Forstyrrelser og forskelle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Refleksion i kommunikationen
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Divergent og Konvergent
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Ældres flytteovervejelser og faktiske flytninger Sammenligning mellem vækstområder og stagnationsområder - Eigil Boll Hansen, Boligdagen 2010.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Tværfagligt undervisningsforløb
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Chris Argyris f
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Fælles forældremøde Thurø
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Lyd-ikonet er forsvundet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Helhedssyn i et postmoderne samfund
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Forstyrrelser og forskelle
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Formidling Skolebiblioteket som ramme for faglig formidling.
Ledelsesperspektiver
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Reservatet Kapitel 4: Systemperspektivet Erik Staunstrup
Den anerkendende interviewform
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Organisation og omverden
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Personligheden og selvet
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Reservatet Kapitel 2: Erkendelse og perspektiver Erik Staunstrup
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Videnledelse i projekter
23. Økonomiske beslutninger
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Karrierelæring på egen krop
Personlig stof- og alkoholpolitik
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Lederens vandring 1.
Du har åbnet en dør som ingen kan lukke i Du har banet den vej
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
23. Økonomiske beslutninger
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Forstyrrelser og forskelle Tom Andersen: Reflekterende processer Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Bateson om forskelle To betydninger af forskel: Forskelligt fra baggrunden Afdækker problemer Spørgsmål der foretager sammenligninger og udforsker relationer En forskel over tid Afdækker forskelle der gør en forskel Spørgsmål der fokuserer på forandringer Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Forstyrrelser En for lille forstyrrelse Det sædvanlige – alt forbliver det samme En tilpas forstyrrelse Det usædvanlige – nysgerrighed, der kan fremkalde forandring En for stor forstyrrelse Det meget usædvanlige – lukker af for nysgerrighed og inspiration Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Åbne systemer Moderne organisationsteori Systemet tilpasser sig omgivelserne Ydrestyring er mulig ”Håndtaget sidder udvendig” System Omverden Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Lukkede (og åbne) systemer Postmoderne organisationsteorier Systemet er selvskabende Indrestyring ud fra erkendelse af forstyrrelser ”Håndtaget sidder indvendig” For lille Tilpas System For stor Omverden Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup

Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup Ydre- og indrestyring Ydrestyring Virksomheden og medarbejderne kan styres på baggrund af rationelle forklaringer på aktiviteter, der i henhold til de rationelle forklaringer nødvendigvis må gennemføres for at organisationen kan overleve og den enkelte kan få sit udkomme Indrestyring Virksomheden og medarbejderne vil selv danne sig et billede af, hvordan de opfatter verden omkring sig og på den baggrund beslutte, hvilke rationelle beregninger de skal foretage, og derefter hvorvidt og hvordan de så bør handle Diplomuddannelsen i Ledelse Erik Staunstrup