Undervisningsobservation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Undervisning i ”Relation”
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Observation af din/andres undervisning –
Krop og læring Karen Barfod,
At udforske sin egen praksis
Vejledning i projektarbejde
Drejebogen til eksamen på idræt B
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Formidlingskursus PRAKTISK INFO TIL KURSISTER I ‘PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER’ Susanne Vork Svendsen, Arts Lars Krogh og Jens Holbech, Science and Technology.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Skriftlighed i biologi
1. April 2014.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Udvalg for professionsspor
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Hvad er en Feltrapportage?
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Undervisningsobservation - som læringsmulighed Tidsramme: 45 min.

Observation af undervisning vs Observation af undervisning vs. ”se på undervisning” (reprise af mandagspointer) OBSERVE! Principielle vanskeligheder: Undervisning er multifacetteret og kompleks Forforståelser styrer, hvad man ser Med mindre andet tilstræbes: subjektivt og ofte implicit Nødvendige kvalificeringer: Fokusering – styret opmærksomhed gerne evidensbaseret og eksplicit Systematisk & struktureret registrering og fastholdelse Popper! Popper skulle angiveligt have brugt dette som optakt

Erfaringer ift. undervisningsobservation Hvor mange har tidligere selv lavet undervisningsobservation? Hvor mange har tidligere prøvet at blive observeret, mens de selv underviste?

Et kig ind i et autentisk klasserum Video-clip fra HF-undervisning i kemi En rutineret lærer HVAD SER I HER? Skriv stikord (= ”field notes light”)

Opsamling Diskuter lige et par minutter med sidem/k’en: Hvad har I set og hæftet Jer ved? Et antal bidrag til plenum Elever, læreradfærd, interaktion? Observerbar adfærd – eller tolkning? Hvilke refleksioner knytter der sig til? Hvilke pædagogisk-didaktiske tematiseringer og diskussionsmuligheder? Især med udgangspunkt i formidlingskurset, so far?

Generelle tematikker & inputs fra kurset so far Sekvensering (1. kursusgang) Progression – typisk efter taxonomi (1. kursusgang) Bloom SOLO Spørgeteknik & håndtering af svar (1. kursusgang) Kropsprog og retoriske aspekter (2. kursusgang) Elevaktivering (2. kursusgang)

Specifikke teoretiske optikker på lærerens spørgeteknik og dialog Åbne og/eller lukkede spørgsmål Det taxonomiske niveau af spørgsmålene Simpel version: Hvor-Hvem-hvad-hvordan-hvorfor? Wait-time – tiden fra spørgsmålets slut til en elev harpuneres Den kommunikative struktur: Input-Response-Evaluation (IRE, ”inkvisition”) Værdsætning, optag… Kommunikativ tilgang: autoritativ diskurs vs. flerstemmighed, monologisk vs. dialogisk/interaktiv Vælg én eller et par af disse som observations-fokus for et gensyn med videoen

OBSERVING CLASSROOMS What should you be observing and why? What do classrooms look like? How lessons begin The structure of a lesson and transitions Teacher talk and oral feedback Pupil talk and interaction Focus upon pupil learning Observing pupil management and encouraging pupil behaviours which maximise learning Observing assessment for learning. How does the teacher use learning resources and aids during the lesson? Subject content focused observation. From: Learning to Teach in the Secondary School 5th edition, Routledge © 2009

Gensyn med video-clippet Nu som observationsopgave: Skriv ”Field-note” (kort noteform, stikord) som fastholder key events, kritiske træk og refleksioner knyttet til de(t) valgte fokus.

Kort opsamling Del kort dine observationer med naboen? Diskutér dernæst, hvorvidt den fokuserede, teori-drevne observation har et nyt syn på, hvad der sker Diskuter også anvendeligheden af det omdelte Observationsskema omkring spørgeteknik ift. seneste observation Få & kortere tilkendegivelser i plenum

Eksempel på struktureret observationsskema

Flere observationsskemaer m.m. kan tilgås … http://owww.phys.au.dk/holbech/gym-praktik_Sciencedidaktik/

Teori-fokuserede observationsskemaer (eksempel) Udgangspunktet: social-konstruktivistisk læringsteori Det er eleverne der skal lave læringsarbejdet Minds-on, talk-on, evt. hands-on (uddrag)

