2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Verden ind i undervisningen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Projektarbejde En praksishistorie.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Vidensprofilering og mind-mapping
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kulturforståelse niveau C
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Problemorienteret projektarbejde
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Digitale biblioteker og web 2.0
Introduktion til 2. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Problemorienteret projektarbejde
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Det 21. århundredes informations- og kulturformidlere Undervisere: Jan Graulund & Hans Jørn Nielsen  Kurset introducerer til nogle faglige problemstillinger.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Projektopgave Problemstilling.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
EKSAMEN OG PRØVER.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
SKABELON.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Ny karakterskala – nye mål?
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Præsentationens transcript:

2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen

Appetizer Vi lever i en verden, hvor brug af medier og tekster har stor betydning for hvordan vi tilegner os viden. Dette har konsekvenser for, hvordan vi bruger og kommunikerer denne viden, såvel i arbejdslivet, som i uddannelsessammenhænge og i fritiden. Medier og tekster antager forskellige udtryksformer som hver for sig har individuelle karakteristika, og som traditionelt følger bestemte genrekonventioner. Men disse genrekonventioner brydes også og antager nye udtryksformer især på grund af den teknologiske udvikling f.eks. forskerblogs, wikis og information fra det offentlige via Internettet. Disse kommunikationsformer stiller brugere overfor nye udfordringer i forhold til vurderingen af disse teksters struktur, indhold og kvalitet.

Indhold Forståelse og formidling af faglige tekster – herunder forskellige tekstgenrer f.eks.: – Videnskabelig – Journalistisk – Institutionel information Kildekritik – Tjeklistemetode – Komparativ kildeanalyse – Kildekritik i tværfaglig belysning

Projektarbejde Kurset vil også præsentere projektarbejdets form og belyse mulighederne for at arbejde med kursets indholdselementer i et problemorienteret undersøgelsesdesign. Dvs. problemidentifikation og måder at beskrive og analysere formidlingsmæssige problemstillinger vil være en integreret del af den måde undervisningen planlægges. Endvidere lægges der op til at dele af undervisningen kan tilrettelægges ift. de studerendes projektarbejde

Undervisningsformer Projektarbejdet har sit afsæt i semestrets temakursus. Temakurset indeholder holdundervisning, oplægsseminarer og diskussioner om projektarbejdsformen. Gruppevejledning kan også indgå som en del af undervisningsformen. Kursets undervisning lægger op til at projektarbejde foregår i projektgrupper på indtil 3 studerende.

Toningsprofiler Valgkurset ligger i forlængelse af 1. semesters kurser i IAS og Vidensformer og tones således inden for rammerne af informationsvidenskab.

Litteratur Litteraturgrundlaget (1600 sider i alt) opgøres på flg. vis: – Projekt og metode: – Temakursus: 500 – 600 – Selvvalgt: 300 – 400

Prøveform Modulet bedømmes ved en ekstern prøve. Prøven har form af en projektopgave med mundtlig fremlæggelse. Der gives en karakter efter 7-trins skalaen.