træthed Reduktion i funktionsnedsættelse Øget fysisk aktivitet Øget brug af kognitive strategier til at håndtere symptomer Øget self-efficacy* *Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering, Sundhedsstyrelsen 2009 Lær at tackle kronisk sygdom

5 Hvorfor patientuddannelse?
“The greatest impact on the patient’s health and well-being is a result of their self-management decisions/actions during the routine conduct of their daily life” 98 % af tiden er patienten uden en sundhedsprofessionel – patienten har ansvar for 98 % af tiden hvor lidelsen håndteres Behandling er afgørende – men de daglige vaner og valg fx kost og motion for en diabetiker er lige så afgørende for helbredet som behandling Patientuddannelse er ikke behandling – men et supplement der kan styrke resultaterne af behandling Anderson og Funell 2010

6 Fremtidens patientuddannelse?
Patientuddannelse på tværs af sektorer Fokus på hele borgeren – ikke kun på helbred Bedre helbred er ikke hele målet i sig selv – men er også et middel til at styrke andre mål, fx øget beskæftigelse Et bud

7 Lær at tackle job og sygdom
Initieret af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering Formålet er at styrke borgerens sundhedsadfærd og tilbagevenden til arbejde Udbydes til sygedagpengemodtagere i samarbejde mellem sundhedsområdet og jobcentret i kommunen Et eksempel på fremtidens patientuddannelse

8 Tak for ordet! Pædagogik og underviserkompetencer
Kontakt: Pædagogik og underviserkompetencer v. Lea Hegaard Dunkerley


Download ppt "Pædagogik og underviserkompetencer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google