Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/9 2007 Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Innovation i AT/SO.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Organisation og planlægning Fredericia den 2. oktober 2008 v/Anne Frausing.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 98% (494 besvarelser ud af 503 mulige)
ETU 2007 | Elevtilfredshedsundersøgelse HTX Sankelmarksgade Baseret på svar fra 108 elever og lærlinge.
HelsingørModellen var nøglen
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Dagsorden Introduktion til hinanden og opgaven
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
Fravær og Frafald Birgitte la Cour Bergmann Vicerektor, Kursusleder
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temaopgaver Undervisningsministeriet Opgaver til SIP2.
Evaluering på EGY Disposition: - Fra evalueringsplan til evalueringsstrategi - konkrete evalueringer og ”værktøj” - perspektivering ”Man kan ikke måle.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Udvikling af nye dialogformer
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
AT-eksamen 2018.
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Præsentationens transcript:

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Om Nykøbing og kvalitetsarbejde 509 år gammel HF og gymnasium 87 lærere ca. 700 elever og kursister provinsgymnasium med ”sikker kundekreds” Tradition for store plenarmøde og udvalgsarbejde. driftsorienteret ledelsesbeslutning = med i ETU – statusrapport før selveje og fremadrettet på både reform og selveje – –vigtigt med sammenligningsgrundlag

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Loyalitetssegmentering elevtyper på Katedralskolen

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Tilfredshed & Loyalitet

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Tilfredshed & Loyalitet

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Overordnede prioriteringskort Indsatsområder Planlægning og organisering Styrker Undervisere Image Mulighed Undervisning Socialt miljø Svaghed Fysisk miljø Nykøbing Katedralskole

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ HF Gym 

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Planlægning og organisering Indsatsområder 8. Information om regler, tidsfrister og ændringer i uddannelsen 9. Åbenhed overfor initiativer og forslag til forbedringer 12. Information om aflysninger og ændringer af undervisning Styrker 11. Muligheder for at få vejledning/ Vejledningen er nyttig og støtter Mulighed 13. Konsekvens overfor dem, der ikke følger skolens regler Svaghed 10. Skemaplanlægningen Vigtigste indsatsområder – fokuspunkter for samtaler med eleverne.

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ ETU proces Nykat ETU 2006 elevråd ledelse fokusgruppeinterview PR 1 PR 2 - ideer handleplansgruppe indsatsområder valgt uddrag i pjeceform til alle HANDLEPLAN FOR 3 ÅR Kvalitetsgruppe BM/BL forløb med 1 stx. og 2 erhvervsskoler

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ valgte indsatsområder 1.Forbedring af planlægning og organisering 2.reduktion af frafald – øget gennemførsel 3.styrkelse af HF

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Handling BeskrivelseEfterårforårefterårforårEfterår SMS - kæder Der indføres SMS-kæder i forbindelse med aflysning af morgentimer. De tekniske muligheder undersøges. X (OL/MW)(evalueres) Nye lectioregler Reglerne for brug af lectio skærpes/præciseres Herunder regler for indskrivning af lektier X (DB/SJ)(evalueres) Skemastruktur Der indføres 60 min. lektioner, flere fleksuger og årsnormer følges tæt fra administrationens side X (DB/SJ)(evalueres) Elevgrønspættebog Der udarbejdes en elektronisk grønspættebog for elever – eleverne får adgang til en elektronisk disposition (med links) (UPS/DB/DH – indhold) (opsætning – MW) Revision af grønspættebog Grønspættebogen for lærere gøres elektronisk – med adgang vis elektronisk disposition. (UPS/DB/DH – indhold) (opsætning – MW) Studieplanen Eleverne orienteres og inddrages løbende. Krav om indhold præciseres. Studieplanen behandles på skemalagte stormøder. X (UPS) (DH/DB ansvarlig) XXXX AT-orientering Der udarbejdes en vejledning til planlægning af AT i samarbejde mellem lærer, elever og ledelse. Forud for hvert central planlagte AT forløb afholdes kort samling, hvor mål/krav mm. præciseres. X (UPS + AT grupper)XX Orientering om procedurer og regler til nye kollegaer Der udarbejdes en FAQ liste for nye kollegaer. X (FJ(di (har liste)

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man lære af hinanden??

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Afholdte møder CEUS – maj måned –Elevinddragelse –respons på CEUS projekt NYKAT september –Planlægning og organisering –HF –Frafald –God respons fra skoler med samme problemer og alternative løsninger.

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Opsamling Fordele –konkrete værktøjer –god bevisførelse –kvalificerer en kvalitetsdialog – her trykker skoen – hvordan løser vi problemet? –sammenligne med andre Er vi lige gode/dårlige hurtigere til mulig løsning Ulemper/udfordringer –Kulturen ”DJØF hokuspokus” Hvor er samtalen Vi er helt specielle –Det tager tid og vilje til forandring –finder vi de rigtige problemer? –kan vi reelt sammenligne to skoler?

Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Invitation Forår 2008 – fælles medarbejdertilfredshedsundersøgelse –3 år med reformen decentrale løsninger på samme udfordring (reformen) samme kundegrundlag - elevtyper –Hvilke løsninger giver bedst resultat?