Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Krav til informationsformidling
Progression i de større skriftlige opgaver:
Progression i samfundsfag
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Almen sTudieforberedelse - AT
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Innovation i AT/SO.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Studie rapport opbygning
Celle.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Sproglighed - Og hvof nu det?. Celle Arvemateriale.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
Sproglighed og skriftlighed i biologi
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
StudieRetningsOpgaven
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Celle

Arvemateriale

Ukøn formering

alkohol

Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog

Konklusion Forståelsen opstår via et sprogligt fællesskab.

Om biologi i videnskabet

Sproglighed og skriftlighed i biologi

Skriftlighed med reformen Med reformen er der sat fokus på den skriftlige dimension i hele gymnasiets fagrække. Reformen lægger op til, at der arbejdes mere målrettet og systematisk med elevernes skriftlige kompetencer. Samarbejdet mellem lærere i og på tværs af fag skal styrkes, således at arbejdet med skriftlighed i de forskellige fag understøtter hinanden." Skriftlighed efter reformen

Hvad siger læreplanerne? Biologi A, B og C ”Det skriftlige arbejde i biologi skal give eleverne mulighed for at fordybe sig i biologiske problemstillinger og styrke tilegnelsen af biologisk viden og arbejdsmetoder. Det skriftlige arbejde tilrettelægges, så der er progression i fagets skriftlighed og sammenhæng til skriftligt arbejde i andre fag i udviklingen den enkelte elevs skriftlige kompetencer”

Progression for skolen Skolen er forpligtet til at udarbejde en samlet plan for det skriftlige arbejde Progression i skriftlighed er en fælles opgave som involverer alle fag AT, DHO, SRO og SRP spiller ofte en særlig rolle

Hvad skal trænes og hvorfor? ”Eleverne skal under anvendelse af faglig viden, grundlæggende metoder i faget/fagene og relevant dokumentation kunne give en klar, sammenhængende og nuanceret skriftlig fremstilling, der bygger på følgende studieforberedende skrivekompetencer: – genrebevidsthed – sproglig korrekthed – disposition – argumentation – anvendelse af citater, figurer, illustrationer m.v. – præsentation – relevante henvisninger, noteapparat og litteraturliste.” Bilag 4: Elevernes studieforberedende skrivekompetencer – stx, juni 2013

Skrivning som læringsværktøj Ind-tekster – erkendelse for en selv f.eks. hurtigskrivning, logbog, journaler, opgaver, mindmap, referater…. Ud-tekster – kommunikation og formidling f.eks. rapporter, poster, artikler, fællesdokumenter.

Genrer Den videnskabelige artikel Forsøgsrapporter Den akademiske opgave SRO, SRP, SSO Skriftlige eksamensopgaver

Skriftlighed som læreproces

Bearbejdning og formidling

Den fokuserede rapport Begræns arbejdet – hold fokus Rapport med udvalgte afsnit Dele laves i klassen Der skal IKKE sænkes slagskibe – vær præcis med hvad der ønskes! Formål Teori Hypotese Metode Resultater Diskussion Konklusion

Dogmeskrivning Du skal skrive en indledning på præcist én side om skoven Din indledning skal begynde med et af de emner vi brainstormede om (notebookfilen). Du skal anvende mindst tre kilder. Den ene skal være en bog Du skal have fire-fem afsnit, i hvert afsnit skal der sættes mindst én reference Opgaven bliver bedømt ud fra : om du anvender dine referencer korrekt Om du har en sikker brug af fagtermer Om der er en glidende overgang mellem afsnittene, så de sprogligt hænger sammen

Fokus og differentiering Delelementer af opgavegenrer trænes særskilt, før de sættes sammen til hele opgaver Vær klar i opgaveformuleringen om fokuspunkt Tilbagemeldingen skal rette sig mod dette fokus Ikke alle behøver at besvare hele opgaven/den samme opgave Der er intet krav om, at alle opgaver skal karakterbedømmes Der er intet krav om, at alle besvarelser skal rettes fuldstændigt igennem

Skriftlig eksamen (A-niveau)

Hvor og hvordan trænes eksamensopgaver? Afleveringer Omlagt skriftlighed Opgaver i timerne Klassiske fejltyper: - Ufokuseret klipning af kendte tekster (”copy paste”) - Beskrivelser, ingen forklaringer → træn de to dele adskilt

Ideer til skriveøvelser Ind-tekster Journaler, noter, hurtig-skrivning, opgaver (gruppe, individuelt, differentierede, læseopgaver, tests), interaktive opgaver, mindmap, referater, regneark.. Ud-tekster Posters, ppt’s, multimedier, fællesdokumenter, wikis 1. Dogmeskrivning 2. Formulere en biologisk problemstilling (hypotese, model, dilemma)  Hvad undrer? Hvad er problemet? Hvad vil vi gerne undersøge? (IBSE) 3. Forstå et teknisk kompliceret forsøg  beskriv opstillingen på skrift: Hvad ser jeg? Hvad kan det måle? 4. Sætte enkeltprocesser /-faktorer ind i systemer  begrebskort 5. Databehandling  beskrive grafer – detaljeret og med fagsprog! 6. Koble data til forklaringer  skriv en figurtekst 7. Forstå og anvende teori  argumentation 8. Skabe overblik efter forløbene  logbog

Feedforward og feedback ”Vi skal lære eleverne at skrive - i stedet for gentagne gange at konstatere, at det kan de ikke ” Eva Heltberg Del op i mindre delopgaver Ret kun med fokus på enkelte elementer Præciser også hvad der er gået godt

Værktøjer ?

(Gruppe- eller individuelle)wikies hos

Et eksempel Elev skriver ”DNA regulerer cellen”

Programmer Wikispaces Bambuser YouTube ShowMe(Ipad)

Flipped classroom =share&list=PLqG3O8K3QXc51D2v1NbJ9ckDO- mzZB629 =share&list=PLqG3O8K3QXc51D2v1NbJ9ckDO- mzZB629