HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Advertisements

At arbejde med forandringsteorier
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Studietid på Roskilde Gymnasium Liv Fernley Schoppe.
EUD & EUX Herningsholm Erhvervsskole. EUD - Erhvervsuddannelse  106 uddannelser med over 300 trin/specialer  Svendebrev  Varighed mellem 1½ og 5½ år.
Velkommen til konference om de tre år med rammeforsøgene Fleksibel tilrettelæggelse og studiefællesskaber 28. August
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Verdens bedste klasse. Working on What Works LØFT-SKOLEN Verdens bedste klasse.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Online arbejdsmiljøuddannelse
Brobygning – EUD og efterskolerne
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Studieretningsprojektet
Projekt Ny Skolehverdag EUC Nordvest
Det frie Gymnasium.
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Forældremøde.
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Undervisningspligten
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolebestyrelsesmøde
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til førstehjælp
Alle rettigheder forbeholdes
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Ny lokal uddannelsesplan og nyt idealskema pr
Undervisningsplanlægning
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer: 1.Problemer med plagiat og manglende afleveringer. 2.Mange elever bruger ikke lærerens skriftlige feedback 3.Utidssvarende regler om uddannelsestid og elevtid og dermed mangel på undervisning målrettet elevernes skriftlige kompetencer. 4.Lang periode i juni uden læringsaktiviteter – timetrængsel på andre tidspunkter 5.Mange eksamensprojekter oveni hinanden i perioden op til 1. udtræk Rammer for forsøg (udmeldt af UVM) Netværksmøder, konferencer, ad hoc møder og øvrig faglig sparring Forbedrede studiekompetencer blandt eleverne (ifa selvstændighed, fordybelse og fagfaglighed) Styrket motivation blandt eleverne (især ift. skriftligt arbejde) Styrket kvalitet af undervisningen Styrket trivsel blandt elever og lærere Stærkere faglige kompetencer hos eleverne Lærer- og lederressourcer på skolerne (tid og kompetencer) samt evt. øvrige ressourcer (fx vejledere) Stærkere skriftlige kompetencer Flydende grænser mellem faglig undervisning og skriftligt arbejde Undervisning i fortsætterfag i eksamensperioden Styrket fastholdelse på de gymnasiale uddannelser Bedre formativ feedback på skriftligt arbejde (styrket vejledning) Styrkede vejleder- kompetencer blandt underviserne Forandringsteori Ny skolehverdag (Aalborg Tekniske Gymnasium) Alle 1.g elever Alle 2.g elever 50 % elevtid (25% for teknologi) lagt ind i undervisningen som lektioner Særlige forløb afhængigt af studieretning: 2. års SRP Eksamensprojekt efter udtræk Teknikfag Undervisning i ikke fortsætterfag i eksamensperioden Nye feedback metoder Nye rettestrategier Nye undervisningsfo rmer Arbejdsgruppe af lærere, leder og skemalægger Lærermøder og pædagogisk dag. WS om: Rettestrategie r feedback skrivning i UV 2. års SRP Projekter efter udtræk Færre lektier på egen hånd – øget stilladsering - i 1.g med progression til større selvstændighed Flere aktiviteter i eksamensperioden Flere elever laver deres lektier selv: Mindre skriftligt fravær Færre plagiatsager Mindre rettetid = bedre tid til undervisnings- udvikling Mere jævn belastning af lærere og elever henover skoleåret

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK En ny skolehverdag på AATG Med de mange lektioner i HTX-uddannelsen og et ønske om at bruge mere elevtid sammen med eleverne, bliver der tidsnød i det almindelige skoleår. I eksamensperioden fra 2. udtræk medio maj og frem til ultimo juni har eleverne i 1.g og 2.g 6 uger, hvor der inkl. årsprøver ofte kun er 2 eksamensbegivenheder. Da der i løbet af skoleåret er mange aktiviteter, som mangler plads i skemaet ønsker vi at udnytte nogle af disse ca. 6 uger til undervisning og undervisningsrelaterede aktiviteter. Formålet med udviklingsprojektet er, at finde gode løsninger så elevernes undervisning kan fortsættes efter eksamensudtræk. Udviklingsprojektet er en forlængelse af arbejdet med SIP (skoleudvikling i praksis) og de tidligere ramme- forsøg, som Aalborg Tekniske Gymnasium har været involveret i.

