Kontekst og klienter John Paulin Hansen DDK ITU Feb 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Readymades / genbrugskunst
Advertisements

Situationelle Metoder til Digitale Studier
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Ledelse i Praksis – 4. aften
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
omkring metodesamarbejde
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Større fleksibilitet og øget indflydelse på arbejdstidstilrettelæggelsen Pia Dybdal og Lene Wichmann Personalepolitisk messe 12. januar 2010.
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Kreativitet og kvalitet i designprocessen FPW 4. November 2011.
Den anerkendende interviewform
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007
Metaforik og alternative muligheder
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Inspiration og feltarbejde
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Kreative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Feb 2007.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Uddelegering af opgaver til personalet. Hvem tænker hvad om uddelegering? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Manipulation af data Medieobjekter
Velkommen.
Undervisning og formativ feedback
Præsentation af vores virksomhed
Notatteknik.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Den gode tone Lse.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Rasmus, Morten, Sandy og Kristina
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Forskning i Teledialog
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Hvad er en Feltrapportage?
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
AF Mads Korsgaard Poulsen
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Kontekst og klienter John Paulin Hansen DDK ITU Feb 2007

Rapid ethnography Anvendes tiL: –At indsamle bruger krav –Udvikle modeller af brugerne –Designe nye produkter –Evaluere design i iterativ proces Hovedprinciper: –Begræns undersøgelsens focus –Brug nøglepersoner som informanter –Lav kvalitativ datananalyse i fællesskab

Informanter Felt-guiderne Kant-informanter Hjemme-informanter ”Kendiser”

Interaktive observationer Flere feltforskere er ude på samme tid Man arbejder med de mest interessante tidspunkter Strukturerede interviews Aktivitetsgennnemgang Kontekstuel udsprøgen Videooptagelser fra felten

Data analyse Scoring af verbale protokoller Redigering af video Kognitiv kortlægning (kausal modelering, influens-diagrammer, begrebs-kort) Storyboarding Scenario-analyse (video cards)

Creativity for Graphic Designers Mark Oldach, 1995 Grafisk design virksomhed ” A real world guide to idea generation - from defining your message to selecting the best idea ”

Klienten som informant Lyt til klientens vokabular, indsigt og viden. Stil sp ø rgsm å l hvor I bruger klientens vokabular. Hvis der er noget I ikke forst å r, s å sp ø rg. Skriv hovedpunkter ned, men lad ikke noteringen st å i vejen for lytningen. Jeres kontakt er ikke n ø dvendigvis jeres klient

Klient - kontakt Udfordre gerne klientens forestillinger –Ikke n ø dvendigvis med en konfrontation, men med antydningen af nye muligheder. Fx "Det m å kunne g ø res anderledes" - "Det ville v æ re sjovt at komme fri af det problem" - husk: I har den kreative proces foran jer hvor I skal l ø se problemet. Fors ø g aldrig at l ø se problemet i situationen

De-komprimering De-komprimer umiddelbart efter klientsamtalen. –Det er enormt hvad man kan huske lige efter - men hvis man ikke g ø r det, er det glemt meget hurtigt. Skriv alt ned

Efterbehandling Gennemse noter: –Skil v æ sentligt og uv æ sentligt Reorganiser informationen: –Fremstil det anderledes end klienten –Skab et hierarki i informationerne. –En inddeling med hovedafsnit, mellemafsnit og underafsnit a. Genovervej form å let med projektet: –Har klienten ret? Er der h ø jre m å l? Skjulte m å l? Selvm å l?

Designkriterier (1) Skal reducere antallet af frihedsgrader og fokusere p å et begr æ nset antal kreative tilgange. Tilr å delige formater - er der fx designmanualer for klientens organisation ? Fysiske begr æ nsninger Produktionsparametre - tid og kapacitet

Designkriterier (2): Kvalitetskrav hos m å lgruppen Funktionskrav hos m å lgruppen Holdbarheds-problemer Budget- og planl æ gnings- begr æ nsninger

Canto Ostinato Bygget på ”drift parts” som musikerne kan bruge til at komme videre med når det passer.. Ikke blind improvisation Interaktion

John Tackhara Design as steering more than shaping Complex systems are partly unpredictable Design becomes a process of continuous observation, measurement and feedback: Act lightly, sense the feedback, act again

Roskilde reflektioner Ved grænserne samles størrer variation af organismer - her skal der plantes nye ideér og søges inspiration Smarte re-kombinationer istedet for at starte fra bunden Væk fra science-fiction inficerede teknologi- fantasier og over mod social-fiction hvor forestillede nye sammenhænge beriger en kendt verden Designe med folk istedet for at designe til folk: Aktører frem for forbrugere......