Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitative metoder, forår kursusgang

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitative metoder, forår kursusgang"— Præsentationens transcript:

1 Kvalitative metoder, forår 2016 5. kursusgang
Plan: Oplæg: teksterne til i dag. Den nye opgave (5) Gruppearbejde: opgave 5 Opsamling

2 Teksterne til i dag: Karpatchof
Ontologiske forskelle mellem kvalitative og kvantitative metoder. Konkrete problem med at arbejde med de to metodiske tilgange.

3 Kvalitative og kvantitative metoder
Problem Kvantitativ metode Kvalitativ metode Kontekst-problemet Genstanden dekontekstualiseres Genstanden kontekstualiseres Generaliserings-problemet Der generaliseres fra de enkelte genstande til population eller generalitet Den enkelte genstand søges forstået som noget specifikt, unikt Totaliserings-problemet Genstanden beskrives og analyseres som et system af egenskaber Genstanden beskrives og analyseres som en totalitet Karpatschof (2015)

4 Kvalitative og kvantitative metoder
Problem Kvantitativ metode Kvalitativ metode Årsagsbegreb Kausalitet (Forklaring). KH Intentionalitet (forståelse). KH) Objektivitets-probelmet Der tilstræbes objektivitet, dvs. At forskersubjektets indflydelse søges elimineret Forskerens subjektivitet inddrages, beskrives og problematiseres Forsker-informant-relation Forskerdistancering/ informant-objektivering Intersubjektivitet Karpatschof (2015)

5 Gyldighed Problematisk begreb. Kvantitative metoder: Repræsentation
Objektivitetsintenderende billedrelation Korrespondens Kvalitative metoder: Præsentation Interaktiv (rimelig) billedrelation Dialog

6 Generalisering Allerede et problem i nomotetisk forskning
Mekanisk induktion (eller generalisering). Popper: Falsifikation som forsøg på løsning Sandsynlighedsvurderinger. Eksempel: global opvarmning.

7 Generalisering Fænomenologisk (eller kvalitativ) løsning:
Fænomenologiske tilgange kan dog alligevel generalisere vedr. fænomeners “essens”. Hvad er det for en type af fænomen?

8 Alternativ løsning En form for fænomenologisk mikrosociologi:
Styrkelse af den interne validitet gennem kontrol eller særlig opmærksomhed over forvalg af samplingsmetoder i feltet. Styrkelse af den interne validitet fører så til en styrkelse af den eksterne validitet.

9 Observation af adfærd - dataindsamlingsmetoder
The focus will be on a question that arises at an earlier stage in research planning, namely, How does the choice of sampling method restrict the kinds of behavior processes that can be studied? Or, conversely, given a particular behavioral research problem what sampling methods are suitable for it? (Altman 1973, s. 228).

10 Validitet Altman 1973, s. 229: A primary function of research design is to maximize the validity of the conclusions i.e., to minimize the number of plausible alternative hypotheses that are consistent with the data. It is useful to distinguish between internal validity, which deals with statements about the sample, and external validity, which deals with interpretations and generalizations from the sample to other situations or populations.

11

12 Mixed methods Man kan så styre dette lidt mere ved at kombinere metodikker mere eksplicitet I et mixed method design: Fx: Større kvantitativt projekt efterfulgt af eller suppleret med kvalitativ undersøgelse. Kvalitativ pilotundersøgelse, der forbereder vejen for en større kvantitativ undersøgelse. Integreret anvendelse af kvalitativ og kvantitativ metode

13 Mixed methods Eller ved at kombinerefænomenologiske oplevelseorienteret metoder med observationer.

14 Validitetskriterier Gyldighed Intern validitet Ekstern validitet
Pålidelighed (realibilitet). Plausabilitet Rimelighed (Karpatschof) Pragmatisk validitet


Download ppt "Kvalitative metoder, forår kursusgang"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google