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Aktiviteter 1.g I 1.g fortsætter den almindelige undervisning på AATG i alle fortsætterfag frem til medio juni og årsprøver og evt. eksamen ligger i sidste halvdel af juni. Dette har vi gjort i mange år og det giver rigtig gode resultater. Der er i HTX højst 3 afsluttende fag og mindst 6 fortsætterfag i 1.g, så der er masser af muligheder for at fortsætte undervisningen. Vi justerer lærernes skemaer når vi kender deres eksamensaktiviteter – det volder ikke de store problemer.

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Aktiviteter 1.g I 2015/16 skemalægges 50% af elevtiden (for alle A- og B-fag, dog 25% for teknologi) i alle 1.g klasser sammen med uddannelsestiden som studietid. Der er nedsat en arbejdsgruppe af lærere, som samler de erfaringer alle lærere gør i forløbet og beskriver ”best practise”.

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Aktiviteter 1.g Forsøget indebærer at vi i dette skoleår skal arbejde målrettet med at styrke elevernes skriftlige kompetencer bl.a ved at den del af elevtiden, der er skemalagt er lærerstyret. Resultatet skal gerne være, at eleverne får mindre skriftlig arbejde hjemme og at deres skriftlige arbejde kvalificeres gennem deres arbejde på skolen, hvor der er lærerhjælp at få og mulighed for samarbejde med de andre elever. Når der er lærerstyret elevtid på skolen, vil det betyde at vi sideløbende skal arbejde med at gøre rettearbejdet mere elevinvolverende og mindre tidskrævende for den enkelte lærer. I forbindelse med den lærer- styrede elevtid på skolen kan læsevejlederen med fordel inddrages ift de ordblinde elever.

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Aktiviteter 2.g Da der i løbet af skoleåret er mange aktiviteter, som mangler plads i skemaet ønsker vi at udnytte nogle af disse ca. 6 uger til undervisning og undervisningsrelaterede aktiviteter. I dette udviklingsprojekt vil vi arbejde med at finde de undervisningsaktiviteter, det kan give god mening for eleverne at deltage i efter udtræk. Da vi er organiserede i studieretningsteams, vil det være op til teams at identificere den læringsaktivitet der giver bedst resultat for den enkelte studieretning. I Skoleåret 2014/15 gennemførtes en række pilotforsøg med læringsaktiviteter i eksamensperioden for 2.g: Studieretninger med engelsk A: Forsøg med den skriftlige opgave på 2.år jfr HTX-bekendtgørelsens bilag 4 pkt 2.2 og bilag 2 pkt 3.4. Studieretninger med C-fag med eksamen baseret på eksamensprojekt (teknologihistorie og materialeteknologi) gennemfører projektet efter udtræk jfr. ansøgt eksamensforsøg.

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Aktiviteter 2.g Alle studieretningsteams arbejder i øjeblikket med at finde læringsaktiviteter, der kan gennemføres efter udtræk f.eks. mindre projekter i fortsætterfag eller "almindelig" undervisning i fortsætterfag. Eksempler på aktiviteter: Forsøg med den skriftlige opgave på 2.år. C-fag med eksamen baseret på eksamensprojekt (teknologihistorie og materialeteknologi) gennemfører projektet efter udtræk. Opstart af teknikfag for 3.g så eleverne kender faget tidligt, så eventuelle sene skift kan undgås I 2015/16 forventes det at alle 2.g klasser som minimum har aktiviteter frem til primo juni, men gerne frem til medio juni.

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Aktiviteter 3.g Sidste skoledag for 3.g rykkes til 2. udtræk således at der kan være læringsaktiviteter en uge længere. I denne uge arbejdes der med forberedelse til eksamen i studieområdet – der samles portfolio og forberedes oplæg.

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Arbejdsgruppen Rektor Rikke Palmgren Uddannelsesleder Anja Ravnsbæk Skemalægger Heidi Nielsen Lærere: Birgitte Larsen (DA, EN) Palle Thomsen (SA, TH) Jesper Lindholm (SA, TH) Michael Back (FY, PRO, TI)

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Aktiviteter for lærere Alle lærere eksperimenterer med brug af lærerstyret elevtid, rettestrategier og feedback i alle 1.g klasser. Der samles op på: Workshops om rettestrategier og feedback på pædagogiske dage i oktober, december og januar. Studieretningsteams beslutter hvilken type undervisning der skal være i eksamensperioden i 2.g. Opfølgning og evaluering på Store Forberedelses Dag i juni 2016.