Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den 29.09.09 bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den 29.09.09 bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig."— Præsentationens transcript:

1 Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den 29.09.09 bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig

2 Die mündliche Prüfung Generelt om prøven Prøven – hvad siger loven Prøven i praksis At forberede prøven – hvad siger loven At forberede prøven i praksis Prøver i udvikling

3 Generelt om prøven Tysk som tilbudsfag - 7 obligatoriske prøver - 5 bundne og 2 udtrukne prøver Tysk som valgfag - eleverne indstiller sig - kan vælge mundtlig og skriftlig

4 Generelt om prøven Ny prøvebekendtgørelse 1.august 2009 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710. aspx?id=126049 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710. aspx?id=126049

5 Generelt om prøven Ny prøvevejledning http://www.skolestyrelsen.dk/skole n/afsluttende%20proever/2%20fag ene/~/media/Styrelsen/afsluttende proever/pdf/Proevevejledninger/Pr oevevejledninger%202009/Tysk.a shx

6 Generelt om prøven Prøven er todelt Redegørelse 5 min Samtale 8 min Votering Der gives en karakter I alt 20 minutter Ingen forberedelse Notater gemmes

7 Der prøves i at deltage i en samtale redegøre for og dokumentere indsigt i det selvvalgte emne udtale tysk forståeligt, herunder med en udtale og intonation, der ligner tysk sprogtone udtrykke sig forholdsvis klart i et enkelt sprog udvise kendskab til kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande

8 Generelt om prøven Eleven redegør for et selvvalgt emne ud fra tekstopgivelserne og deltager i en samtale ud fra et overordnet tema fra tekstopgivelserne. Til brug for redegørelsen medbringer eleven sin disposition. Som indgang til samtalen trækker eleven et oplæg/spørgsmål, som skal have indholdsmæssig sammenhæng med et andet overordnet tema fra tekstopgivelserne. Prøven foregår på tysk.

9 Censor Prøverne i overensstemmelse med gældende mål og regler Eleverne får en ensartet og retfærdig behandling samt en pålidelig bedømmelse Kan stille uddybende spørgsmål Tage notater Evt. indberetning

10 Dispositionen Elevens navn og klasse –Titel på selvvalgt emne –Titel på det overordnede tema –Begrundelse for valg af emne –Disposition for emnet med underpunkter –Ingen billeder med mindre … –Tekstopgivelser (tyske) med kilde og normalsidetal –Lærerens og elevens underskrift –Dispositionen skal være på tysk

11 Name Klasse Unser Thema: Jung sein Mein Thema: Essstörungen _____________________________________ Warum habe ich dieses Thema gewählt: Mein persönliches Interesse Mein Wissen über dieses Thema 1. Über Essstörungen Anorexie/ Magersucht Bulimie 2. Wer bekommt Essstörungen und warum? Jugendliche und Essstörungen Deutschland / Dänemark Die Schönheitsideale

12 3. Konsequenzen bei Essstörungen Krankheiten Kinderlosigkeit Rückfall 4. Hilfe Familie und Freunde Behandlung, Deutschland/ Dänemark Ein normales Leben Literatur „Immer schlank, immer sexy“, Brennpunkt Deutsch 2,8 ns „Ich sitze vor einem vollen Teller und kann nicht essen“, Neue Post 2,6 ns http://www.youtube.com/watch?v=P0ymoUitrkU insgesamt 5,4ns Unterschriften

13

14 Die mündliche Prüfung Jetzt geht’s los.

15 Prøveoplægget Ukendt for eleven Bruges 2 gange 4 til den sidste Overordnet tema Et igangsættende spørgsmål Tekstopgivelser, der kan relateres til Gerne illustrationer Ingen stikord!

16 Lodtrækning Inden elevens prøve går i gang, er de prøvespørgsmål fjernet, som relaterer til det tema, som eleven har valgt sit selvvalgte emne ud fra. Det er således på forhånd sikret, at det alene er de for den enkelte elev relevante prøvespørgsmål, der ligger fremme. Forud for prøven har læreren udarbejdet en oversigt over elevernes selvvalgte emner samt de temasammenhænge, som eleverne ikke kan trække spørgsmål indenfor. Der anvendes en lodtrækningsprocedure, der sikrer, at eleverne ikke har mulighed for at kunne regne de forskellige temasammenhænge ud.

17 Thema Zukunft Welche Rolle spielt Geld für Jugendliche? Was meinst du? Texte: Was willst du werden? Mein Ferienjob Film: Knallhart

18 Votering Helhedsvurdering Evalueringsark Karakterbeskrivelser Censor først Censors karakter tæller mest

19 Die mündliche Prüfung PAUSE

20 Fælles tekstopgivelser Danner baggrund for prøven Elevernes medindflydelse Afspejle kultur og samfundsforhold Mulighed for individuelle tekstopgivelser Skal ikke indsendes, men opbevares

21 Fælles tekstopgivelser Alsidigt sammensat Skønlitteratur, sagprosa, ikke-skrevet materiale Af passende sværhedsgrad Afspejle kultur- og samfundsforhold fra tysktalende lande 30 – 40 ns 1 ns = 1300 tegn kopi til eleverne

22 Elevens tekstopgivelser 30 – 40 normalsider fælles + elevens egne ikke for mange egne kilder kilder på tysk ikke mig selv som kilde

23 På vej mod prøven Udvælgelse af tekstopgivelser Brainstorm over emner (ikke mig selv) Research på materialer Eleverne vælger emner og materialer 2-3 elever må gerne arbejde sammen Eleverne udarbejder dispositioner Eleverne tilegner sig stoffet Tidspunkt for aflevering Underskrift og godkendelse

24 Prøvespørgsmålet skal være inden for et andet overordnet tema formuleres enkelt og tydeligt relatere til noget centralt fra årets arbejde være relativt nemt at gå til, men også rumme udfordringer for de dygtige elever

25 Prøvespørgsmål Anders sein – was verbindest du damit? Welche Rolle spielen Freunde für junge Leute? Ferien und Reisen sind Abenteuer erleben – oder? Ferien sind einfach nur am Strand liegen – oder? In welchen Situationen braucht man gute Freunde?

26 Lodtrækning Numrene ligger i konvolutter, sorteret efter temaer. Så kan man bare fjerne det tema eleven ikke må komme op i. Og indimellem kan der byttes rundt på konvolutterne, så de ikke ligger samme sted. Det kan også være en god ide at bruge æsker eller plastlommer i stedet for konvolutter, da man så har et umiddelbart overblik over, hvor mange spørgsmål, der er tilbage indenfor hvert tema. Læreren eller evt. censor fjerner numre mellem eksaminationerne. Enkelte lærere havde valgt at lade elever med det samme overordnede tema gå op efter hinanden.

27 Samtalen Udveksling af meninger Eleven tager initiativ Eleven relaterer og perspektiverer Eleven viser viden om kultur- og samfundsforhold Ikke en overhøring i årets tekster!

28 Til censor Senest 14 dage før prøven Tekstopgivelsesblanketten Elevernes dispositioner Prøvespørgsmål Oversigt: elev – tema – emne Oversigt: tema – prøvespørgsmål Elevrækkefølge Følgebrev

29 Weiβt du das? Tip en 13‘er

30 Hilfe! Prøvebekendtgørelse Prøvevejledning PEU - hæftet Skolekomkonferencen Emu

31 Nyt på prøveområdet 09/10FS10 10/11Skriftlige prøver i udtræk 10/11Forsøg med prøver www.skolestyrelsen.dk

32 Das war’s für heute Hals und Beinbruch!


Download ppt "Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den 29.09.09 bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google