Introduktion til dansk/historie-opgaven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Studieretningsprojektet (SRP)
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Almen sTudieforberedelse - AT
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Introduktion til opgaveskrivning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Sso SKRIV!.
Større skriftlig opgave i 2.hf
SRP SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
Teoretisk pædagogikum
StudieRetningsOpgaven
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
På stx og hf efter reformen
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
SRO 2018 hHx.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Introduktion til dansk/historie-opgaven Foråret 2015

Selve opgaven Dansk/Historie Opgaven (DHO) ligger i forlængelse af studieretningsopgaven (SRO) og lægger op til studieretningsprojektet (SRP) på tredje år. Den er altså sidste chance for at lære at skrive en god opgave, før det for alvor gælder. Marts 2015: SRO - studieretningsopgaven Maj 2016: DHO – dansk/historie opgave December 2015 (3.g): SRP - studieretningsprojektet Hovedformålet med DHO er altså at træne jer i at arbejde tværfagligt og i at skrive en akademisk opgave, hvor I bruger troværdige kilder, argumenterer sagligt og overholder de formelle krav.

Forløbet omkring opgaven Vejledningsdag d. 20/4, 21/4 eller 22/4 Forside til opgave lægges på Lectio d. 20/4 Spørgeskema for valg af fag åbnes d. 20/4 og lukkes d.27/4 kl. 08.00 D.28/4 får lærerne besked om valg af fag Fortsat orientering om og arbejde med opgaven i egne timer med egne lærere fra 23/4 til 11/5 Aflevering af forside med problemformulering d. 11/5 Skrivedage d.20/5, 21/5 og d.22/5 Skriveværksted torsdag d.21/5 (som i SRO’en) Aflevering fredag d.22/5 kl. 16. Når du afleverer opgaven, skal du også aflevere responsskemaet fra SRO. Der gives én samlet karakter for DHO. Frist: D. 25/6.

Karakter og responsskema Karakteren for DHO gives af de to vejledere i fællesskab. Det er en samlet karakter for begge fag og gives både på baggrund af det faglige indhold og opgavens form. Sammen med karakteren vil du få et afkrydsningsskema, som en af dine to vejledere har lavet. Skemaet ligner det, du fik efter SRO, og som du har afleveret sammen med din DHO. Det gælder selvfølgelig om at have færre krydser nu end sidste gang  Opgaven skal afleveres for at man kan få lov at fortsætte på 3. år. Fristen for afgivelse af karakter i DHO er d. ?? 2015.

Lærerbesætning Lærerbesætning. Det er ikke sikkert, at din lærer bliver din vejleder. Klasse Dansk Samtidshistorie 2.A Ditte (DW) Heidi (HTH) 2.B Anna (AVB) Sine (SHH) 2.C Louise (LPA) 2.D Terese (TEK) 2.I Signe (SKK) Frank (FMO) 2.F Tina (TBL) 2.M 2.N/0 Anette (AR) Rune (RUS) 2.U Niels (NIS) 2.V 2.X

Selve opgaven Alle tre opgaver er problemorienterede opgaver. Det er afgørende at forstå, hvor stort et spring der er fra at skrive en vidensrefererende opgave, hvor du fortæller ”alt, hvad du ved” om et emne, og til en problemorienteret opgave, hvor du undersøger/analyserer et problem ud fra en problemformulering. Opgaven skal skrives enten som tværfaglig opgave, hvor begge fag indgår, eller i et af fagene. Man kan altså skrive i enten Dansk og historie – tekstanalyse og kildeanalyse Historie – kildeanalyse Dansk – tekstanalyse

Undervisningsforløb til opgaven I dansk: Det moderne gennembrud (1870-1890) Symbolismen (ca. 1890-1900) Det folkelige gennembrud (1900-1910) Materiale: Kompendium og supplerende tekster I historie: Industrialiseringen i Danmark (1870 – 1914) Forfatningskampen og demokratiseringen af Danmark (1848 – 1915) Materiale: Grundbogsmateriale, kilder og www.danmarkshistorien.dk

Problem – og opgaveformulering Dansk/historieopgaven kan skrives i enten dansk eller historie eller i begge fag, men da den skal træne jer til SRP, vil vi absolut anbefale, at I skriver en tværfaglig opgave. Som udgangspunkt skal I, med hjælp fra jeres undervisere i fagene, selv udarbejde den problemformulering, opgaven skal svare på. Alternativt kan I vælge imellem nogle forskellige opgaveformuleringer, som lærerne har udarbejdet – det trækker ikke ned at vælge denne løsning.

