Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kreativitet og kvalitet i designprocessen FPW 4. November 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kreativitet og kvalitet i designprocessen FPW 4. November 2011."— Præsentationens transcript:

1 Kreativitet og kvalitet i designprocessen FPW 4. November 2011

2 Tankeformer Logisk-analytisk Bevidste processer Systematisk Målrettet Verbal Konsekvensorienteret Intuitiv-spontan Ubevidste Fantasi Følelser Sammenhænge Billedlig Nye kombinationer Mulighedsorienteret

3 IDEO Etableret af David Kelley i 1991 Designet over 3000 produkter for mere end 200 virksomheder 350 ansatte ”Vi dyrker vanviddet fordi det ofte leder til de rette ideér” Ikke eksperter inden for noget bestemt felt.

4 IDEO´s arbejdsmetode Indsamler statistik og fakta Taler med folk i felten Brainstorm: Det ”dybe dyk” ned i problemet Deler opgaven ud til undergrupper (e.i. ”indkøb”, ”sikkerhed”, ”betaling” og ”find varerne i butikken”) Hver problemgruppe får bygget en fysisk model De bedste del-løsninger kombineres i den endelige model

5 IDEO video http://www.youtube.com/watch?v=oUazVjvs MHs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=oUazVjvs MHs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=_civr9fr4i w&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=_civr9fr4i w&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Bwd- yk6VHXU&feature=related

6 IDEO´s fem regler for brainstorm En samtale af gangen Hold focus Gå efter de vilde ideér Udskyd vurderinger Byg videre på andres ideér

7 Brainstorm i grupper Udnævn en facillitator til at holde brainstormen i gang. Skriv ideerne ned på hvert sit papir og klæb det op Undgå afbrydelser Alt er godt - undtagen negativitet Stem med kommentarsedler klæbet op omkring ide´-arkene

8 Post-IT sedler Affinitetsdiagrammer Afstemninger Tema-indkredsninger Whiteboard giver ny struktur Husk at tage billede af sedlerne eller skriv dem ind i et dokument

9 Ide dræbere Det har vi allerede forsøgt Det har vi aldrig gjort før Sådan gør vi det ikke her (NIH-syndrome) Det virker aldrig Det har vi ikke budget til Vi har ikke tid til det Det har du ikke kapacitet/erfaring/resourcer til

10 Byd skæve ideér velkomne Skæve ideér skal bare rettes til af andre Skæve ideér flytter grænserne for hvad der er muligt

11 Skab en masse ideér Jo flere ideér jo mere er der at vælge imellem Hver ny ide kan blive mor til flere andre ideér

12 Find analogier Findes der en naturlig eller biologisk analogi? Hvordan ser det ud i en størrelse XXL? Hvad hvis det var en miniature? Hvilke redskaber eller mennesker har cirka samme FUNKTION som det vi leder efter?

13 Relaterede stimuli Lav en ide-liste alene Vis listen til de andre Se en liste af bruger-krav til produktet Se billeder fra de omgivelser hvor produktet skal bruges

14 Relaterede stimuli

15 Urelaterede stimuli

16 Hybrider Skrifte- toilettet

17 Glidende skalaer i Excel

18

19

20

21

22 Chindogu: Lær at SMS-e på den hårde måde

23 Chindogu´s 10 regler 1.Må ikke have nogen real-nytte 2.Skal bygges 3.Skal indeholde anarki 4.Skal kunne bruges I hverdagen 5.Må ikke have nogen salgsværdi/kunne sælges 6.Humoren må ikke være det bærende element 7.Må ikke være propagandistisk 8.Må ikke omhandle tabu-emner 9.Må ikke kunne patenteres 10.Må ikke være fordømmende

24 Individuel versus gruppe Folk der arbejder alene et stykke tid får flere ideér end de gør i grupper Men: gruppen sikrer fokus Skift mellem gruppearbejde og ene- arbejde

25 Sådan får man den gode idé: Gå en tur i et ukendt kvarter Spørg børn - og se det oplagte Opsøg de omgivelser eller situationer, hvor I kan tænke kreativt Opsøg ekstremer og modsætninger - gå til yderligheder - overdriv Gå væk fra projektet - vask op

26 Kreative ordspil Lav associationslege på de centrale ord - hvilke bi-betydninger vækker de? Dyrk metaforer - se om de kan tilføje liv, dynamik og underforståede forklaringer Udtal altid ordene og lad mange udtale dem

27 Billeder på ord Vent med billederne til koncepterne er på plads Tegn skitser og skriblerier mens du tænker eller diskuterer Skitser er også gode til at vise klienten, at dette er "work in progress" Søg inspiration i billeder på baser som www.tonystone.com og tag dem selv Vælg emotionelle motiver som er forståelige i konteksten Google søg på billeder

28 Redigering af ideer (VOJ) Smid væk - slank - skær ind til benet Prøv ideerne på en fra målgruppen - se om det giver: – "AHA" - indikation på interesse ved første øjekast – "Got It" - hurtig forståelse af budskabet-indhold- problemstilling – "More" - vil bladre/klikke/læse for at få tilfredsstillet den nysgerrighed der er blevet skabt – Hvis ikke, så drop dem.....

29 Skab et ide´galleri Idemateriale hænges op Gå på udstilling og snak om ”værkerne” Kræver et projektrum eller et virtuelt galleri

30 Dagens øvelse (individuel) Lav en forening med et formål i overenstemmelse med Chindogu-ånden – Giv foreningen et navn og et slogan – Lav forsiden til næste nummer af foreningens magasin – Lav en video (e.g. Jing screencast ) hvor du gennemgår magasinforsiden og din kreative proces (max. 3 minutter lang) – Upload video og tekst m. proces-reflektion senest onsdag d. 7 november kl. 18 i portfolioen – Proces-reflektion over anvendte metoder (e.g. brainstorm, hybrid & glidende skalaer) og over “alene- vs. gruppe”- problematikken samt stress på opgaven.

31 Metaforøvelse Hvis mit koncept var et magasin så ville forsiden se sådan ud! Brug redskabet på: http://bighugelabs.com/flickr/magazine.php

32


Download ppt "Kreativitet og kvalitet i designprocessen FPW 4. November 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google