EVALUERING AF LÆREPLANER 2013-2014 SNULLERNE Krop og bevægelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
EVALUERING AF LÆREPLANER SOLSTRÅLEN Sprog.
EVALUERING AF LÆREPLANER STJERNESKUDDET Natur og naturfænomener.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
Kultur og kulturelle udtryksformer ”Gamle dage”. Projektplan – smør Uge Hvilke kompetencer vil vi give børnene mulighed for at tilegne sig. Mål.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
At styrke barnets selvstændighed
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Velkommen hos natur Mettes dagpleje.
Et pilotprojekt på naturskolen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Børnehuset Peblingevej
Læring gennem registrering og indberetning
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Rikke Danielsen & Inge Amby-Fog
Velkommen Robusthed basiskursus
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
Anerkendende pædagogik
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Den daglige praksis i DUS’en er præget af lege - og læringsprocesser
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
En god start på lægelivet
SUMO - analyse.
Tendenser i forældresamarbejdet
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Future Vejle-inspiration
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse

Snullernes afdelingsaftale siger følgende om Krop og bevægelse Mål: Børnene udvikler deres grovmotorik (koordination og balance, labyrintsans), finmotorik og sansemotorik. De udvikler glæde ved at bevæge sig.

Mål for konkrete aktiviteter Leg med bolde, bygge duplo, magneter Børnene gynger i skallen Går på deres ben, når vi går tur. Papir rulles ud på gulvet til tegning Malerprojekt Leg

Spørgsmål 1.Hvordan har vi arbejdet med målene for den pædagogiske læreplan? 2.Hvordan er det synligt i vores institution, at vi har arbejdet med målene fra læreplanerne? 3.Hvilke pædagogiske metoder og aktiviteter har vi benyttet os af, for at nå målene? 4.Hvordan har vi arbejdet med vores læringsmiljøer, og hvordan har børnene været inddraget heri? 5.Hvordan har vi forholdt os til børn med særlige behov? 6.Hvilke pædagogiske metoder har vi anvendt og, hvilke overvejelser ligger til grund herfor? 7.Hvad har vi lagt vægt på i forældresamarbejdet og hvad vi vil fremover fokusere på?

Projekttema konstruktion For at udvikle børnenes grovmotorik har børnene leget med mælkekartoner, de er blevet stablet og der blev bygget baner som der blev kravlet på. Vi har leget i sandkassen på legepladsen, hvor vi har konstrueret kager/mad/sandslotte, både med spande, gryder, kopper, sandforme m.m. som konstruktionsredskaber. Vi har stimuleret finmotorikken ved at børnene har stablet små klodser. Børnene har sanset forskellige materialer, har mærket forskellig former som hårdhed, blødhed, kanter mm. med hænder og mund.

Spørgsmål 2 Materialerne og redskaber har været tilgængelige og synlige på stuen og på legepladsen. Der har været hængt billeder op på stuen. Vi har lavet små laminerede bøger af/til børnene fra projektet. Bøgerne har ligget fremme i børnehøjde. Refleksionsskemaer har hængt synligt for alle på vores dokumentationstavler.

Spørgsmål 3 Overordnet har stuen brugt konstruktions materialer. Til at starte med har børnene haft mulighed for at være nysgerrige på materialerne uden indblanding fra de voksne både inde og ude. Personalet har været motiverende og idémagere som børnene kan spejle sig i. De har vist børnene, hvordan man bygger højt, langt, stabler m.m. Personalet har været støttende, de har bakket op og været fastholdende i processen. Vi har brugt sproget til at tale om, hvad vi har lavet. Vi har bl.a. brugt stemmeføring til at begejstre og vi har vist begejstring med kroppen. - Brugt kroppen til at vise at vi bygger højt, fx ved at løfte armene i vejret. Der er anvendt mælkekartoner, 3 forskellige slags klodser, sand og sandlegetøj.

Spørgsmål 4 Børnene har været inddraget via deres interesse for at stable forskellige materialer. Heraf udsprang projekttemaet ”konstruktion”. Vi har lavet en læringsstation kun med byggematerialer. På legepladsen har vi brugt sandkassen som læringsstation. Nogle materialer har været tilgængelige hele tiden og andre kun ved projektarbejdet.

Spørgsmål 5 og 6 Børn med særlige behov inkluderes i børnegruppen bl.a. ved at vi: Arbejder i små grupper under projektet max 4 børn Vi har taget hensyn til og anerkendt det enkelte barns udfordringer fx et meget tilbageholdende barn fik lov at være observerende på afstand, men barnet blev inviteret til deltagelse, når vi så en åbning fra barnets side til at deltage. Der har været mange overvejelser i situationen mht. at den voksne skal være foran, bagved og ved siden af.

Spørgsmål 7 At informere forældrene omkring projektet, så de ved hvad børnene er optaget af. Forældrene har bidraget med materialer til konstruktion. Daglig tæt dialog om barnet og hverdagen. Synlig dokumentation skriftlig og med billeder. Fremover: stuen vil fortsætte med at lægge vægt på den tætte daglige dialog omkring barnet.

Evaluering og refleksion Hvordan har vi arbejdet med evaluering og refleksion i hverdagen og hvad har vi lært? Hvordan bliver ny viden til nye handlinger? Vi har haft ugentlige refleksionsmøder hvor vi har udfyldt refleksionsskemaer. Refleksionsskemaerne skaber større bevidsthed om den læring vi ser hos børnene, den generelle opmærksomhed på børnegruppens inklusion og deltagelse skærpes. De voksne bliver mere opmærksomme på egen praksis (kunne noget gøres anderledes). Vi ser nye spor under refleksionen som kan dreje projektet, så det følger børnenes nysgerrighed. TUL, SUMO. Der er tanker på at lave nye evalueringsskemaer i området.

Særligt fokusområde de kommende år Hvad skal vi særligt fokuseret på i det kommende år? – SNULLERNE: sanseintegration Hvilke pædagogiske indsatsområder skal vi særligt fokuseret - både på kort og på lang sigt? – Snullerne særlig fokus på primærsanserne (vestibulære-, taktile- og proprioceptive sanserne) Skal vi involvere samarbejdspartnere udefra? – Snullerne evt. involvere fysio- og ergoterapeut.