Nyt fra UVM Torsdag, den 23. september 2010 Ved Lore Rørvig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Advertisements

HISTORIE Den mundtlige prøve
Sproglærerforeningen 9. april 2010 Ved Lore Rørvig og Rita Mogensen
Årsplan – en kort en lang
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Prøven.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Censorkursus i matematik Den afsluttende evaluering i folkeskolen
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Studieretningsprojektet
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Skolernes kvalitetsrapport
Den gode prøve i faget dansk
Offentliggørelse den 20. maj
Da ulven endelig kom … Aabenraa maj 2007.
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Studieretningsprojektet 2017
Portfolio IT B.
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Fremmedsprog på dagsordenen i dagens Danmark
Baseline.
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Forældremøde.
Undervisningspligten
Dagsorden Velkomst ved censorformanden Hans Krab Koed
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Fagenes mål og den nye prøveform
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
MUNDTLIG FREMSTILLING
Nyt fra ministeriet Billeddias
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Videnskabeligt projekt
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.
professionsideal for lærere
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Præsentationens transcript:

Nyt fra UVM Torsdag, den 23. september 2010 Ved Lore Rørvig

Program Folkeskoleloven Prøvebekendtgørelsen PEU Læsning i alle fag Faghæfte 48 Nationale test Andet?

NyFolkeskolelov Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrin §5 Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at undervisning i de fag, der er nævnt i stk. 2-4, tillige kan gives på andre klassetrin inden for end fastsat i stk Undervisningen kan ikke træde i stedet for den undervisning i faget, der skal foregå på de i stk. 2-4 nævnte klassetrin. Hvis der på skolen gives undervisning efter 1. pkt., skal det sikres, at det er muligt at følge undervisning i faget, der er tilrettelagt, alene ud fra at der undervises på de klassetrin, der er nævnt i stk. 2-4.

NyFolkeskolelov Mulighed for at udskyde tidspunktet for afgivelse af sidste standpunktskarakter § 13 Stk. 6. Der gives standpunktskarakterer og i faget idræt en udtalelse mindst 2 gange om året på 8. og 9. klassetrin. De sidste standpunktskarakterer gives umiddelbart før de skriftlige prøver og skal udtrykke elevens faglige standpunkt på dette tidspunkt. Skolens leder kan beslutte, at de sidste standpunktskarakterer i de fag eller dele af fag, der ikke afsluttes med en skriftlig prøve, først gives umiddelbart inden de mundtlige prøvers påbegyndelse.

FSA udtræksfag sommeren 2011 Obligatoriske prøver Engelsk skriftlig Tysk og fransk som tilbudsfag Udtræk mundtligt eller skriftligt 20% = 10% + 10% Udtræk 11. februar/ info 15. april

Prøverne i 10. klasse Prøverne er frivillige Mundtlig og eller skriftlig FS10 engelsk, tysk, fransk FSA mundtlig engelsk

Ny prøvebekendtgørelse Prøvebekendtgørelse 918 af

Prøvebekendtgørelsen Ingen ændringer vedr.: Skriftlige prøver i engelsk FSA/FS10 og tysk/fransk FS10 Censur stadig: FSA 2 beskikkede censorer FS10 lærer og beskikket censor

Prøvebekendtgørelsen Skriftlige prøver FSA Tysk og fransk tilbudsfag Udtræksfag fra sommeren beskikkede censorer

Skriftlig FSA Hæfte 1 - receptive færdigheder 20 minutter lytteprøve 40 minutter læseprøve 1 time ingen hjælpemidler Hæfte 2 – produktive færdigheder Anbefalet 30 minutter sprog og sprogbrug 90 minutter friere skr. fremstilling 2 timer med hjælpemidler

Skriftlig FSA Lytteprøve 25% Læseprøve 25% Sprog og sprogbrug 15% Friere skriftlig fremstilling 35% Antal ord på friere skriftlig Rettevejledninger /Skolen/Afsluttende%20proever/2%20Fagene/Rettevejlednin g.aspxhttp:// /Skolen/Afsluttende%20proever/2%20Fagene/Rettevejlednin g.aspx

