Oplæg d på Nyborg Gymnasium
At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium At optimere elevernes faglige udvikling i dansk Det er ambitionen at sprede projekterfaringerne, så de kommer elever på alle skoler, hvorfra Silkeborg Gymnasium rekrutterer elever, til gode – samt gerne elever i andre egne af landet
Uddannelseschef: Brian Krog Christensen Projektledere: Lone og Tine Styregruppe: 3 Gymnasielærere og 2 grundskolelærere Projektgruppen: 7 Gymnasielærere og 7 grundskolelærere Samarbejde med Skoleafdelingen Silkeborg Kommune
Organisation: Etablering af projekt- og styregruppen, opstartsmøder og sammensætning af lærerpar. Afdækning af overgangsproblemer 1: Samtaler med elever i grundskolen Samtaler med elever på SG Samtaler med dansklærere på SG
Afdækning af overgangsproblemer 2: Spørgeskemaundersøgelse til alle 1g elever Gensidig overværelse af undervisningen og refleksion m. logbog Fælles konference i SkoleKom Erfaringsudveksling med andre overgangsprojekter i sprog og matematik
Udvikling og afprøvning af forløb og materialesamling: Styregruppen: Planlægning af internatet 2-dages internat i januar med fokus på materiale- og forløbsudvikling. Efterfølgende afprøvning af materiale og refleksion Formidling: Stormøde og hjemmeside Evaluering, rapportering
Internat med deltagelse af både grundskole- og gymnasielærere, hvor materiale- og forløbsudviklingen foretages. På baggrund af observationer af undervisning, drøftelser blandt lærerne, spørgeskemaundersøgelsen mv. udvikles og afprøves konkrete undervisningsforløb og undervisningsmaterialer til anvendelse i 9. klasse, 10. klasse og 1.g. Afgangsprøverne i mundtlig og skriftlig dansk.