Opgave- og problemformulering Vi kalder det en opgaveformulering, hvis opgaven stilles af læreren. Hvis du selv formulerer den, kalder vi det en problemformulering. I begge tilfælde skal opgaven besvare et hovedspørgsmål (problemformulering) som er dét, du ønsker at undersøge. For at kunne svare på problemformuleringen skal du undervejs arbejde med tre underspørgsmål (problemstillinger), der skal afspejle de taksonomiske niveauer. - redegørelse - analyse - diskussion, vurdering, perspektivering

Eksempler på Problemformuleringer Dansk Hvilket syn på drifter og seksualitet kommer til udtryk i J.P. Jacobsens roman ”Fru Marie Grubbe”? Hvilken rolle spiller forholdet mellem arv og miljø for individets udvikling i Henrik Pontoppidans ”Ørneflugt” Historie Hvilken betydning havde junigrundloven for de danske borger, da den blev indført d. 5. juni 1849? Hvilke faktorer gjorde at kvinderne fik stemmeret i 1915? Dansk og historie Hvilken indflydelse havde demokratiseringsprocessen af Danmark i 1800-tallet på tidens litteratur? På baggrund af en redegørelse for kvinders samfundsmæssige stilling omkring 1870 analyseres Henrik Ibsens Et Dukkehjem. I forlængelse heraf diskuteres Noras løsning – at forlade hjemmet. Hvordan var arbejdernes forhold i Danmark i den tidlige industrialisering og blev de belyst korrekt af den politiske og sociale bevidste litteratur?

Den undersøgende opgave - DHO

Opgavens pentagon Undersøgelsen opgavespørgsmål – Hvad spørger du om? Undersøgelsens struktur Hvordan spørger du? Undersøgelsens faglige formål – Hvorfor spørger du? Undersøgelsens redskaber: fag, teori, begreber, faglige metoder – Hvad spørger du med? Undersøgelsens empiri (materiale) – Hvad spørger du til?

DHO Indhold Skrivegenrer Indledning Problemformulering Materiale Struktur Redegørelse Analyse Diskussion Konklusion Formalia – litteraturliste, noter m.m. Problemformuleringen: Selvstændig problemformulering Materialeovervejelse Struktur Redegørelse At skrive en korrekt og faglig redegørelse Analyse At kunne fortage en analyse af et materiale og formidle det i en sammenhæng, som ikke er en redegørelse eller refererende. Diskussion At kunne foretage en diskussion af undersøgelsens resultat Konklusion At kunne formidle sine pointer i en sammenfattende konklusion.

Disposition over den undersøgende opgave En problemformulering – hvad spørger du om? Hvordan var arbejdernes forhold i Danmark under industrialisering og blev de belyst korrekt af den politiske og sociale bevidste litteratur?

Disposition over den undersøgende opgave En problemformulering – hvad spørger du om? Hvordan var arbejdernes forhold i Danmark under industrialisering og blev de belyst korrekt af den politiske og sociale bevidste litteratur? En introduktion til emnet og dets relevans – hvorfor spørger du? I løbet af 1800-tallet undergik Danmark en industrialisering… (urbanisering, ringere arbejdsvilkår, fagbevægelsen, debatlitteratur)

Disposition over den undersøgende opgave En problemformulering – hvad spørger du om? Hvordan var arbejdernes forhold i Danmark under industrialisering og blev de belyst korrekt af den politiske og sociale bevidste litteratur? En introduktion til emnet og dets relevans – hvorfor spørger du? I løbet af 1800-tallet undergik Danmark en industrialisering… (urbanisering, ringere arbejdsvilkår, fagbevægelsen, debatlitteratur) Materiale og empiri – hvad spørger du til? To historiske kilder om forholdene på henholdsvis et jernstøberi og hos en smed. En litterær tekst

Disposition over den undersøgende opgave En problemformulering – hvad spørger du om? Hvordan var arbejdernes forhold i Danmark under industrialisering og blev de belyst korrekt af den politiske og sociale bevidste litteratur? En introduktion til emnet og dets relevans – hvorfor spørger du? I løbet af 1800-tallet undergik Danmark en industrialisering… (urbanisering, ringere arbejdsvilkår, fagbevægelsen, debatlitteratur) Materiale og empiri – hvad spørger du til? To historiske kilder om forholdene på henholdsvis et jernstøberi og en smed. En litterær tekst af Metode/teori og fag – hvad spørger du med? Kildekritik Litteraturanalyse Retorisk analyse Osv.

Disposition over den undersøgende opgave En problemformulering – hvad spørger du om? Hvordan var arbejdernes forhold i Danmark under industrialisering og blev de belyst korrekt af den politiske og sociale bevidste litteratur? En introduktion til emnet og dets relevans – hvorfor spørger du? I løbet af 1800-tallet undergik Danmark en industrialisering… (urbanisering, ringere arbejdsvilkår, fagbevægelsen, debatlitteratur) Materiale og empiri – hvad spørger du til? To historiske kilder om forholdene på henholdsvis et jernstøberi og en smed og en litterær tekst af Martin A. Nexø Metode/teori og fag – hvad spørger du med? Kildekritik Litteraturanalyse Struktur på undersøgelsen – hvordan spørger du/underspørgsmål? Indledning om emnet, redegørelse for perioden, analyse af kilder, analyse af tekst, diskussion, konklusion

Dette skal du kunne efter opgaveskrivningen (Kompetencemål) Opstille en problemformulering som udgangspunkts for efterfølgende opgaveformulering Besvare den ved hjælp af fagets/fagenes metoder Sørge for der er sammenhæng i opgaven Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer Finde materiale og vurdere dets brugbarhed Bruge dokumentation (citater og andre kildehenvisninger) Beherske formalia, opgavetekniske krav Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen