Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,"— Præsentationens transcript:

1 Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen, tian@teknologisk.dk, www.teknologisk.dktian@teknologisk.dkwww.teknologisk.dk Fremtidens medarbejder – Hvilke kompetencer skaber vækst?

2  Ultrakort om TI og Tine  Påstande om internationale kompetencer  Hvor ved vi det fra – en undersøgelse  Lidt dybere ned i materien Indhold

3 Teknologisk Institut Selvejende, almennyttigt non-profit institut Center for Analyse og Erhvervsfremme Policyanalyse og rådgivning Tine Andersen Teamleder, Uddannelse og Arbejdsmarked

4  Bestilt af Region Hovedstaden  Litteraturstudier om væksterhverv, ekspertinterview og telefoninterview med 1000 virksomheder i Regionen – offentlige og private  For at få svar på: Konklusioner fra en undersøgelse  Hvad skal fremtidens medarbejdere kunne for at virksomheder kan skabe vækst?  Hvor godt rustede er de nyuddannede i forhold til at bidrage til vækst?

5 Seks væksterhverv med særligt vækstpotentiale Sundhed og velfærdsteknologi Bioteknologi Transport og logistik Energi og bæredygtighed Turisme, oplevelser og event Kreative erhverv

6  Det faglige fundament skal være i orden Men for at drive væksten skal fremtidens medarbejder være:  International  Forretningsudvikler  Kreativ problemløser  Sam-udvikler  Tværfaglig Fem kompetencer er KRITISKE for vækst

7 Den kreative udvikler

8 Den kreative udvikler – i Kreative erhverv

9 Den innovative sundhedsmedarbejder

10

11  Nyuddannedes sproglige færdigheder og kulturforståelse rækker ikke til at kunne understøtte virksomhedernes internationalisering  Nyuddannede har en for teoretisk tilgang til de opgaver, de skal løse, og de forstår ikke vigtigheden af salg  Nyuddannede mangler erfaring med konkret opgaveløsning  Nyuddannede har svært ved at sætte sig ind i kunders behov  Nyuddannede har vanskeligt ved at se deres egen faglighed som en brik ud af mange De nyuddannede er dygtige – men de mangler vækstkompetencer

12 ”Kulturforståelse er at have respekt for andre kulturers normer og værdier og være villig til at indgå i en dialog med mennesker, som er opvokset i en anderledes kulturel ramme end den, man er vant til” Forsvarsakademiet: Kulturforståelse – et vigtigt redskab i internationale missioner Hvad betyder kulturforståelse  Er kulturforståelse en kompetence?  Hvordan kan den fremmes i uddannelserne

13  Inddrage udenlandske studerende i undervisningen, hvor det er fagligt relevant  Understøtte projektorienteret virtuelt samarbejde mellem danske studerende og studerende på beslægtede uddannelser i udlandet.  Opmuntre studerende til at skabe kontakt til fagligt relevante virksomheder i udlandet med henblik på projekter eller praktik Mere samarbejde – mellem studerende Mere samarbejde – med hele verden Hvad kan professionshøjskolerne gøre?

14  Styrk de internationale kompetencer  Giv elever og studerende praktisk erfaring med erhvervsrelevant opgaveløsning  Ud af de faglige siloer – styrk studerendes kompetencer inden for tværfaglig opgaveløsning  Styrk kreativitet og innovation som systematiske, metodiske kompetencer  Styrk de studerendes kompetencer til at udvikle nye løsninger gennem relationer til kunder og brugere Anbefalinger

15 Tak for opmærksomheden!


Download ppt "Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google