Studieprocessamtale og forsinkelsessamtale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Grundlæggende IT, niveau G
Introduktion til Sprogpakken
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Kladde til informationsdias
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Det autentiske menneske
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Drejebogen til eksamen på idræt B
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Dansk Magisterforenings mentorordning
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Mundtlig matematik eksamen
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor Studieprocessamtalen Vejledningsseminar 15. November 2007 Aarhus Universitet.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Bachelorprojektvejledning?
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Hvorfor dansk på GF1?.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Studieprocessamtale og forsinkelsessamtale Temaarrangement den 7. december 2007 A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Samtale som vejledningsredskab Fokuspunkter Faser og refleksive processer i et studieløb for den studerende Den faglige og personlige afklaring Det mere-end-individuelle: en generel studiekompetence A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Studieprocessamtalen Studieprocessamtalen blev udviklet af studievejlederne ved Æstetik og Kultur, IÆF i 2004. Studieprocessamtalen er en form for helhedsvejledning, der er tiltænkt at skulle løse en række opgaver i studievejledningen. A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Realisering af samtalerne: Samtalerne er obligatoriske og arrangeres af studievejlederen. Samtalerne foregår i grupper af studerende på op til 6 sammen med en studievejleder. den studerende har på forhånd fået udleveret et handout med spørgsmål, er blevet bedt om selv at overveje sine svar og om at diskutere sine svar i sin faste læsegruppe. Herefter afholdes samtalen, der varer en time med 6 tilfældigt tilmeldte studerende. Det samlede holds samtaler holdes i samme uge. Således er holdet samlet set optaget af disse overvejelser og kan bruge pauser, læsegruppemøder og sociale anledninger. A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Samtalens indhold En studieprocessamtale udspinder sig over tre elementære spørgsmål: Hvordan befinder jeg mig? Hvad kan jeg? Hvad vil jeg? A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Plan for placering af samtalerne Ba: 2. og 3. semester Suppleringsfag: 2. semester Ka.uddannelse: 2. semester A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Handout ba 2. semester A A R H U S U N I V E R S I T E T 2.semester, BA-uddannelsen Hvordan befinder du dig på studiet? Overvej f.eks. spørgsmål som: I hvor høj grad er dine forventninger til og ambitioner for dit studium på ÆK blevet indfriet? / Hvordan svarer din oplevelse af det at læse på ÆK til dine forventninger til studiet? Hvordan oplever du relationen mellem studiet på ÆK og dine øvrige interesser? Hvordan strukturerer du din arbejdsuge? Hvordan er omgangstonen på holdet? Hvordan er forholdet mellem undervisere og studerende? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hvad kan du? Overvej hvilke færdigheder/kompetencer du synes, en bacheloruddannelse i Æstetik og Kultur giver dig. Hvor ser du dine faglige svagheder og styrker? Hvilke arbejdsformer arbejder du bedst med? Hvordan ser du din egen rolle i gruppearbejde? Hvordan har du oplevet eksamensformerne – hvilke eksamensformer passer bedst til dig? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ Hvad vil du? Overvej hvilken retning du gerne vil give dit studium fremover - og hvorfor? Overvej f.eks.: Hvilke aspekter af fagligheden på ÆK har din primære interesse? (Hvordan kan du understøtte dine interesser i dit videre studieforløb? (f.eks. ved valg af supplerings- og kandidatuddannelse)) Hvilke tanker gør du dig om dit videre studieforløb og evt. om din fremtidige karriere? Andre emner som du ønsker at berøre i samtalen: A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Studieprocessamtalen i praksis handoutet til den studerende Forberedelse til studieprocessamtaler En studieprocessamtale er en mulighed for: begyndende faglig afklaring at få fokus på egne kvalifikationer og kompetencer at træffe mere kvalificerede valg at reflektere over egen studieproces at etablere en karrierebevidsthed på et tidligt stadium Studieprocessamtalen varer max. 1 time og foregår i grupper af ca. 5-6 personer. Grupperne sammensættes tilfældigt, men din forberedelse til samtalen skal foregå i samarbejde med din læsegruppe. Her skal I i fællesskab diskutere spørgsmålene på de følgende sider. Afsæt minimum ½ time til formålet og sørg for at holde en rimelig stram form på diskussionen, så I får tid til at komme omkring alle emnerne. Alle skal reflektere individuelt over spørgsmålene – det er altså ikke meningen, at I skal nå frem til de samme svar. Det betyder, at alle skal tage personlige notater undervejs i diskussionen. Desuden er der lavet plads på forberedelsesarket til, at den enkelte kan foreslå øvrige emner eller spørgsmål, som man gerne vil diskutere eller have svar på i løbet af samtalen. A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Vigtige erfaringer fra første generation af samtaler: at de er kollektive, foregår i plenum og i et tidsligt forløb henover en uddannelse det giver indsigt i læringens virkning på den enkelte gennem den fælleserfaring/kollektive. at refleksionen foregår i mundtlige formuleringer af den enkeltes kompetencer, som kammerater lytter til og går i dialog med. træning i at sprogliggøre, hvad jeg kan, ønsker og vil. At samtalerne for det enkelte hold foregår over en uge, dvs. hver enkelt studerende kan regne med at studiekammeraterne går og tumler med samme spørgsmål.  der bliver skabt en studiekultur, hvor refleksion i fællesskab over studieprocesserne er legale og udvikles. A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Hensigter og formål med studieprocessamtalen at udvikle de studerendes bevidsthed om og evne til at udtrykke sig om egen studieproces, dvs. faglige valg, kompetencer og arbejdslivsperspektiver. at styrke den studerendes oplevelse af læringsmæssig og faglig progression gennem den studerendes indsigt i egen studieproces og faglige tilegnelse. at kvalificere udviklingen af undervisning gennem de studerendes styrkede kompetencer til at evaluere læringsforløb A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

