SAMARBEJDER & RELATIONER MELLEM BORGER OG KOMMUNE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Workshop almene boligdage
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Darum skole 4. november 2013.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Stress og ledelse.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Relationer – børn imellem
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Sådan bruger du præsentationen
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

SAMARBEJDER & RELATIONER MELLEM BORGER OG KOMMUNE Kursus v. EnviNa V. Julia Bjerre Hunt, NGO Academy

Program Fra makro til mikro Den gode facilitator Det inspirerende møde Øvelse: Sæt scenen og tag styringen Open Space - sådan ser det ud Øvelse: Open Space i praksis Improvisation, tidsstyring og tavshed Opsamling og afrunding

Siden sidst Kommentarer til dagen sidst? Hvad har I tænkt over? Hvad har I gjort anderledes? Forventninger til i dag?

Brug dagen i dag… Brug dagen i dag til at overveje, hvilke former for inddragelse der passer på jeres praksis. Skriv ned hvad jeg og andre gør i løbet af dagen – godt og dårligt – ift. facilitering og kommunikation.

Fra makro til mikro Inden man man gå i gang med de konkrete samarbejder og relationer med borgerne, er mange ting nødt til at være på plads først. I skal involvere de rigtige borgere (hvem), i de rigtige beslutninger/projekter (hvad), på de rigtige tidspunkter (hvornår), på den rigtige måde (hvordan). Involver kun borgere, når der er noget de faktisk kan få indflydelse på!

Det skal stadig give mening! Det skal give mening for både jer og borgerne! Tag udgangspunkt i dem, og deres behov og interesser. Jo mere umage I gør jer ift. planlægning og opretholdelse af ”meningsbalancen” des mindre tid skal I bruge på fastholdelse, rekruttering, konfliktløsning og information.

OBS! I forhold til jeres spørgsmål fra sidst: ”Hvordan bevarer man engagementet, når et projekt bliver hverdag?” ”Hvilke betingelser skal være opfyldt, for at et projekt giver mening for borgerne?” I skal have fokus på, at det fortsat skal give mening. Mening opnås igennem, at man kan se ens behov (identitet, sikkerhed, anerkendelse) blive opfyldt igennem aktiviteten. Altså kan meningen for den enkelte godt være en anden i starten, end den er senere når noget er hverdag/drift. Derfor kan det godt være, at I ikke altid kan få de samme borgere som var med i idéfasen, til at være dem der kører det når det er hverdag. Folk motiveres forskelligt (ansvar, ejerskab, anerkendelse, resultatorientering) og det er forskellige typer der vil de forskellige ting. Tag derfor udgangspunkt i borgerne, når I sætter forventninger.

Den inspirerende kommunikation Tager udgangspunkt i jeres målgruppe. Kommunikerer klart og tydeligt. Tager højde for overvejelser omkring jeres hvem, hvad, hvornår, hvorfor og hvordan. Er ikke ”one size fits all”.

Målgruppeanalyse Hvem deler jeres sag? Hvem er potentielle deltagere? Tænk på alle de forskellige typer som kunne dele jeres sag. Hvilken type job har de? Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hvem deler jeres sag? Hvem er potentielle deltagere? Hvem er jeres primære målgruppe(r)? HUSK at jeres målgruppe godt kan være nogle helt andre end dem, I umiddelbart tænker på. Hvem af dem, har mulighed for at deltage hos jer? Hvem ville det give mening for? Ud af dem, det kunne give mening for – hvem vil I så fokusere på? Noter ift fx køn, alder, bopæl, familie, interesser, arbejde (eller ikke) osv.

Brug af jeres ressourcer Tag afsæt i jeres målgruppeanalyse. Tænk på hvem, der kunne blive vigtige ambassadører for jeres idé eller projekt. Tænk i netværk, indflydelse, bopæl osv. Fokuser på toppen – I skal få dem der i forvejen er med, til også at få andre med. Det er spild af tid hele tiden at løfte bunden, og så mister I måske de mest engagerede.

OBS! I forhold til jeres spørgsmål fra sidst: ”Hvilken tilgang kan man anvende til borgere, der normalt ikke involverer sig?” ”Hvor meget er der behov for at involvere alle, og kan man med fordel køre nogle ’professionelle grupper’?” ”Hvis alle borgere i et forsøgsområde SKAL deltage – hvordan får man så de negative med? ”Hvordan sikrer man, at det er et repræsentativt udsnit man får involveret?” Hvordan kan man lave alternative måder at informere på? Det handler alt sammen om at overveje jeres målgruppe, og tage afsæt i, hvem I har grund til at involvere: Hvor er der meningsbalance? – og så gøre dem til de ambassadører, som kan få de andre med. Hvis I er i tvivl om hvordan, så spørg dem! Spørg, ”hvad skal der til for, at få dig med?” og få dem til at tage ejerskab over projektet.