Skriftlig FSA 2 sæt eksempelprøver på vej Lægges som lukket link til skolerne Skolerne informeres per brev

Prøvebekendtgørelsen Mundtlige prøver Fælles tekstopgivelser FSA - Passende antal temaer (reelt mindst 4) FS temaer Flere engelsk/fransk/ tysktalende lande repræsenteret

Prøvebekendtgørelsen Dispositionen FSA og FS10 Ingen disposition - ingen prøve Ingen ns på elevernes kilder Stikord

Disposition Name: Klasse: Unser Thema: Jung sein Mein Thema: Essstörungen Warum habe ich dieses Thema gewählt: Mein persönliches Interesse Mein Wissen über dieses Thema Über Essstörungen Anorexie/ Magersucht Bulimie …

Disposition Sommeren 2010 Literatur „ Immer schlank, immer sexy“ Brennpunkt Deutsch 2,8ns „Ich sitze vor einem vollen Teller..“ Neue Post 2,6ns insgesamt 5,4ns

Disposition Sommeren 2011 Literatur „ Immer schlank, immer sexy“ Brennpunkt Deutsch „Ich sitze vor einem vollen Teller..“ Neue Post

Prøvebekendtgørelsen Mundtlig prøve FS10 Udtræk tidligst 10 skoledage før de skriftlige prøver påbegyndes Udtræk individuelt eller i mindre grupper Prøven er begyndt, når eleven er mødt til eksamination

Prøvebekendtgørelsen Mulighed for dårligere karakter ved klager § 41. Klager over forhold ved folkeskolens afsluttende prøver indgives af eleven eller forældremyndighedens indehaver til skolens leder. Klagen kan vedrøre prøveforløbet, herunder eksaminators og censors dispositioner, og bedømmelsen af prøven. Stk. 5. Ombedømmelse eller omprøve kan resultere i en lavere karakter

På vej Revideret prøvevejledning Årets PEU Censorvejledning 360 graders eftersyn Elektroniske prøver

PEU afsluttende prøver fag evaluering af prøver /2%20fagene/~/media/Styrelsen/afsluttendeproever/pdf/2 %20Fagene/PEU/PEU%2008%2009/Tysk%20LR.ashx

PEU FSA og FS10 Skriftlige prøver Beskrivelser af indhold og opgavetyper Kommentarer til prøveoplæg Evaluering af resultaterne Mundtlige prøver Tips og gode ideer Tjeklister Fokuspunkter

PEU-tjekliste FSA Tekstopgivelser Fælles tekstopgivelser ns Stof fra flere fransk/tysk/engelsktalende lande Underskrives af lederen Elevens tekstopgivelser Ingen ns To typer tekster

PEU-tjekliste - FSA Dispositionen Overordnet tema – selvvalgte emne Ikke mig selv som emne Et passende antal stikord Elevens kilder Udelukkende kilder på fremmedsproget Ikke mig selv som kilde Teksttyper Ingen illustrationer Underskrift fra lærer og elev

PEU-tjekliste - FSA Oplæg til samtale Tydeligt overordnet tema Ikke lange tekststykker, men Et igangsættende spørgsmål Tekstopgivelser, der kan relateres til Gerne illustrationer Ingen stikord

PEU-tjekliste - FSA Til censor sendes Tekstopgivelsesblanketten Elevernes dispositioner Prøveoplæg Oversigt: elev, overordnet tema, selvvalgt emne Elevrækkefølge Følgebrev, hvor man redegør for lodtrækning Lærers adresse og telefonnummer

Forskelle - mundtlige prøver FSAFS10 Opgiver ns.Opgiver ns. (ty/fr ns.) Redegørelsen varer ca. 5 min.Redegørelsen varer ca. 7 min. Elevens kilder kan være ud over de opgivne tekster eller bestå helt eller delvis heraf Elevernes kilder skal være ud over de opgivne tekster Lodtrækning under prøven Lodtrækning tidligst 10 skoledage før de skr. prøvers begyndelse Samtale om et andet emne (tema)Samtale om samme emne (tema) Samtalen varer ca. 8 min.Samtalen varer ca. 7 min.

