Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018."— Præsentationens transcript:

1 Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Formidling med video Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.

2 I DO ART Intention: At I får nogle formidlingskompetencer inden for planlægning og udførelse af personlig og digital formidling via video. Desired Outcome: Kan bruge en drejebog til at strukturere jeres formidling. Kendskab til ”I DO ART” modellen til at strukturere oplæg. Lave en god reklamevideo, som kan bruges over for kommende Junior Ranger elever. Agenda: Intro, Hvad er formidling?, Øvelse, Hvad er god formidling?, 10 tips, Drejebog, Producer video, Send video, Opsamling. Regler: Vi forventer et højt engagement og konstruktivt arbejde, som I plejer. Tidsplan: (tidsplan er udspecificere i drejebogen)

3 Hvad er formidling? Formidling og kommunikation Hvad er forskellen?
Man kan ikke ikke-kommunikere Betydning af fx kropssprog, stemme og det man siger Budskab og kontekst Budskab, - man formidler noget Kontekst = sammenhæng Modtager skal kunne forstå budskabet Forskellen på kommunikation og formidling Ord som "kommunikation og "formidling" er termer, vi bruger lidt i flæng. Men der ligger faktisk en forskel i disse to udtryk. Denne får du her:  Forskellen på kommunikation og formidling er, at kommunikation er noget helt grundlæggende, som vi gør hele tiden. Når vi smalltalker, sms'er, eller bare udveksler blikke med en person, kommunikerer vi. Formidling er også kommunikation, men fokus er her på budskab og kontekst. Formidling har altid et formål, nemlig et budskab eller et bestemt indhold, man vil give videre til modtageren, og som denne helst skal kunne forstå og bruge. Altså: Kommunikation er generel, foregår hele tiden og har ikke nødvendigvis et indhold som sådan. Eksempel: "har du det godt?" eller "det var godt at se dig i går". Formidling indeholder altid et specifikt budskab. En anmeldelse af en film i avisen er et eksempel på formidling. Anmelderen formidler en bestemt vurdering af filmen, som vi kan bruge til at beslutte, om vi selv har lyst til at gå i biografen og se filmen på fredag. Jeg håber, at vi her har formidlet et svar, du kan bruge til at forstå forskellen på kommunikation og formidling. Kilde:

4 Halvdelen går uden for døren. Den anden halvdel bliver i lokalet.
Øvelse Halvdelen går uden for døren Den anden halvdel bliver i lokalet.

5 Hvad er god formidling? Hvad er godt og skidt i videoen?
Hvad vil virke for jeres aldersgruppe? Hvorfor virker det? Hvilke virkemidler bruger I? Spørgsmål til eleverne: Hvad var budskabet i videoen? Hvad kunne gøres bedre? Hvad var godt og hvorfor? Et andet eksempel på budskab: ”Vælg junior ranger valgfag” Målet er, at de får en begrebsramme at tale og tænke ud fra: Formidling, som har fokus på et budskab og sker i en kontekst.

6 Opgaven: Lav en video Hvem kan anbefale Junior Ranger valgfaget til andre elever? Opgaven: Lav en video to og to der varer mellem 30 og 90 sekunder. Videoen skal overbevise eleverne på fx Snedsted Skole om, at de skal vælge Junior Ranger valgfaget næste år. Der er ingen krav til, hvordan I gør. Kun fantasien sætter grænser. Spørg først: Hvem kan anbefale JR valgfaget til andre elever? Alternative opgaver: - Hvad er det fedeste, du har lært eller oplevet i Junior Ranger valgfaget? - Fortæl om din bedste oplevelse i nationalparken.

7 ”Kims ti chips” Forbered dig på, hvad du vil sige. Lav en drejebog, som kan hjælpe dig med at fokusere på, hvad du vil sige. Denne forberedelse gør, at du fremstår selvsikker når du tænder kameraet. Budskabet er vigtigst. Fokuser på det, du synes er allermest interessant ved Junior Ranger. Hold mobiltelefonen stille og stabil. Brug to hænder eller et stativ. Ellers kan optagelsen nemt være spildt, fordi seeren ikke kan holde fokus på indholdet. Optag tæt på og altid i wide format. Sørg så vidt muligt for, at lægge telefonen ned, så du optager i wide format. Så undgår du brede og grimme sorte bjælker i hver side på fx youtube. Lyset er vigtigt. Find et sted med naturlig godt lys. Undgå direkte sollys, da det giver skygger. Undgå at optage i modlys.

8 ”Kims ti chips” Brug en neutral baggrund. En baggrund med mange bevægelser forstyrrer. En hvid baggrund uden plakater og andet giver mere ro. Undgå støj. Musik i baggrunden, andre der taler eller hunden der gør, distraherer og forstyrrer indholdet i din video.  Vær naturlig. Brug din krop til at understøtte dine budskaber. Brug fx hænderne til at illustrere hvor høj personen osv. Kig og tal direkte ind i kameraet og tal tydeligt. Lav en testvideo. Tjek, om du kan lide hvad du ser, og ret i næste video. Husk, er den ikke i kassen første gang, kan du jo bare lave en ny. Hold øje med tiden. Hellere kort og konkret end lang og kedelig. Prøv at holde dig under 90 sekunder. Det hjælper dig til at være konkret i videoen, og du undgår at folk mister interessen. Et minut, der er godt, er bedre end tre minutter, der ikke er godt. Skift gerne emne efter 10 sekunder.

9 Drejebog Drejebogen er både et planlægningsværktøj, og kan være en hjælp under optagelserne. Tid Overskrift/ indhold Praktisk/metode Hvad vil vi opnå Noter 12.35 I DO ART Introduktion til dagen i plenum (Skolestue opstilling) Forventningsafstemning. - At eleverne ved hvad de skal lave, hvornår og under hvilke præmisser. Bo 12.45 Hvad er formidling? Kort forklaring af: Hvad er formidling? Dogme: Man kan ikke ikke kommunikere (Skolestue opstilling) At eleverne får en begrebsramme at tale og tænke ud fra: Formidling har fokus på et budskab og sker i en kontekst. Søren Husk at optage videoer og foto 12.50 Gå uden for døren Eleverne deles i to hold og øvelsen gennemføres som beskrevet i ark ?? At eleverne bliver opmærksomme på, hvordan deres kropssprog har stor betydning for dem, der ser/kigger på. Det vigtigste rubrik er ”Hvad vil jeg opnå” - for her formuleres budskabet. Drejebog blank og udfyldt udleveres først efter oplægget

10 Nu skal I producere I har en time til at udfylde drejebog med stikord og sidst lave optagelserne. Jo bedre planlægning, jo hurtigere kan I lave videoen – og jo bedre bliver. De færdige videoer sendes til eller - kun hvis I vil lade Nationalpark Thy bruge videoerne. Det vigtigste rubrik er ”Hvad vil jeg opnå” - for her formuleres budskabet. Drejebog blank og udfyldt udleveres først efter oplægget

11 Opsamling Hvad var det bedste ved forløbet?
Hvad var det værste ved forløbet? Hvad har du lært? Skriv i logbogen I får fem minutter til at skrive jeres tanker og refleksioner og planlægningen og optagelserne i logbogen – Det er i denne proces, at jeres læring kommer til udtryk. Det vigtigste rubrik er ”Hvad vil jeg opnå” - for her formuleres budskabet. Drejebog blank og udfyldt udleveres først efter oplægget


Download ppt "Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google