1.g’ere i mekanik-undervisning

Teoribundet observation af eksperimentelt arbejde (eksempel) Kritiske aspekter (i lyset af forskning): Elever ser ofte et andet formål end læreren For lidt ”minds-on” undervejs: megen fokus på at ”følge opskriften” for ringe kobling til relevant teori Subsidiært: for megen ”eftervisning” af kendt teori Frihedsgrader ift. én eller flere af disse er nyttigt: problemstilling-udførelse-fortolkning Det svære for eleverne ligger ofte i at drage valide konklusioner ud fra data med usikkerhed, fejlkilder o.s.v. Læs evt. Millar-teksten (kap.6): Læringsmål, tilrettelæggelse og præsentation – en beskrivelse af nuancerne i praktisk arbejde

Kognitivt niveau og kognitiv udvikling Piaget: stadier for den enkeltes udvikling. Biologien sætter grænsen Udviklingstrenden er universel (”gælder alle”) Etablerede mønstre kan anvendes generelt (abstrakt fx på tværs af domæner) Nutidigt syn: Det sociale kan accelerere udviklingen (”kan trænes”) Den enkelte kan ikke entydigt beskrives ved et kognitivt niveau Men tankemønstrene er gode mål for faglig kompleksitet! Abstrakt Konkret

Teoribundet observation af kognitivt niveau i naturfag Hvad forudsætter lærerens spørgsmål, de stillede opgaver, lærebogen m.m., at eleverne kan byde ind med? Check evt.Shayer og Adey’s Curriculum Analysis Taxonomy (som viser, hvorledes kognitive niveauer kommer til udtryk i konkret stof)

Anbefalinger for observation (I) Opmærksomhed: Fra Åben til Fokuseret? Prøv forskellige foci: Lærer: oplæg, spørgeteknik, classroom management, feedback og relationsarbejde, fleksibilitet ift. lektionsplan…… Elever: læring, motivation, hvad sker der i gruppearbejde/eksperimentelt arbejde etc.?, hvor forskelligt opfører target-elever sig i forskellige fag?... … (implicit ligger heri også muligheden for at kigge på interaktioner). Brug gerne forskellige fastholdelsesformater Field noter/observationslog, skemaer/checklists , interaktionsmapping eller lignende.

Anbefalinger knyttet til indramningen af observationen Forud: Forsøg at få lærerens plan & mål for timen forud - på skrift eller mere uformelt Umiddelbart efter: afklarende, refleksive dialoger Fx med læreren: Afklaring af hændelsesforløbet/det deskriptive: oplevede du dem som engagerede/støjende? Refleksion og fortolkning: Er du tilfreds med den måde det forløb på? Ift. planen – hvorfor evt. afvigelser? Hvad tænkte du om..? Kunne du have gjort noget anderledes?... Eller elever – hvis de har været genstand for observationen Åbne & ikke-dømmende spørgsmål!!

Når du selv bliver observeret Involvér læreren i din time-plan på forhånd NB: timeplanen er ikke kun et indhold!! Fortæl læreren, hvad du er særlig gerne (men ikke udelukkende) vil have tilbagemelding på. Dermed er du med til at definere lærerens fokus Kæmp for at få feedback fra både lærer og elever – og fasthold denne.

Observation som læringsværktøj i læreruddannelse og efteruddannelse Vigtigste bidrag til professionel udvikling: ”Professional vision” (Stipek, 1998) “Propositionally interpreted practical knowledge” (Thiessen, 2000) Adgang til erfaringer, dialoger og feedback ifm undervisning Selvtillid gennem andenhåndserfaringer Hyppige formater: Supervision (fx vejleder/kollega-) Lesson study, video-clubs m.m.

Observationens rolle ift. Jeres gymnasiepraktikrapporter Observation = dominerende praktikaktivitet!! Eksplicitte krav, jf. læringsmål: Observere og dokumentere væsentlige træk ved undervisningen og gymnasieelever Reflektere disse træk i lyset af formålene med gymnasiet og undervisningen, samt inputs fra forudgående teoretiske kurser Dokumentere, begrunde og evaluere (eventuelle) egne undervisningsbidrag i praktikperioden Anbring direkte observationer i bilag. Sørg for at reflektere vigtige træk i hovedteksten!

SPØRGSMÅL?

Kursuslitteratur knyttet til indslaget : Jack Richards: Classroom Observation in Teaching Practice,  in Richards & Farrell: Practice Teaching – A Reflective Approach, pp. 90-105. Cambridge University Press, 2011