Den gode facilitator Er autentisk: Tror på deres egen rolle og formidling Er begejstret: Udstråler energi omkring projektet Er rolig: Hviler i sin egen rolle som facilitator Er modig: Tør lukke ned og åbne op Er skarp: Drager konklusioner og perspektiverer Er procesorienteret: Får det bedste frem i rummet Er spontan: Tager afsæt i det der sker her, nu Er lyttende og nærværende: Lægger egne dagsordner på hylden, og har fokus på deltagerne.

HUSK Dine egne meninger skal i baggrunden. Rids rammerne op fra starten: Hvorfor er VI HER NU? Hvad er til diskussion, og hvad er ikke? Hvad kommer der til at ske bagefter? Praktiske forhold, forplejning, pauser, toilet. Rammesæt din egen rolle, og sæt ord på.

Tips og tricks Øv dig på de ting, du forventer kan blive svært. Bevæg dig i rummet. Vær ikke skråsikker – sig noget, når du ved noget. Hvis ikke du ved det – så spørg plenum. Notér mentalt hvem du gerne vil inddrage i diskussionen og hvordan. Drag paralleller – fremhæv egne og andres eksempler. Har I nogle tips og tricks og gode eksempler?

Gør modspillere til medspillere Tag udgangspunkt i de uopfyldte behov: Hvad er det der betyder så meget for ham/hende? Giv dem stjerner på skulderen – inddrag dem, spørg dem, giv dem plads og tid. Vis at I er på samme side – fysisk og verbalt: Gestikuler og tal om fællesskab/ det fælles projekt Følelser skal ikke håndteres med paragraffer og lovtekst – det skal håndteres med forståelse for uopfyldte behov.

OBS! I forhold til jeres spørgsmål fra sidst: Hvordan opretholder man den gode dialog/kontakt med en ”krævende” borger (fx lodsejer) – hvordan sætter man grænsen? Hvordan sikrer man, at borgere ikke føler, at ’løbet er kørt’ fx i en høringsproces, og får vendt stemningen til noget konstruktivt? Hvad gør man, hvis en borgergruppe ikke vil det samme, og er dybt uenige? Det handler alt sammen om at definere rammerne, være tydelige omkring hvad der er til diskussion og hvad der ikke er, sende kritik de rigtige steder hen (fx til politikere) – og erkende, at konflikter bygger på uopfyldte behov, og ikke løses ved regler og paragraffer. I skal altså prøve at forstå den enkelte, og tale om ”det fælles bedste” og ”Vi er i samme båd”. Det handler om, at tage afsæt i det, som folk er enige om, og arbejde derfra.

Det inspirerende møde/ workshop Tager afsæt i, at det er klart defineret hvad der er til diskussion og hvad der ikke er – og at forventninger fra borgere og bagland er afstemt. Starter med, at alle ved hvorfor de er der og hvad formålet er. Har en flydende struktur, hvor nye ideer og behov kan imødekommes.

Inspirerende møde/workshop 1. Sæt scenen: Hvorfor er vi her? 2. Giv rammerne: Hvordan skal vi arbejde? 3. Hvem er vi – og hvorfor: Præsentation 4. Kort oplæg: Hvad er udfordringen/projektet 5. Øvelse/diskussion/opgave: Hvordan imødekommer vi det? 6. Afrunding og det videre arbejde: Hvad sker der nu, og hvornår kan i forvente noget.

Gode værktøjer Det handler om at bryde formen – det sætter hjernen og kreativiteten i gang: Walk and talk Fra ideer til handling Brainstorm Interview hinanden Omvendt Brainstorm Tænke – føle – handle Post-it’s Skalaer Snak to og to Modsætninger Overvej i stilhed Hvad tror du de andre tænker? Formuler spørgsmål Skriv en artikel

Guide uden at bestemme ”Det jeg hører dig sige er…” ”Har I andre det også sådan?” ”Er der nogen der har talt om…” ”Hvis vi skulle prøve at fokusere på…” ”En kort kommentar” ”Nu afbryder jeg dig lige…” ”Hvis vi skulle tænke det på en anden måde, kunne man så…”

