Nyt fra UVM Torsdag, den 23. september 2010 Ved Lore Rørvig
Program Folkeskoleloven Prøvebekendtgørelsen PEU Læsning i alle fag Faghæfte 48 Nationale test Andet?
NyFolkeskolelov Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrin §5 Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at undervisning i de fag, der er nævnt i stk. 2-4, tillige kan gives på andre klassetrin inden for end fastsat i stk Undervisningen kan ikke træde i stedet for den undervisning i faget, der skal foregå på de i stk. 2-4 nævnte klassetrin. Hvis der på skolen gives undervisning efter 1. pkt., skal det sikres, at det er muligt at følge undervisning i faget, der er tilrettelagt, alene ud fra at der undervises på de klassetrin, der er nævnt i stk. 2-4.
NyFolkeskolelov Mulighed for at udskyde tidspunktet for afgivelse af sidste standpunktskarakter § 13 Stk. 6. Der gives standpunktskarakterer og i faget idræt en udtalelse mindst 2 gange om året på 8. og 9. klassetrin. De sidste standpunktskarakterer gives umiddelbart før de skriftlige prøver og skal udtrykke elevens faglige standpunkt på dette tidspunkt. Skolens leder kan beslutte, at de sidste standpunktskarakterer i de fag eller dele af fag, der ikke afsluttes med en skriftlig prøve, først gives umiddelbart inden de mundtlige prøvers påbegyndelse.
FSA udtræksfag sommeren 2011 Obligatoriske prøver Engelsk skriftlig Tysk og fransk som tilbudsfag Udtræk mundtligt eller skriftligt 20% = 10% + 10% Udtræk 11. februar/ info 15. april
Prøverne i 10. klasse Prøverne er frivillige Mundtlig og eller skriftlig FS10 engelsk, tysk, fransk FSA mundtlig engelsk
Ny prøvebekendtgørelse Prøvebekendtgørelse 918 af
Prøvebekendtgørelsen Ingen ændringer vedr.: Skriftlige prøver i engelsk FSA/FS10 og tysk/fransk FS10 Censur stadig: FSA 2 beskikkede censorer FS10 lærer og beskikket censor
Prøvebekendtgørelsen Skriftlige prøver FSA Tysk og fransk tilbudsfag Udtræksfag fra sommeren beskikkede censorer
Skriftlig FSA Hæfte 1 - receptive færdigheder 20 minutter lytteprøve 40 minutter læseprøve 1 time ingen hjælpemidler Hæfte 2 – produktive færdigheder Anbefalet 30 minutter sprog og sprogbrug 90 minutter friere skr. fremstilling 2 timer med hjælpemidler
Skriftlig FSA Lytteprøve 25% Læseprøve 25% Sprog og sprogbrug 15% Friere skriftlig fremstilling 35% Antal ord på friere skriftlig Rettevejledninger /Skolen/Afsluttende%20proever/2%20Fagene/Rettevejlednin g.aspxhttp:// /Skolen/Afsluttende%20proever/2%20Fagene/Rettevejlednin g.aspx
Skriftlig FSA 2 sæt eksempelprøver på vej Lægges som lukket link til skolerne Skolerne informeres per brev
Prøvebekendtgørelsen Mundtlige prøver Fælles tekstopgivelser FSA - Passende antal temaer (reelt mindst 4) FS temaer Flere engelsk/fransk/ tysktalende lande repræsenteret
Prøvebekendtgørelsen Dispositionen FSA og FS10 Ingen disposition - ingen prøve Ingen ns på elevernes kilder Stikord
Disposition Name: Klasse: Unser Thema: Jung sein Mein Thema: Essstörungen Warum habe ich dieses Thema gewählt: Mein persönliches Interesse Mein Wissen über dieses Thema Über Essstörungen Anorexie/ Magersucht Bulimie …
Disposition Sommeren 2010 Literatur „ Immer schlank, immer sexy“ Brennpunkt Deutsch 2,8ns „Ich sitze vor einem vollen Teller..“ Neue Post 2,6ns insgesamt 5,4ns
Disposition Sommeren 2011 Literatur „ Immer schlank, immer sexy“ Brennpunkt Deutsch „Ich sitze vor einem vollen Teller..“ Neue Post
Prøvebekendtgørelsen Mundtlig prøve FS10 Udtræk tidligst 10 skoledage før de skriftlige prøver påbegyndes Udtræk individuelt eller i mindre grupper Prøven er begyndt, når eleven er mødt til eksamination
Prøvebekendtgørelsen Mulighed for dårligere karakter ved klager § 41. Klager over forhold ved folkeskolens afsluttende prøver indgives af eleven eller forældremyndighedens indehaver til skolens leder. Klagen kan vedrøre prøveforløbet, herunder eksaminators og censors dispositioner, og bedømmelsen af prøven. Stk. 5. Ombedømmelse eller omprøve kan resultere i en lavere karakter
På vej Revideret prøvevejledning Årets PEU Censorvejledning 360 graders eftersyn Elektroniske prøver
PEU afsluttende prøver fag evaluering af prøver /2%20fagene/~/media/Styrelsen/afsluttendeproever/pdf/2 %20Fagene/PEU/PEU%2008%2009/Tysk%20LR.ashx
PEU FSA og FS10 Skriftlige prøver Beskrivelser af indhold og opgavetyper Kommentarer til prøveoplæg Evaluering af resultaterne Mundtlige prøver Tips og gode ideer Tjeklister Fokuspunkter
PEU-tjekliste FSA Tekstopgivelser Fælles tekstopgivelser ns Stof fra flere fransk/tysk/engelsktalende lande Underskrives af lederen Elevens tekstopgivelser Ingen ns To typer tekster
