Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret 2012-13 Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret 2012-13 Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og."— Præsentationens transcript:

1 Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret 2012-13 Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og alle elever

2 Skemalagt elevtid - baggrund Proces - Før maj 2012: Forsøg med skriftlighed i 2 klasser – én lektion om ugen skemalagt til skriftlighed – deles mellem lærere. (koordination, svær kobling mdt/skr, risiko dekobling fra fag) Stigende fælles erkendelse af, at Skriftlighed rummer mange frustrationer – både hos lærere og elever: - Manglende/for sene afleveringer - Plagiering - Rettearbejde der ikke indgår i elevernes læring proportionelt med lærerindsatsen - Skriftlige eksamenskarakterer

3 Ansøgning for 2012-13 Maj 2012 UVM’s udviklingsprogram - inspiration -Præsentere for lærere – enighed om god idé med ”skemalagt” elevtid på holdene med Mål: Bedre læring ved øget samvær elever og lærere (her ved elevernes skriftlige arbejde) Ved  i højere grad at sammentænke fagenes mundtlighed og skriftlighed  at flytte fokus ved det skriftlige arbejde fra produkt til proces og vejledning  at forbedre kvaliteten af elevernes skriftlige opgaver  at mindske elevernes skriftlige fravær ved at elevernes arbejde med skriftlige produkter startes i skemalagte lektioner, hvor læreren er til stede.

4 Struktur Studietiden udmøntes konkret ved at ca. en tredjedel af den hidtidige elevtid i alle fag på alle klassetrin skemalægges sammen med den hidtidige uddannelsestid. Den enkelte lærer beslutter selv hvilke lektioner, der anvendes til skriftligt arbejde. Dog ”aftalt” at alle opgaver startes på skolen.

5 Studieretning med EN- Sa-Ma Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk A6610 Matematik B8810 Biologi C33 Fysik C33 Kemi C6 Samfundsfag B5 2. fremmedsprog610 Valgfag A10 Valgfag B5 I alt ekstra lektioner24325135 Ekstra per uge ca.1,521,61

6 Studieretning med BT- MA-Fy Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk B6610 Bioteknologi A3315 Matematik A881510 Fysik B3315 2. fremmedsprog610 I alt ekstra lektioner24327535 Ekstra per uge ca. 1,522,31

7 Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g grundforløb1g forår2g3g Dansk40,0%37,5%40,0%29,4% Engelsk B42,9%37,5%33,3% Matematik C32,0% Biologi C42,9%50,0% Fysik C42,9%50,0% 2. fremmedsprog 60,0% 33,3 %

8 Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g GF1g forår2g3g Engelsk A 40,0%29,4% Matematik B 20,0% Matematik A 27,3%18,2% Samfundsfag B 29,4% Samfundsfag A 33,3%27,3% Biologi/Fysik/Kemi B 42,9% Biologi A/Bioteknologi A 30,0%27,3% Kemi C 50,0%

9 Resultater og erfaringer – elevernes læring  elevernes tilbagemelding har vist stor tilfredshed med at skriftlige opgaver blev startet på skolen - trods de ekstra timer i det ugentlige skema.  eleverne kommer under vejledning og i samarbejde i gang med opgaveprocessen, og kan lettere individuelt arbejde videre på skolen eller hjemme.  et øget fokus på skriveprocessen, hvor eleverne bl.a. udveksler idéer, samarbejder og undervises i strukturen i de forskellige skrivegenrer  markant fald i manglende skriftlige afleveringer  snyd/plagiat af opgaver er et mindre opmærksomhedsområde hos lærerne.

10 Erfaringer og resultater - faglig pædagogisk/didaktisk  Nye opgavetyper og tilrettelæggelser  (screencast, ”spørg eksperterne”, grupper, par)  Videndeling og udvikling i faggrupperne og mellem faggrupperne  Pædagogiske møder for alle lærerne med udveksling af erfaringer: fx - vejledning af elever i skriveprocessen, - øget sammenhæng mellem mundtlig og skriftlig undervisning, - funktionel og fokuseret retning af skriftlige arbejder MEN fortsat fokus.  Lærerne skal – fortsat - arbejde med at ændre rettepraksis fra at have tid til ”gennemretning” af opgaverne til at rette funktionelt og fokuseret med de kompetencer der er særlige i hver stillet opgave.

11 Følgende skoleår Større skriftlige opgaver: -Vejledning før og under skriveproces med vejledningsdokumenter -Skrivecafé med lærertilknytning -Workshop ”hvordan skriver man” i hhv. hum, nat og mat

12 Skriftlighedskoordinator -Videndeling om tilrettelæggelse og stilladsering af skriftligt arbejde -Videndeling om rettestrategier /formativ evaluering -Efteruddannelsesindsatser -Opfølgning: hvad virker/tegn på virkning -Start med da, en, fy, ma -Dansk grundforløb

13 - Erkendelse af ”læring står ikke mål med indsatsen” -Ændring af struktur -Videndeling/faglig-didaktisk udvikling i faggrupper og plenum -Øget fokus på faglig- pædagogisk/didaktisk anvendelse af elevtiden/skriftligheden Skemalagt elevtid på Greve Gymnasium: Helskoleprojekt


Download ppt "Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret 2012-13 Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google