Brug din type aktivt Administratoren Styrke: Systemer og retningslinjer Udfordr: Det spontane, det der ’stritter’ Værten Styrke: Fællesskab og den gode stemning Udfordr: Konflikters potentiale og energi Præstationstripperen Styrke: Høje og ambitiøse mål Udfordr: At få alle hørt, de ikke målbare succeser Idémageren: Styrke: Kreativiteten og det normbrydende Udfordr: At følge ting til dørs og få det ind i rammen

Øvelse: Sæt scenen på 2 minutter Skriv ned hvad I gerne vil sætte scenen for: Hvem, hvad, hvornår og hvordan På 2 minutter skal i sætte rammen for et møde eller en workshop – lav et script Efterfølgende skal nogen op og prøve det

Frokost

Open Space Baserer sig på, at de spændende diskussioner sker over kaffen. De to fødders lov sikrer, at de gode debatter har deltagere – og dem der kun vil høre sig selv, er alene. Man skriver stikord ned, og hvis den der skriver går, skal en anden overtage papiret.

Formen 1) Jeg introducerer Open Space metoden 2) Derefter summer man med sin sidemand –hvad optager mig? Hvad vil jeg gerne diskutere? 3) Dernæst genererer vi 4 emner. Det er først til mølle. 4) Derefter præsenterer ’værterne’ deres emne herinde i cirklen, og man går derhen hvor man ønsker at deltage i diskussionen. 5) Én er referent i hver gruppe. Går denne, skal arket gives videre. 6) Alle må gå, hvis de vil et andet sted hen.

Nu skal I prøve det! Gå sammen to og to. Forbered jer i 1-2 minutter, og giv derefter hinanden en introduktion af metoden – som I ville sige det, hvis I stod der. Derefter går vi ud i 2 Open Space grupper, som hver har én af jer som facilitator. Hver facilitator vælger sig en ’hjælper’ som kan sidde og give stikord hvis det er nødvendigt. De andre er ’deltagere’. Vi kører de to grupper samtidig. Hver gruppe kan have 2 emner. Til sidst samler vi op i plenum. Jeg skal nok sige til når det er tid.

Udfordringer: Open Space Hvad gør I hvis: Der er nogen der ikke forstår/bryder sig om formen? Det kan være de ikke kan høre, eller synes det er irriterende at man går rundt. I har en anden, som skal lave oplægget – men som ikke overholder konceptet? Fx står stille eller bliver i den ene ende? I ikke kan huske, hvad det er I gerne vil sige? Der opstår småsnak i hjørnerne? Nogen spørger til modeller eller fakta?

Opsamling – Open Space Hvad tænker I, at denne metode kan bruges til? Hvad skal man være opmærksom på? Ville I gøre det?

Kaffepause

Improvisation, tidsstyring og tavshed Vigtige værktøjer for en facilitator. Intet går som planlagt - vær forberedt på det. Det er evnen til at balancere disse ting, som gør, at man kan komme i mål – også når alt skrider. Afgør på forhånd, hvad I absolut SKAL igennem, og hvad i KAN komme igennem.

Tidsstyring Fortæl så lidt om tiden til deltagerne som muligt. Lav øvelser/diskussioner/gruppearbejde op til pauserne. Hold de faste tidspunkter – når nogen skal være tilbage fra pause, går du i gang.

Improvisation Er nødvendigt at kunne – både på form, indhold og tid Er nemmest hvis man allerede har overvejet hvad der er vigtigst Hav altid et par øvelser i baghånden Inddrag deltagerne når der opstår noget uventet: ”Godt spørgsmål – diskutér det to og to” eller ”Hvad tænker I andre om det?”

Tavshed Er ikke altid dårligt – det kan betyde, at der er noget vigtigt som deltagerne overvejer. Viser styrke, at man ”tør være i det usikre rum”. Nogen begynder altid at tale – så det er en måde at få ’elefanterne’ frem i rummet.

Øvelse Tænk på disse to kursusdage Hvordan mener du, at tidsstyring, improvisation og tavshed har været brugt? Skriv en lille ’opskrift’ til dig selv, hvor du beskriver hvad du tror du skal være opmærksom på, og hvordan du vil gøre. Diskutér det med din sidemand, og kom med nogle konkrete ideer eller guidelines.

Opsamling Hvad har I snakket om? Kan vi svare på spørgsmålene: ”Hvordan kan man gøre borgerinddragelse kreativ og spændende, og ikke ensformigt og forudsigeligt?” ”Hvem skal give mig feedback på min borgerinddragelsesproces?”

Tak for nu Hvad har I fået ud af det? Hvad skal med i overvejelserne fremadrettet?