6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Undervisning i ”Relation”
Læring i Multikulturelle Kontekster
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Evalueringskriterier for artikel
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til forårets kandidatmoduler d Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Projektarbejde En praksishistorie.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Kurser Kundecenter forståelse. Kundecenter forståelse (modul 1) Kundecenter forståelse Modul 1 (3 dage) Opgave: Vi starter et kundecenter Deltagere: Personer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Carl-Johan Dalgaard (
Introduktion til fagligheden på kandidatuddannelsen ved IVA
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Religion og videnskabsformer
Lis Suhr Klinisk lektor
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
7. Semester – det erhvervsrelaterede projekt
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Digitale biblioteker og web 2.0
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Projektopgaven.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Infomøde om synteseopgaven
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Præsentationens transcript:

6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen

Appetizer Informationsvidenskabens teorier og metode Hvordan hænger informationsvidenskabens teorier og metoder sammen? På hvilken måde påvirkes centrale informationsvidenskabelige teorier og metoder af andre fagligheder? Hvilke informationsvidenskabelige problemstillinger er forskningen aktuelt optaget af? – Dette er blot nogle af de spørgsmål kurset søger at afdække. Kurset retter sig imod studerende som har en særlig interesse for informationsvidenskabens videnskabelige grundlag, og som har lyst til at fordybe sig og arbejde med en selvvalgt problemstilling, og formidle denne igennem arbejdet med en formidlende artikel.

Indhold Udgangspunktet for modulet er, at give den studerende et overblik over aktuelle teorier og metoder indenfor informationsvidenskaben. Modulets formål er endvidere at sætte den studerende i stand til at analysere informationsvidenskabelige problemstillinger, med udgangspunkt i relevante teorier og metoder. Modulet sigter på at balancere forholdet mellem teori og metode, og inddrager såvel kvantitative som kvalitative metoder.

Kurset omfatter flg. temaer Videnskabsteori, herunder metateorier i informationsvidenskaben Forskningsmetode, herunder samspillet mellem teori og metode Eksempler på konkrete forskningstilgange – Domæneanalyse – Fagsprogsanalyse – Kommunikation og formidling – Fænomenologi – Hermeneutik

Undervisningsformer Holdundervisning Workshops Øvelser & studenterfremlæggelser

Toningsprofiler Kurset har afsæt i uddannelsens tidligere obligatoriske moduler og trækker på såvel undervisningen i vidensformer, informationsarkitektur og vidensstyring.

Prøveform Modulet bedømmes ved en prøve med intern censur efter 7-trins skalaen og finder sted som: Artikel af formidlende karakter. – Ved artikler af formidlende karakter udarbejder de studerende en opgave i artikelform. Artiklen skal beskæftige sig med centrale problemstillinger inden for det pågældende moduls emner. Emnet for artiklen skal godkendes af vejlederen. Omprøve – Artikel af formidlende karakter