Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?"— Præsentationens transcript:

1

2 1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
Didaktiske overvejelser: ”Fri leg”. En aktivitet med lav struktur. Udforsk, forklar, fortolk, vurdér … Arbejdsopgaver. En aktivitet med høj struktur. Use-modify-create

3 Synergi-effekt ”Jeg kan jo sagtens lave fem farver i simuleringen, men det ville jo ikke give mening i forhold til DNA’et” (Elevcitat) Computa-tional thinking Fag ”Computeren er uendelig dum så vi skal være uendelig kloge for at få den til at forstå, hvordan vi ønsker den skal opføre sig… computeren skal have en meget præcis instruktionsserie. Det hjælper os til at forstå processen fordi vi bliver nød til at dele den op i små bider.” (Elevcitat)

4 Computational Thinking – ikke bare i fagene…
”Modellering kan bruges fx i SRO og SRP, … med en levende illustration vil det gøre det lettere at forholde sig til.” (Elevcitat) Computa-tional thinking Fag SRO SRP Innovation (AT) …

5 Elevcitater: ”Når programmet kan simulere virkeligheden så godt, og så meget hurtigere og lettere, kan det derfor, til en vis grad, bruges til at erstatte visse forsøg, som så kan testes lettere.” ”Det var sjovt fordi vi selv havde indflydelse på hvordan tingene foregik, samt at vi skulle løse et mere teknisk problem – og et faktisk problem. ” CT anvendes professionelt i fagene og kan være en vejviser for hvordan CT kan anvendes i undervisningen. Giver et mere realistisk perspektiv på faget.

6 2. Diskussioner omkring modeller:
”Essentially, all models are wrong, but some are useful” George Box, 1987

7 Antagelser og begrænsninger

8 3. ABM’er som ”indsigt i elevers mentale modeller”
”Når de [eleverne] kan se at modellen ikke passer med det de selv har i hovedet, så kan de med programmeringen, ændre det indtil det passer med det i deres hoved. Det er hvad programmet i virkeligheden kan give for mig. Jeg kan simpelthen kontrollere, eller se visuelt, hvad det er eleven tænker. Det kan jeg jo ellers ikke.” Lærercitat

9 Fordele ved CT i matematik og naturvidenskabelige undervisningen?
Som computationel del af faget. Giver et mere realistisk perspektiv på faget. Får elever til at overveje en karriere i disse fag. Kan være en motivation for eleverne. CT anvendes professionelt i fagene og kan være en vejviser for hvordan CT kan anvendes i undervisningen. D. Weintrop et al. (2016). Defining Computational Thinking for Mathematics and Science Classrooms. J Sci Educ Technol (2016) 25:127–147


Download ppt "1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google