Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Lærerprofessionen.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Fælles faglig udvikling i dansk faggruppen
Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Line Holst Jensen Mette Wybrandt Forældre, børn & læring
Observation af din/andres undervisning –
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Odder Gymnasiums iPad-projekt Susanne Th Jensen & Yago Bundgaard, Odder Gymnasium. Uddannelsesforum 2011.
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Lærermiddelkultur(er)?
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Strategisk kompetenceudvikling
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
SIP 3 Når hele skolen er med: KLAR-PARAT-STUDIERETNING
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Et fagligt løft af folkeskolen.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Skolen og den sociale arv
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Professionelle læringsfællesskaber i praksis
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Som gymnasielærer underviser du elever på STX (studentereksamen) HF HHX (højere handelseksamen) HTX (højere teknisk eksamen) Studenterkursus.
Pædagogisk innovation i lyset af RKV NVR konference den 10.juni 2010 Niels Larsen – UC Lillebælt Håkon Grunnet – VIA UC.
Inklusion og inkluderende processer
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Gruppevejledning på tæt hold
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Sociale studiekompetencer
LÆRING, DER SES!.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Lærerrolleprojektet Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Præsentationens transcript:

Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium

Vores mange forskellige elever skal have mange forskellige fag….Hvad betyder det for klasserummet?

Eleverne er forskellige af forskellige årsager  Forskelle i ungdomsuddannelserne: HHX,HTX,STX,VUC,HF  Forskelle indenfor den enkelte ungdomsuddannelse - demografi  Forskelle på de enkelte skoler - skolekultur  Forskelle på studieretningerne  Forskel på A-B-C niveau-fag   Forskelle i klasserumskultur

Eleverne Hvem er de? Hvilken undervisning er de vant til?

Heterogenitet Social baggrund - stigende gymnasiefrekvens => gymnasiefremmede elever Forudsætninger - kulturel kapital – især sproglig ballast Forventninger - opfattelse af gymnasiekulturen Adfærd – ”de senmoderne unge” Læringsopfattelser – ønske om udfordring vs ønske om tryghed/eleverne vil ses, men være beskyttet

Antal Klogskab Elevernes fordeling i Industrisamfundets Gymnasium (Jesper Bo Jensen, Fremforsk.dk)

Antal Klogskab A B Elevernes fordeling i nutidens/fremtidens gymnasium

Summeøvelse Hvilke konsekvenser forestiller I jer, at den heterogene elevgruppe kan få for tilrettelæggelse af undervisningen/oplæg? Kort diskussion

Konsekvenser – opsummering Behov for  Initierende spørgsmål/ice-breakers, der giver fingerpeg om niveau  Variation af arbejdsformer: bredt didaktisk repertoire m inddragelse af forskellige læringsstile  Aktivitet: selvstændiggørelse af læring, fx Cooperative Learning, peer- learning mv  Sekvensering, elevaktivering, differentiering  Eleven som medkonstruktør af den fælles etablerede viden i klassen?  ????

Summeøvelse Hvilke konsekvenser forestiller I jer, at den heterogene elevgruppe kan få lærerrollen? Kort diskussion

Konsekvenser – opsummering Behov for Relationer mellem lærer og elever – motivation og læring er forbundne kar Lærerrolle: Inklusion og respekt - for både individ og fællesskab Bevidsthed om de mange ressourcer i klasselokalet – ”uhæmmet brug af viden” Etablering af ”vi-kultur”

Udfordringer for lærerne Mange lærerroller – forelæser/fortæller; konsulent/coach; instruktør Mange arbejdsformer – fokus på elevaktivering, videndeling, kvalificering af viden Ny faglighed, der knytter an til andre fag (AT) ; IKT i undervisningen, innovation Nye elevkompetencer og nyt dannelsesbegreb – digital dannelse? – innovationsdannelse? Teamorganisering – lærersamarbejde om fag & studieretninger Lærere som ”medledere”/”studieretningsledere”

Pædagogikum Et-årig vekseluddannelse m:  1/3 egen-undervisning  1/3 teori  1/3 undervisning i vejleders klasse  ansættelse på en skole med tilknyttede vejledere & kursusleder  sideløbende kurser/ teoretisk pædagogikum  afslutning med prøve i praktisk pæd. + skr opgave

De nye gymnasielærere er teoretisk velfunderede – professionelle ift til at analysere og reflektere over egen/andres undervisning arbejder bevidst med arbejds- og organiseringsformer og træner eleverne i dem tilstræber stor variation for at nå alle typer elever er arbejdsomme og ambitiøse arbejder i forskellige praksisfællesskaber, team- og netværkssammenhænge, tværfaglig undervisning

De nye gymnasielærere…. arbejder med metakognition – elevernes bevidsthed om hvordan de lærer bedst arbejder med formative evalueringsformer som en del af læring er vant til at bruge netmedieret kommunikation i undervisningen er vant til at arbejde sammen, påtager sig medlederskab og kollegial ledelse har fin organisatorisk forståelse

De nye gymnasielærere har 4 overordnede kompetencer: Faglig kompetence Didaktisk, pædagogisk kompetence Relationskompetence Ledelseskompetence

Undervisningsministeriets indsatsområder ”SIP – århundredets satsning”  Studieretningssamarbejde - synergi  Evaluering for læring  Innovation i fagene – anvende viden i ny kontekst  Nye organiseringer af undervisningen – en anderledes skolehverdag  Gymnasiefremmede  Talentudvikling  Motivation

Glæd jer til at møde eleverne

Det er høj-meningsfuldt arbejde at være deres lærer i et undervisningsrum med diversitet og så mange forskellige energier Man udvikler sig personligt og fagligt ved at være deres lærer At dele og dele ud af den faglige viden, man brænder, for er givende og til stadighed udviklende

Glæd jer til at møde eleverne – af alle slags…

Og, husk at møde eleverne med respekt…