- at udvikle kompetencer Studieprocessamtalen er fomuleret som et redskab til at udvikle reflekterende og evaluerende kompetencer hos såvel studerende som undervisere. den studerende: kompetenceopbyggende i forhold til at arbejde evaluerende og reflekterende med egen studieproces, kompetencer og faglige profil underviseren: kompetenceopbyggende i forhold til at forholde sig aktivt til den studerendes læringsproces, til den studerendes arbejde med stoffet, og dermed til at udvikle faglige forløb, der indfrier studieordningens hensigter. studerende og undervisers reflekterende og evaluerende kompetencer udmøntes i sammenhæng i studieordningerne, så læringsmål og undervisningstilrettelæggelse hænger sammen. A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

- at styrke studiekulturen at indgå i og styrke en studiekultur på universiteterne, som anser den personligt faglige afklaring som et naturligt og myndiggørende element i de studerendes faglige processer. at bygge den personlige, faglige kompetencerefleksion ind i de akademiske studieformer, så den ikke er udenoms-arrangementer, den studerende kan opsøge - men et indbygget refleksionsniveau i uddannelserne, som også faglærene forholder sig eksplicit til. At anerkende generelle studiekompetencer som specifikke og efterspurgte arbejdsmarkedskompetencer. A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Nye generationer af vejledningsformer og -samtaler er på vej Nye specialeregler er en aktuel anledning til at øge, differentiere og systematisere vejledningstilbud på ka-uddannelserne. Ex IÆF: vejledningstilbud på institut- og fag-niveau: 1. Semester: fagniveau 2. Semester: institutniveau: 4+4 og specialeskrivning fagniveau: studieprocessamtaler for alle ka-studerende varetaget af VIPer. 3. semester: Institutniveau: 4+4, specialeskrivning og karriere 4. og 5. semester: Speciale kreds A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Rammer for forsinkelsessamtalen Er rammerne omkring forsinkelsessamtalen klare og hensigtsmæssige? Hvordan følges der op på forsinkelsessamtalerne? Hvem har myndighed hertil? Og hvor langt går myndigheden? Hvordan kan forsinkelsessamtalerne forankres i det faglige studiemiljø? Hvordan skal forsinkelsessamtalerne faciliteres? A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

Forudsætninger: samtaleteknik og anerkendelse studieprocessamtalerne er struktureret ud fra systemisk samtaleteknik, som bl.a. anvendes i Kollegial Supervision. Nødvendig fortsat kompetenceopbygning af vejledere og faglærere, der varetager studieprocessamtaler. Nødvendig ledelsesmæssig anerkendelse af at understøtte en generel studiekompetence. A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi

referencer Lene Tortzen Bager Studieprocessamtale som led i udvikling af universitetsuddannelse Kirsten Floris & Hanne Leth Andersen Gruppe- og mentorvejledning: praksis og perspektiver Elektronisk på web: www.hum.au.dk/cfu A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling, Det Humanistiske Fakultet/Teologi