Nyt på emuen Træneren på emu fra klasse

Faglig læsning i alle fag Planer om: Netpublikation på UVM Med… Tekst, links, video Alle fag Strategier til før - under - efter

Faghæfte 48 Informationssøgning og –indsamling fx Armchair Travel Produktion og formidling fx avis, blad, Photo Story Analyse Kommunikation, videndeling og samarbejde fx Travelling Buddy, venskabsklasse, projekter

It og medier Personale intra – videovejledninger Klik på videoarkivet og vælg Evt. glogster, se eksempler her: animesanimation/ animesanimation/

Nationale test Frivillige test efteråret – Obligatoriske test i perioden 10/1 – 29/4 2011

Profilområder Læsning Opgaverne tester elevernes evne til at forstå hovedindhold, finde specifik information og uddrage konklusioner fra forskellige former for tekst. Ordforråd Opgaverne tester elevernes viden om ord, staveformer og færdigheder i at bruge et hensigtsmæssigt ordforråd. Sprog og sprogbrug Opgaverne tester elevernes evne til at bruge centrale grammatiske områder på engelsk fx ordklasser, bøjninger og opbygning af sætninger.

Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 40

Hjælpemidler De nationale test gennemføres som en del af den løbende evaluering. Det betyder at: Det er læreren, der bestemmer. Adgang til hjælpemidler bør være som i den daglige undervisning. Elever med særlige behov skal have adgang til de hjælpemidler, som de på grund af deres specifikke vanskeligheder anvender i den daglige undervisning i det fag, der testes i.

Hvad måler man med testen Testen kan sige noget om hvad eleven kan: Elevens kundskaber og færdigheder. Testen kan ikke sige noget om hvor og hvordan eleven har lært det! Det er altså hverken trinmålene, lærerne eller skolen, der evalueres med testene – kun elevernes faglige niveau.

Resultater til rådighed Resultater for klassen: Tabel – gennemsnit Søjlediagram – fordeling Resultater for eleven: Tabel – 3 profilområder + samlet Mulighed for at gennemse elevernes testforløb i detaljer

Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 44

Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 45

Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 46

Hvad får læreren ud af det En præcis tilbagemelding om elevens og klassens faglige niveau på de tre profilområder. Detaljeret indsigt i hver enkelt elevs test. Overblik over områder, der kræver en indsats. På portalen hentes vejledning og inspiration til, hvordan der kan følges op. Bedre grundlag for yderligere evaluering, undervisningsdifferentiering og tilrettelæggelse af undervisningen for klassen

Evalueringsportalen

Evalueringsportalen Evaluering generelt. Generel vejledning om evaluering: Artikler til alle om løbende intern evaluering, bl.a. om god praksis og anvendelse af evalueringsværktøjer (metoder).Evaluering generelt Evalueringsværktøjer. Beskrivelser af 27 evalueringsværktøjer: Konkrete præsentationer af evalueringsværktøjer, der primært er for lærere og skoleledere. Kommuner kan dog også kigge med.Evalueringsværktøjer Evaluering i fagene. Artikler om evaluering: Læs om undervisningsforløb og valg af trinmål, evalueringsværktøjer samt anvendelse af evalueringsresultaterne.Evaluering i fagene De nationale test. Indgang til de nationale test: Lærere og skoleledere kan booke, afvikle og se resultater af de nationale test samt finde information om opfølgning på testresultaterne.De nationale test

Og så kan man … Forsøg med mundtlige prøver FSA orsog%20med%20prover/forsog%20med%20humanistiske% 20fag.aspx

Hjælp kan hentes Prøvevejledningen Prøvebekendtgørelsen Orientering om folkeskolens afsluttende PEU hæfter Skolekomkonferencen

Tak for denne gang