PEU-tjekliste - FSA Dispositionen Overordnet tema – selvvalgte emne Ikke mig selv som emne Et passende antal stikord Elevens kilder Udelukkende kilder på fremmedsproget Ikke mig selv som kilde Teksttyper Ingen illustrationer Underskrift fra lærer og elev
PEU-tjekliste - FSA Oplæg til samtale Tydeligt overordnet tema Ikke lange tekststykker, men Et igangsættende spørgsmål Tekstopgivelser, der kan relateres til Gerne illustrationer Ingen stikord
PEU-tjekliste - FSA Til censor sendes Tekstopgivelsesblanketten Elevernes dispositioner Prøveoplæg Oversigt: elev, overordnet tema, selvvalgt emne Elevrækkefølge Følgebrev, hvor man redegør for lodtrækning Lærers adresse og telefonnummer
Forskelle - mundtlige prøver FSAFS10 Opgiver ns.Opgiver ns. (ty/fr ns.) Redegørelsen varer ca. 5 min.Redegørelsen varer ca. 7 min. Elevens kilder kan være ud over de opgivne tekster eller bestå helt eller delvis heraf Elevernes kilder skal være ud over de opgivne tekster Lodtrækning under prøven Lodtrækning tidligst 10 skoledage før de skr. prøvers begyndelse Samtale om et andet emne (tema)Samtale om samme emne (tema) Samtalen varer ca. 8 min.Samtalen varer ca. 7 min.
Nyt på emuen Træneren på emu fra klasse
Faglig læsning i alle fag Planer om: Netpublikation på UVM Med… Tekst, links, video Alle fag Strategier til før - under - efter
Faghæfte 48 Informationssøgning og –indsamling fx Armchair Travel Produktion og formidling fx avis, blad, Photo Story Analyse Kommunikation, videndeling og samarbejde fx Travelling Buddy, venskabsklasse, projekter
It og medier Personale intra – videovejledninger Klik på videoarkivet og vælg Evt. glogster, se eksempler her: animesanimation/ animesanimation/
Nationale test Frivillige test efteråret – Obligatoriske test i perioden 10/1 – 29/4 2011
Profilområder Læsning Opgaverne tester elevernes evne til at forstå hovedindhold, finde specifik information og uddrage konklusioner fra forskellige former for tekst. Ordforråd Opgaverne tester elevernes viden om ord, staveformer og færdigheder i at bruge et hensigtsmæssigt ordforråd. Sprog og sprogbrug Opgaverne tester elevernes evne til at bruge centrale grammatiske områder på engelsk fx ordklasser, bøjninger og opbygning af sætninger.
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 40
Hjælpemidler De nationale test gennemføres som en del af den løbende evaluering. Det betyder at: Det er læreren, der bestemmer. Adgang til hjælpemidler bør være som i den daglige undervisning. Elever med særlige behov skal have adgang til de hjælpemidler, som de på grund af deres specifikke vanskeligheder anvender i den daglige undervisning i det fag, der testes i.
Hvad måler man med testen Testen kan sige noget om hvad eleven kan: Elevens kundskaber og færdigheder. Testen kan ikke sige noget om hvor og hvordan eleven har lært det! Det er altså hverken trinmålene, lærerne eller skolen, der evalueres med testene – kun elevernes faglige niveau.
Resultater til rådighed Resultater for klassen: Tabel – gennemsnit Søjlediagram – fordeling Resultater for eleven: Tabel – 3 profilområder + samlet Mulighed for at gennemse elevernes testforløb i detaljer
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 44
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 45
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Side 46
Hvad får læreren ud af det En præcis tilbagemelding om elevens og klassens faglige niveau på de tre profilområder. Detaljeret indsigt i hver enkelt elevs test. Overblik over områder, der kræver en indsats. På portalen hentes vejledning og inspiration til, hvordan der kan følges op. Bedre grundlag for yderligere evaluering, undervisningsdifferentiering og tilrettelæggelse af undervisningen for klassen
Evalueringsportalen
Evalueringsportalen Evaluering generelt. Generel vejledning om evaluering: Artikler til alle om løbende intern evaluering, bl.a. om god praksis og anvendelse af evalueringsværktøjer (metoder).Evaluering generelt Evalueringsværktøjer. Beskrivelser af 27 evalueringsværktøjer: Konkrete præsentationer af evalueringsværktøjer, der primært er for lærere og skoleledere. Kommuner kan dog også kigge med.Evalueringsværktøjer Evaluering i fagene. Artikler om evaluering: Læs om undervisningsforløb og valg af trinmål, evalueringsværktøjer samt anvendelse af evalueringsresultaterne.Evaluering i fagene De nationale test. Indgang til de nationale test: Lærere og skoleledere kan booke, afvikle og se resultater af de nationale test samt finde information om opfølgning på testresultaterne.De nationale test
Og så kan man … Forsøg med mundtlige prøver FSA orsog%20med%20prover/forsog%20med%20humanistiske% 20fag.aspx
Hjælp kan hentes Prøvevejledningen Prøvebekendtgørelsen Orientering om folkeskolens afsluttende PEU hæfter Skolekomkonferencen
Tak for denne gang