Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014"— Præsentationens transcript:

1 Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Folkeskolereformen

2 Arbejdstidsregler - før og nu
Fokus på administration Standard tid til alle Begrænset tilstede-værelse Arbejdstiden bundet op på centrale og lokale akkorder Aftalekultur FREMTID Fokus på ledelse Skønnet tid Udgangspunkt er tilstedeværelse Ingen akkorder Dialogkultur

3 Arbejdstidsaftaler før reformen
A 05 – automatisk opsagt ved lovindgrebet A 08 – automatisk opsagt ved lovindgrebet Lokalaftaler om arbejdstid (i Frederikssund Kommune Fjordaftalen) – opsagt af kommunen

4 Indgås aftale om: Ikke indgås aftale om:
Lønaftaler Evt. lokale lønmidler skal genforhandles pr Ulempetillæg Konvertering til fast tillæg TR-regler Tid / funktionstillæg Retningslinier iht MED-aftalen Lokale arbejdstids-aftaler, herunder akkorder, forberedelses-tid mv

5 TR-funktionen TR-opgaver
Fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold Fungere som talsmand (modtage og videregive information) Deltage i MED-udvalg Orienteres om ansættelser og afskedigelser Lønforhandlinger, hvis organisationen har givet kompetence TR skal have den nødvendige tid til TR-arbejde Aftales individuelt mellem skoleleder og TR på den enkelte skole Honorering af TR-funktionen

6 Anvendelse af MED Anvendelse af MED til information
og drøftelse af omstillingerne Ledelsen skal sikre dialog og samarbejde frem mod nye ledelsesbeslutninger Retningslinier kan begrænse handlemuligheder Skolereformen indebærer ikke en pligt til at aftale andre eller nye retningslinier Hvis den samlede medarbejderside fremsætter ønske om en retningslinie, har ledelsen pligt til at forhandle, men ikke pligt til at indgå aftale om retningslinien

7 Team-samarbejde Det professionelle team er fortsat grundstenen i tilrettelæggelse af elevernes læring Uddannelsesudvalget har godkendt forholdsvis brede rammer for teamsamarbejdet Ikke bindende definition på teamstørrelse mm Skolelederens ansvar at der arbejdes inden for rammerne

8 Målrettet efteruddannelse
Kompetenceprofil for skoleledere Skoleledelserne har gennemgået et individuelt forløb med personlighedstest og interviews med konsulent Rapport med beskrivelse af styrker og udviklingspunkter samt forslag til konkrete indsatser Ved at danne os overblik over kompetenceudvikling af lærere – fokus lægges på kompetenceudvikling i forhold til undervisning i engelsk og andet fremmedsprog, sikring af liniefagsdækningen samt inklusion

9 Skoleåret Elevernes sommerferie begynder den sidste lørdag i juni
Skoleåret begynder den 1. august Første skoledag efter sommerferien er i år den 11. august (besluttes af Byrådet) 200 undervisningsdage Mødetidspunkt for eleverne på de enkelte skoler: udgangspunkt ingen ændringer Der er ikke en begrænsning i antallet af dage, hvor arbejdstiden for lærerne kan placeres.

10 Overordnede rammer - arbejdstid
Lærernes tilstedeværelse: Antal arbejdsdage og arbejdstid fastlægges af ledelsen lokalt Lærernes undervisningsandel er efter politisk beslutning fastsat til gennemsnitligt 734 timer i den fagopdelte undervisning Udgangspunkt fuld tilstedeværelse på skolen Mulighed for individuel aftale mellem medarbejder og leder om, at en del af arbejdstiden kan præsteres andre steder end på skolen

11 Opgaver Ledelse på opgaver frem for ledelse på tid
Ingen ensartet timepulje for alle til anvendelse uden for skolen Det er lederens ansvar at være i løbende dialog med lærerne om tilrettelæggelse, udførelse og prioritering af arbejdet inden for deres arbejdstid Vi har ikke tanker om at indføre et tidsregistrerings-system

12 Eksempel på indhold i opgaveoversigt
Opgaver for lærer NN i skoleåret 2014/2015: Undervisning og forberedelse i henhold til fagfordeling Understøttende undervisning En del af tilsyn med faglokaler En del af arbejde som fagudvalgsformand En del af klasselærerfunktion Pædagogiske vejledningsopgaver Elevrelaterede opgaver f.eks. legepatrulje, frikvartersidræt o.l. Lejrskole Eksterne møder

13 Ferieåret 2014-2015 Ferieåret løber 1. maj 2014 til 30. april 2015
Der er varslet 4 ugers sammenhængende ferie i juli måned (uge 28, 29, 30, 31) og 1 uges ferie i uge 7 6. ferieuge Nedsættelse af årsnormen Udbetaling af 6. ferieuge Afholdes – som udgangspunkt som hele dage. Ledelsen vil ved en anmodning om afholdelse af 6. ferieuge lægge vægt på hensyn til skolens drift

14 Andet fremmedsprog i 5. og 6. klasse
For at styrke undervisningen i 2. fremmedsprog fremrykkes 2. fremmedsprog i tysk eller fransk til 5. klasse og gøres obligatorisk Indførelse af 2. fremmedsprog i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen Uddannelsesudvalget har besluttet, at der udbydes både tysk og fransk – evt. i samarbejde med naboskoler

15 Lektiecafé Der skal etableres tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse inden for undervisningstiden (frivilligt) Tilbuddet skal placeres om eftermiddagen i ydertimer og varigheden skal være på 80 timer i børnehaveklassen og på 1. – 3. klassetrin 120 timer på 4. – 6. klassetrin 80 timer på 7. – 9. klassetrin For de elever, der ikke deltager, vil der være åbent i SFO


Download ppt "Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google