Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Ørestad Skoles værdier
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Baggrunden for indførelsen af PALS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
… DEN BEDSTE VEJ TIL SUND MAD
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Skolereform august 2014………………
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Velkommen. . Agenda: Velkomst Status på skolesammenlægningerne Kort ref. fra sidste møde Grundregler for Skolen Evt.
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
Det gode klasserådsarbejde
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Mad, Måltider og Pædagogik
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Lovgivningsprocessen
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Evidens og accelereret patientforløb
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Frederikshavn Kommune 23. nov. 2016
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
…………Skal blive så dygtige som de kan
KosMuS-projektet - Kost og Multipel Sclerose
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Hvordan møder praksis de nye lærere?
i VIA University College og University College Nordjylland
Mad og måltidspolitik (kostpolitik)
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Anvendt Statistik Lektion 6
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen, Ishøj

Formål & forskningsspørgsmål Fremmer økologiske madpolitiker i skolen sundere spisning blandt eleverne? Økologiske indkøbs aftaler og politikker Sundere spisning ?

Hvordan & Hvem har vi spurgt? Folkeskoler (for børn i 6 – 15 års alderen) Skolemads koordinatoren  Økologiske skoler  Konventionelle skoler Den uafhængige variable: Har skolen økologisk indkøbsaftale eller -politik ?

Forsknings spørgsmål Fremmer økologiske madpolitiker i skolen sundere spisning blandt eleverne?

Forskningsdesign

Web Baseret Spørgeskema Målemetoder Attitude (hvordan vi tænker eller føler ) Intention (hvad er det min hensigt at gøre) Praksis (hvad der reelt bliver gjort)

Indikatorer /Spørgsmål

Dem spurgte vi Status over fordeling og respons på Web Baseret Spørgeskema

Aktion 1: Skolen har mad og målitdspolitik

Aktion 2: Skolen integrerer sundhed og kost i curricula

Aktion 3: Skolen tilbyder kantine faciliteter

Aktion 4: Skolen overholder kostanbefalingerne

Konklusion Økologiske skoler synes at være bedre til at skabe gode ernæringsmæssige rammer sammenlignet med de konventionelle skoler

Et europæisk fænomen? I alle cases I nogle cases Ingen forskelle eller modstridende  Begrænsninger: Lille stikprøve Drop out raten er relativ høj og må analyseres dybere

Hvorfor denne sammenhæng? Kommunale råd vedtager agenda 21 politik (POP) Kommunale tjeneste-/embedsmænd udarbejder operationelle procedurer Skoleinspektøren modtager POP instruks Skoleinspektøren tager initiativ til et møde om skolemad Diskussioner om tilblivelse, indhold og værdisæt for skolemaden Positive og negativ lister diskuteres

Hvorfor denne sammenhæng? Sundhedsemner debateres Økologisk mad debateres Økologisk implementeres Men menuer må gentænkes Flere grøntsager – mindre kød Øget opmærksomhed om mad og måltider

Anbefalinger politik magere og praktikere Andre studier: Der er stærk evidens for at forbrugere ser en sammenhæng mellem økologisk mad og individuel sundhed Vores studie: Der er nogen evidens for at skoler med økologisk forsyningsstrategi er bedre til at skabe gode ernæringsmæssige rammer sammenlignet med de konventionelle skoler Inddrag holdning til økologiske fødevarer i mad- og måltidspolitik Inkluder økologiske forsyningsning som en del curriculære aktiviteter – praktiser en helhedsorienteret skole tilgang (WSA) Integreraf undervisning i feltet mellem bæredygtighed og sundhed Teoretisk baseret undervisning bør gå hånd-i-hånd med ‘hands on’ didaktik

Fremtidige perspektiver Vi vil nærmere studere eleverne er 5. – 6. klasse ( års alderen) i danske folkeskoler. Vi vil vælge økologiske skole > < konventionelle skoler Vi vil studere dagligt indtag Og bruge kostvurdering metodik/redskaber

Tak for jeres opmærksomhed