Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability ITU, efterår 2007 4. Informations arkitektur ITU Efterår 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability ITU, efterår 2007 4. Informations arkitektur ITU Efterår 2007."— Præsentationens transcript:

1 Usability ITU, efterår 2007 4. Informations arkitektur ITU Efterår 2007

2 Usability ITU, efterår 2007 2 Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labeling to support usability and findability. Tænk på de klassiske strukturer fx biblioteket og avisen Tæt knyttet til usability og design

3 Usability ITU, efterår 2007 3 Hvor ser vi IA?

4 Usability ITU, efterår 2007 4

5 5 Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information Tilbyd værktøjer: Design, navigation og søgning Bestem navngivning og begreber

6 Usability ITU, efterår 2007 6 Der skal viden til… To slags viden skal være til stede: –Viden om situationen (hvad skal vi løse) –Viden om design (hvordan løser vi det)

7 Usability ITU, efterår 2007 7 Husk på ISO-usability definitionen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Hvem er brugeren? –Hvordan vi søger efter information –Forskellige måder at finde information på Opgaven? –Finde bestemt information –Navigere, søge, lede, scanne, forsøge os frem… Konteksten? –Domænet –Begreber –WWW som kontekst

8 Usability ITU, efterår 2007 8 Opgaverne 1) Definer modtagers modeller –Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” –Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview osv. 2) Definer afsenders modeller (og deres information) –Den samlede mængde information til rådighed 3) Dan strukturer –Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur

9 Usability ITU, efterår 2007 9 Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi Prioritering – vægtning – rækkefølge Gruppering – chunking Navngivning – terminologi Metafor –begrebsapparat

10 Usability ITU, efterår 2007 10 Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling Kreative metoder Mindmaps Affinity diagram (5 skridt) Kortsortering (dagens øvelse ) Næste skridt: Prototyper og iterativt design Evaluering (med alle de klassiske metoder)

11 Usability ITU, efterår 2007 11 Design af navigation

12 Usability ITU, efterår 2007 12 Design af information

13 Usability ITU, efterår 2007 13 Eksempler på designregler Mønstre for brug og for design. TidwellTidwell 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Konsistens Gestalt-lovene for perception Generelle webdesign retningslinjer Heuristikkerne?

14 Usability ITU, efterår 2007 14 Navigation og overblik Mål: At finde en bestemt information Metode: Skimme, scanne, satisfice, prøve-sig-frem, information scent osv Hvor er jeg? Hvad kan jeg finde lige? Hvor kan jeg gå hen herfra? Stress test (Keith Instone)Stress test Trunk test (Steve Krug) –Page ID, page name, Sections, Local navigation, ”You are here” indicators, Search

15 Usability ITU, efterår 2007 15 Udført stress-test

16 Usability ITU, efterår 2007 16 Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? Resultater: Hvad fandt jeg frem til? Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)

17 Usability ITU, efterår 2007 Lad os kigge på et eksempel Politiken.dk

18 Usability ITU, efterår 2007 Spørgsmål? …


Download ppt "Usability ITU, efterår 2007 4. Informations arkitektur ITU Efterår 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google